Varhaiskasvatuksen pedagogiikka : Kalajoen varhaiskasvatushenkilöstön kokemuksia alle 3-vuotiaiden pedagogiikasta ja sen merkityksestä
Räsänen, Teija (2019)
Räsänen, Teija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109032
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimusaiheena oli pedagogiikka ja sen merkitys alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa Kalajoen varhaiskasvatushenkilöstön kokemana. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös esittää pedagogiikkaa ja sen käsitteistöä selkeässä ja helposti ymmärrettävässä muodossa. Opinnäytetyön tilaaja oli Kalajoen kaupunki.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen perustan muodostivat varhaiskasvatusta velvoittava määräys Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018 sekä Kalajoen paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma 2017. Viitekehyksen teoriaa tukevat myös monipuolinen lähdekirjallisuus sekä aiemmat tutkimukset. Kyseessä oli laadullinen tutkimus, jonka empiirinen aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Aineisto analysoitiin teorialähtöisesti sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat tutkimukseen osallistuneen varhaiskasvatushenkilöstön kokevan pedagogiikan erittäin tärkeäksi alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa. Pedagogiikka koettiin toimintatavaksi, joka ohjaa koko varhaiskasvatusta. Pedagogiikka toteutui varhaiskasvatuksen arjessa ja sen päivittäisissä toiminnoissa. Varhaiskasvatuksessa toteutui henkilöstön yhteinen ymmärrys pedagogiikan merkityksestä ja yhteisten toimintalinjojen tarpeellisuudesta.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen perustan muodostivat varhaiskasvatusta velvoittava määräys Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018 sekä Kalajoen paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma 2017. Viitekehyksen teoriaa tukevat myös monipuolinen lähdekirjallisuus sekä aiemmat tutkimukset. Kyseessä oli laadullinen tutkimus, jonka empiirinen aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Aineisto analysoitiin teorialähtöisesti sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat tutkimukseen osallistuneen varhaiskasvatushenkilöstön kokevan pedagogiikan erittäin tärkeäksi alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa. Pedagogiikka koettiin toimintatavaksi, joka ohjaa koko varhaiskasvatusta. Pedagogiikka toteutui varhaiskasvatuksen arjessa ja sen päivittäisissä toiminnoissa. Varhaiskasvatuksessa toteutui henkilöstön yhteinen ymmärrys pedagogiikan merkityksestä ja yhteisten toimintalinjojen tarpeellisuudesta.