EEG-tutkimuksen tekeminen: opetusvideo bioanalyytikko-opiskelijoille
Nikolakaros, Meri (2019)
Nikolakaros, Meri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098649
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tehtävä oli tuottaa bioanalyytikko-opiskelijoille suunnattu opetusvideo EEG-tutkimuksen (elektroenkefalografian, aivosähkökäyrän) tekemisestä. Tehtävänä oli hyödyntää videon tekemisessä ajankohtaista tutkimustietoa ja tehdä videolla kuvattu mallirekisteröinti American Clinical Neurophysiology Societyn suositusten mukaan. Opinnäytetyön tavoite on edistää EEG-tutkimuksen tekemisen oppimista opinnäytetyöprojektin tuotoksena syntyvän videon avulla. Video on suunnattu kliinisen neurofysiologian opintojaksoa käyville bioanalyytikko-opiskelijoille.
EEG on kliinisen neurofysiologian alan tutkimus, jolla tutkitaan aivokuoren toimintaa (Huttunen ym. 2006). EEG on tärkeä tutkimus aivotoiminnan häiriöiden, erityisesti epilepsian, selvittelyssä (Tolonen & Partanen 2006).
Ibrahimin (2011) mukaan opetusvideo on virta yhtäaikaisesti esitettävää visuaalista ja auditiivista mediaa, jonka tavoite on edistää oppimista. Colvinin ja Mayerin (2016) mukaan on johdonmukaista tutkimusnäyttöä siitä, että erityyppisten medioiden yhdistäminen opetusmateriaalissa edistää oppimista. Opetusmateriaalin suunnittelussa on kuitenkin huomioitava tapa, jolla ihmismieli toimii ja oppiminen tapahtuu (Mayer 2014; Colvin & Mayer 2016).
Tämä opinnäytetyö on osa laajempaa BioDigi-hanketta, jonka tehtävä on tuottaa yhteinen verkko-opintoportaali suomalaisten bioanalyytikoita kouluttavien ammattikorkeakoulujen käyttöön (Metropolia-ammattikorkeakoulu 2017). Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Turun yliopistollisen keskussairaalan kliinisen neurofysiologian osaston kanssa ja sen tekemisestä allekirjoitettiin osaston kanssa toimeksiantosopimus. Opinnäytetyöprosessissa syntyi opetusvideo ja opinnäytetyön kirjallinen raportti. Opetusvideon tekeminen koostui taustatyön tekemisestä, käsikirjoituksen laatimisesta, videomateriaalin kuvaamisesta, äänimateriaalin nauhoituksesta sekä video- ja äänimateriaalin muokkaamisesta valmiiksi videoksi.
Vastaavanlaisia opetusvideoita samansuuntaisista aiheista voitaisiin tehdä lisää, sillä jo EEG-tutkimuksessa olisi useita osa-alueita, joita tämä opinnäytetyö tai opintojaksolle aiemmin tehdyt videot eivät kata. Muita jatkotutkimusmahdollisuuksia voisi olla sen selvittämisessä, kokevatko bioanalyytikko-opiskelijat kliinisen neurofysiologian opintojakson opetusvideot hyödyllisiksi. Myös jonkinlainen kokeellinen tutkimus siitä, onko opintojakson opetusvideoilla mitattavaa vaikutusta opiskelijoiden koesuorituksiin, voisi tulla kyseeseen. The goal of this practice-based Bachelor’s Thesis was to produce an instructional video aimed at Biomedical Laboratory Technologist students on how to perform EEG (electroencephalography) studies. The intent was to utilise up-to-date research information and to perform the demonstrational recording (which is featured in the video itself) according to the guidelines of the American Clinical Neurophysiology Society. The aim of this thesis is to enhance the education on performing EEG studies by means of the aforementioned instructional video. The video is aimed at students of Biomedical Laboratory Science who are attending the Clinical Neurophysiology course.
EEG is a form of study within the field of Clinical Neurophysiology for surveying cortex activity (Huttunen et.al. 2006). EEG is a crucial form of study particularly for assessing disturbances in brain activity, especially e.g. epilepsy (Tolonen & Partanen 2006).
According to Ibrahim (2011) an instructional video is a stream of simultaneous visual and auditory media, the aim of which is to foster learning. According to Colvin and Mayer (2016) there is consistent research data that indicates that combining different types of media in an instructional video enhances learning. However, when designing educational material one still has to keep in mind the ways in which the human mind functions and how the process of learning works (Mayer 2014; Colvin & Mayer 2016).
This Bachelor’s Thesis is part of the larger BioDigi-project, the aim of which is to produce a unified educational web-portal for Finnish Universities of Applied Sciences which offer studies in Biomedical Laboratory Science (Metropolia 2017). The thesis was made in cooperation with Turku University Hospital’s department of Clinical Neurophysiology, and during its production a commission agreement was signed. During the making of the thesis both an instructional video and a written report were made. The making of the video consisted of performing preparatory research, writing the video’s script, filming the video material, recording the audio material, and editing the audio and video material into a finished video.
Similar instructional videos on related topics could also be made, as even EEG recording alone encompasses several topics that neither this thesis nor previous videos for the course have covered. Other areas of further study would be to ascertain whether the students find the instructional videos for the course in Clinical Neurophysiology useful. Another potential area of inquiry would be whether the instructional videos for the course in question have any measurable effect on the students’ test results.
EEG on kliinisen neurofysiologian alan tutkimus, jolla tutkitaan aivokuoren toimintaa (Huttunen ym. 2006). EEG on tärkeä tutkimus aivotoiminnan häiriöiden, erityisesti epilepsian, selvittelyssä (Tolonen & Partanen 2006).
Ibrahimin (2011) mukaan opetusvideo on virta yhtäaikaisesti esitettävää visuaalista ja auditiivista mediaa, jonka tavoite on edistää oppimista. Colvinin ja Mayerin (2016) mukaan on johdonmukaista tutkimusnäyttöä siitä, että erityyppisten medioiden yhdistäminen opetusmateriaalissa edistää oppimista. Opetusmateriaalin suunnittelussa on kuitenkin huomioitava tapa, jolla ihmismieli toimii ja oppiminen tapahtuu (Mayer 2014; Colvin & Mayer 2016).
Tämä opinnäytetyö on osa laajempaa BioDigi-hanketta, jonka tehtävä on tuottaa yhteinen verkko-opintoportaali suomalaisten bioanalyytikoita kouluttavien ammattikorkeakoulujen käyttöön (Metropolia-ammattikorkeakoulu 2017). Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Turun yliopistollisen keskussairaalan kliinisen neurofysiologian osaston kanssa ja sen tekemisestä allekirjoitettiin osaston kanssa toimeksiantosopimus. Opinnäytetyöprosessissa syntyi opetusvideo ja opinnäytetyön kirjallinen raportti. Opetusvideon tekeminen koostui taustatyön tekemisestä, käsikirjoituksen laatimisesta, videomateriaalin kuvaamisesta, äänimateriaalin nauhoituksesta sekä video- ja äänimateriaalin muokkaamisesta valmiiksi videoksi.
Vastaavanlaisia opetusvideoita samansuuntaisista aiheista voitaisiin tehdä lisää, sillä jo EEG-tutkimuksessa olisi useita osa-alueita, joita tämä opinnäytetyö tai opintojaksolle aiemmin tehdyt videot eivät kata. Muita jatkotutkimusmahdollisuuksia voisi olla sen selvittämisessä, kokevatko bioanalyytikko-opiskelijat kliinisen neurofysiologian opintojakson opetusvideot hyödyllisiksi. Myös jonkinlainen kokeellinen tutkimus siitä, onko opintojakson opetusvideoilla mitattavaa vaikutusta opiskelijoiden koesuorituksiin, voisi tulla kyseeseen.
EEG is a form of study within the field of Clinical Neurophysiology for surveying cortex activity (Huttunen et.al. 2006). EEG is a crucial form of study particularly for assessing disturbances in brain activity, especially e.g. epilepsy (Tolonen & Partanen 2006).
According to Ibrahim (2011) an instructional video is a stream of simultaneous visual and auditory media, the aim of which is to foster learning. According to Colvin and Mayer (2016) there is consistent research data that indicates that combining different types of media in an instructional video enhances learning. However, when designing educational material one still has to keep in mind the ways in which the human mind functions and how the process of learning works (Mayer 2014; Colvin & Mayer 2016).
This Bachelor’s Thesis is part of the larger BioDigi-project, the aim of which is to produce a unified educational web-portal for Finnish Universities of Applied Sciences which offer studies in Biomedical Laboratory Science (Metropolia 2017). The thesis was made in cooperation with Turku University Hospital’s department of Clinical Neurophysiology, and during its production a commission agreement was signed. During the making of the thesis both an instructional video and a written report were made. The making of the video consisted of performing preparatory research, writing the video’s script, filming the video material, recording the audio material, and editing the audio and video material into a finished video.
Similar instructional videos on related topics could also be made, as even EEG recording alone encompasses several topics that neither this thesis nor previous videos for the course have covered. Other areas of further study would be to ascertain whether the students find the instructional videos for the course in Clinical Neurophysiology useful. Another potential area of inquiry would be whether the instructional videos for the course in question have any measurable effect on the students’ test results.