Lojalitet bland Königs VIP-kunder
Fabritius, Ilse (2010)
Fabritius, Ilse
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062212453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062212453
Tiivistelmä
Syftet med det här examensarbetet är att redogöra för lojaliteten bland Königs VIP-kunder. Ingen tidigare undersökning har gjorts och så som läget ser ut nu för tiden är det viktigt att hålla fast vid sina kunder och se till att de är nöjda. Delsyftet är att ta reda på hur nöjda de är med sitt VIP-kort, vad de anser att kunde förändras, utvecklas och förbättras. Jag har delat in min teori i tre delar; kundtillfredsställelse, kundlojalitet samt tjänstekvalitet och på basen av teorin utarbetades en enkät som skickades ut till VIP-kunderna per e-post. De viktigaste resultaten som kom fram i undersökningen var att VIP-kunderna inte är speciellt lojala, men det finns potential både från kundernas och företagets sida att skapa mera lojalitet bland VIP-kunderna. Vissa saker kunde ändå ut-vecklas enligt kunderna, till exempel själva VIP-kortet och restaurangernas interiör och dessutom önskade många av respondenterna speciella tillställningar endast för VIP-kunder. Det kom även fram att kunderna överlag är väldigt nöjda med restaurangernas servicepaket; personalen, maten och vinerna fick väldigt bra betyg. The aim of this study is to investigate the loyalty among König´s VIP-customers. No sur-vey has been done before, and because of today´s situation it is very important to show customer that you care for them and that they are important. The aim is also to find out how satisfied the customers are with their VIP-card, what could be changed, developed and improved. My theory is divided into three parts, customer satisfaction, customer loyalty and service quality. With this theory as a base I made quantitative questionnaire that was sent by email to the customers. The most important result that the survey gave was that the VIP-customers are not very loyal, but however, there is potential in both the customers and the company to gain more loyal customers. Some things could be devel-oped according to the customers, for example the VIP-card and its benefits and the res-taurants interior. Many of the respondents also wanted some kind of happenings only for VIP-customers. Other central results were that customers though are satisfied with the restaurants personnel, food and the wines.