Esimiehen ja nuoren työntekijän näkemyserot johtamisesta palvelualalla
Vieri, Juuli (2019)
Vieri, Juuli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088204
Tiivistelmä
Tämän työn lähtökohta on nuorten johtaminen palvelualalla. Nuorella tarkoitetaan tässä työssä alle 30-vuotiasta työntekijää ja johtamisella esimiestyötä. Työn tarkoitus on selvittää, että eroavatko palvelualan esimiesten ja nuorten työntekijöiden johtamisnäkemykset toisistaan. Lisäksi on tarkoitus selvittää, että mitä nuoret työntekijät odottavat esimieheltään ja työltään. Tavoitteena on saada selville, miten esimiehet ja nuoret näkevät sekä kokevat nuorten työntekijöiden johtamisen. Työ käsittelee esimiestyötä. Tutkimusmenetelminä käytetään kyselytutkimusta ja esikartoitusta, joka on toteutettu havainnoimalla yrityksen X toimipisteessä. Hyödynnän tulosten analysoinnissa pitkää kokemustani ja asiantuntijuuttani esimiestyöstä.
Kyselytutkimuksen tulosten perusteella esimiehet ja nuoret ovat samaa mieltä siitä, että esimiehen tärkein ominaisuus on oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus. He ovat samaa mieltä myös siitä, että vähiten tärkeä esimiehen ominaisuus on auktoriteetti. Esimiesten mielestä tärkein esimiestaito on työntekijöiden motivointi ja sitouttaminen työhön, kun taas nuorten mielestä tärkein esimiestaito on hyvän ja turvallisen ilmapiirin rakentaminen/ylläpitäminen. Vähiten tärkeä esimiestaito nuorten mielestä on työntekijöiden yksilöllisyyden huomioiminen ja esimiesten mielestä vähiten tärkeä on taito delegoida.
Esimiehet ja nuoret työntekijät ovat samaa mieltä myös esimiesosaamisen osa-alueista sekä siitä, että nuorten johtamisessa tulee ottaa huomioon nuorten innokkuus, palautteen merkitys, perehdyttämisen tärkeys sekä nuorten ohjaamisen ja tukemisen tarve. Esikartoituksen tuloksista selviää, että valmentavan johtamisen osa-alueet korostuvat nuoria työntekijöitä johdettaessa.
Työssä tullaan siihen johtopäätökseen, että esimiesten on mahdollista olla nuorille sellainen esimies kuin nämä odottavat, jos he kehittävät esimiestaitojaan nuorten arvostamien taitojen mukaisesti. Kun yrityksessä keskitytään oikeisiin ja olennaisiin asioihin, resurssit kohdistuvat oikein. Tällöin säästyy sekä aikaa että rahaa. Palvelualan henkilöstöstrategian näkökulmasta on tärkeää, että yrityksissä on niin nuoria kuin vanhempia työntekijöitä, koska heidän vahvuutensa täydentävät toisiaan. Nuorten ja vanhempien työntekijöiden johtamisessa korostuvat eri asiat, joten esimiehillä täytyy löytyä osaamista johtaa heitä tasapuolisesti, mutta kuitenkin ottaen huomioon heidän erilaisuutensa.
Kyselytutkimuksen tulosten perusteella esimiehet ja nuoret ovat samaa mieltä siitä, että esimiehen tärkein ominaisuus on oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus. He ovat samaa mieltä myös siitä, että vähiten tärkeä esimiehen ominaisuus on auktoriteetti. Esimiesten mielestä tärkein esimiestaito on työntekijöiden motivointi ja sitouttaminen työhön, kun taas nuorten mielestä tärkein esimiestaito on hyvän ja turvallisen ilmapiirin rakentaminen/ylläpitäminen. Vähiten tärkeä esimiestaito nuorten mielestä on työntekijöiden yksilöllisyyden huomioiminen ja esimiesten mielestä vähiten tärkeä on taito delegoida.
Esimiehet ja nuoret työntekijät ovat samaa mieltä myös esimiesosaamisen osa-alueista sekä siitä, että nuorten johtamisessa tulee ottaa huomioon nuorten innokkuus, palautteen merkitys, perehdyttämisen tärkeys sekä nuorten ohjaamisen ja tukemisen tarve. Esikartoituksen tuloksista selviää, että valmentavan johtamisen osa-alueet korostuvat nuoria työntekijöitä johdettaessa.
Työssä tullaan siihen johtopäätökseen, että esimiesten on mahdollista olla nuorille sellainen esimies kuin nämä odottavat, jos he kehittävät esimiestaitojaan nuorten arvostamien taitojen mukaisesti. Kun yrityksessä keskitytään oikeisiin ja olennaisiin asioihin, resurssit kohdistuvat oikein. Tällöin säästyy sekä aikaa että rahaa. Palvelualan henkilöstöstrategian näkökulmasta on tärkeää, että yrityksissä on niin nuoria kuin vanhempia työntekijöitä, koska heidän vahvuutensa täydentävät toisiaan. Nuorten ja vanhempien työntekijöiden johtamisessa korostuvat eri asiat, joten esimiehillä täytyy löytyä osaamista johtaa heitä tasapuolisesti, mutta kuitenkin ottaen huomioon heidän erilaisuutensa.