Sähkökuorma-auton latausjärjestelmän päivittäminen
Reko, Tapio (2019)
Reko, Tapio
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088276
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä sähköajoneuvojen latausmenetelmiin ja tutkia mahdollisuuksia valmiin sähkökäyttöisen jakeluauton latausjärjestelmän päivittämiseen. Opinnäytetyössä sivuttiin myös sähköisten jakeluautojen markkina-asemaa ja ominaisuuksia kaupunkiajossa.
Projektin tärkeimmäksi osaksi muodostui uuden latauksenhallintajärjestelmän liittäminen vanhan järjestelmän tilalle. Uusi latauksenhallintajärjestelmä vaati konfigurointia ajoneuvon ohjausyksikölle, ajotilan näytölle, akunhallintajärjestelmiin, sekä näitä yhdistäviin automaatioväyliin. Automaatioväylinä käytettiin CANOpen- sekä SAE J1939 -väyliä. Laitteiden ja väylien konfigurointia ja ohjelmointia suoritettiin pääasiassa Multitool- ja Codesys-ohjelmistoilla. Tehtyjä toimintoja testattiin CANmoon- ja CANoe-ohjelmistoilla.
Uuden latauksenhallintajärjestelmän tarvitsema laitteisto saatiin toimimaan yhdessä ja todettiin latausjärjestelmän päivittämisen olevan mahdollinen ja harkitsemisen arvoinen kehitysmahdollisuus sähköajoneuvoille. Nopeampi lataus mahdollistaa paremman käytettävyysasteen ajoneuvolle, sekä avaa vaihtoehtoja akuston kapasiteetille: mikäli ajoneuvoa voidaan ladata useammin ja tehokkaammin, voidaan akuston kokoa pienentää. Tämä mahdollistaa säästöt kalliita akustoja ostettaessa.
Projektin tärkeimmäksi osaksi muodostui uuden latauksenhallintajärjestelmän liittäminen vanhan järjestelmän tilalle. Uusi latauksenhallintajärjestelmä vaati konfigurointia ajoneuvon ohjausyksikölle, ajotilan näytölle, akunhallintajärjestelmiin, sekä näitä yhdistäviin automaatioväyliin. Automaatioväylinä käytettiin CANOpen- sekä SAE J1939 -väyliä. Laitteiden ja väylien konfigurointia ja ohjelmointia suoritettiin pääasiassa Multitool- ja Codesys-ohjelmistoilla. Tehtyjä toimintoja testattiin CANmoon- ja CANoe-ohjelmistoilla.
Uuden latauksenhallintajärjestelmän tarvitsema laitteisto saatiin toimimaan yhdessä ja todettiin latausjärjestelmän päivittämisen olevan mahdollinen ja harkitsemisen arvoinen kehitysmahdollisuus sähköajoneuvoille. Nopeampi lataus mahdollistaa paremman käytettävyysasteen ajoneuvolle, sekä avaa vaihtoehtoja akuston kapasiteetille: mikäli ajoneuvoa voidaan ladata useammin ja tehokkaammin, voidaan akuston kokoa pienentää. Tämä mahdollistaa säästöt kalliita akustoja ostettaessa.