Ujo, hiljainen päähenkilö fiktiivisessä elokuvassa ja sen luominen käsikirjoitukseen
Castrén, Linda (2019)
Castrén, Linda
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078015
Tiivistelmä
Hyvin kirjoitettu päähenkilö luo pohjan hyvälle tarinalle. Protagonisti on yleensä liikkeelle paneva voima tarinassa, joten käsikirjoittajan kannattaa panostaa päähahmon työstämiseen kunnolla. Useimmat mieltävät päähenkilön ulospäin suuntautuneeksi, vaikka protagonisteina toimii monenlaisia persoonia. Vastakohtana ekstrovertille hahmolle on sosiaalisesti estynyt hahmo, jonka rakentaminen päähenkilöksi oli kiinnostava lähtökohta tälle tutkimukselle.
Tarkoituksena tässä opinnäytetyössä oli luoda muille käsikirjoittajille jonkinlaista ohjeistusta kirjoittaa uskottava ja toimiva ujo, hiljainen päähenkilö. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka ujo ja hiljainen päähenkilö toimii fiktiivisissä elokuvissa ja mitä eri keinoja tulisi käsikirjoittajan hallita luodessaan tarinansa pääosaan tämän tyyppistä hahmoa. Työssä tarkasteltiin sitä, mitä erilaisia tunteiden ja ajatusten ilmaisutapoja tällainen protagonisti käyttää, sekä millä tavalla käsikirjoituksen päähenkilö eroaa valmiin elokuvan protagonistista. Tutkimuksessa analysoitiin erilaisten kysymysten avulla viiden elokuvan sekä yhden käsikirjoituksen ujoa, hiljaista päähenkilöä. Lisäksi tutkittiin protagonistin yleisiä vaatimuksia ja elokuvan hahmojen sanallisia kommunikointitapoja, joita käsikirjoituksessa voi hyödyntää kuvaamaan hahmojen sisäisen maailman ilmaisussa.
Analyysityökaluna toimineet kysymykset toivat hyvin esille ujojen ja hiljaisten päähenkilöiden piirteitä. Vaikka samankaltaisuuksia löytyi paljon, niin jokainen analyysin päähenkilö on omanlaisensa yksilö. Tutkimuksen myötä kävi ilmi, että ujot ja hiljaiset hahmot ilmaisevat usein kehollaan, ilmeillään sekä eleillään tunteitaan ja ajatuksiaan. Ujous toimii yhtenä haasteena heille ja saattaa heidät konflikti tilanteisiin herkästi. Tavoitteen on oltava elintärkeä hahmolle, jotta tämä muuttuisi. Lyhytelokuvissa päähenkilön muutos on hienovaraisempaa. Käsikirjoittajan ei kannata kirjoittaa liian auki protagonistien toimintaa, sillä ohjaaja ja näyttelijä huolehtivat hahmon esille tuomisesta. Analysointityökalua voisi vielä jatkokehittää vertaamaan pitkien elokuvien, lyhytelokuvien sekä tv-sarjojen protagonisteja keskenään. Myös käsikirjoituksen ja valmiin elokuvan päähenkilöitä olisi tarpeen lisää verrata, sillä sitä ei tarpeeksi tutkimuskysymyksillä käsitelty.
Tarkoituksena tässä opinnäytetyössä oli luoda muille käsikirjoittajille jonkinlaista ohjeistusta kirjoittaa uskottava ja toimiva ujo, hiljainen päähenkilö. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka ujo ja hiljainen päähenkilö toimii fiktiivisissä elokuvissa ja mitä eri keinoja tulisi käsikirjoittajan hallita luodessaan tarinansa pääosaan tämän tyyppistä hahmoa. Työssä tarkasteltiin sitä, mitä erilaisia tunteiden ja ajatusten ilmaisutapoja tällainen protagonisti käyttää, sekä millä tavalla käsikirjoituksen päähenkilö eroaa valmiin elokuvan protagonistista. Tutkimuksessa analysoitiin erilaisten kysymysten avulla viiden elokuvan sekä yhden käsikirjoituksen ujoa, hiljaista päähenkilöä. Lisäksi tutkittiin protagonistin yleisiä vaatimuksia ja elokuvan hahmojen sanallisia kommunikointitapoja, joita käsikirjoituksessa voi hyödyntää kuvaamaan hahmojen sisäisen maailman ilmaisussa.
Analyysityökaluna toimineet kysymykset toivat hyvin esille ujojen ja hiljaisten päähenkilöiden piirteitä. Vaikka samankaltaisuuksia löytyi paljon, niin jokainen analyysin päähenkilö on omanlaisensa yksilö. Tutkimuksen myötä kävi ilmi, että ujot ja hiljaiset hahmot ilmaisevat usein kehollaan, ilmeillään sekä eleillään tunteitaan ja ajatuksiaan. Ujous toimii yhtenä haasteena heille ja saattaa heidät konflikti tilanteisiin herkästi. Tavoitteen on oltava elintärkeä hahmolle, jotta tämä muuttuisi. Lyhytelokuvissa päähenkilön muutos on hienovaraisempaa. Käsikirjoittajan ei kannata kirjoittaa liian auki protagonistien toimintaa, sillä ohjaaja ja näyttelijä huolehtivat hahmon esille tuomisesta. Analysointityökalua voisi vielä jatkokehittää vertaamaan pitkien elokuvien, lyhytelokuvien sekä tv-sarjojen protagonisteja keskenään. Myös käsikirjoituksen ja valmiin elokuvan päähenkilöitä olisi tarpeen lisää verrata, sillä sitä ei tarpeeksi tutkimuskysymyksillä käsitelty.