Etiikan opetus röntgenhoitajakoulutuksessa : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Asikainen, Saku; Mäkilä, Kaisu; Mäkinen, Nelli (2019)
Asikainen, Saku
Mäkilä, Kaisu
Mäkinen, Nelli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088422
Tiivistelmä
Etiikan opetus röntgenhoitajakoulutuksessa luo tärkeän pohjan röntgenhoitajan asiantuntijuudelle. Hyvän eettisen osaamisen avulla röntgenhoitaja löytää ratkaisuja työssään ilmeneviin eettisiin ongelmiin. Opinnäytetyön tarkoitus on kuvailla millä menetelmillä etiikkaa voitaisiin opettaa röntgenhoitajakoulutuksessa ja tavoitteena on selvittää, miten etiikka tulee esille röntgenhoitajakoulutusten opetussuunnitelmissa Suomen ammattikorkeakouluissa.
Opinnäytetyö on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Teoreettinen lähdeaineisto on kerätty tieteellisistä artikkeleista ja hoitotyön sekä röntgenhoitajan etiikkaa koskevasta kirjallisuudesta. Kirjallisuutta on haettu Cinahl-, PubMed-, Finna-, Medic- ja Medline Ovid -tietokannoista hakusanoilla, joista sovittiin ennakkoon. Haut rajattiin vuosiin 2008-2019. Opinnäytetyöhön on valikoitunut sisäänotto- ja poissulkukriteerien mukaisesti kuusi kansainvälistä tai kotimaista tutkimusta. Kaikki tutkimukset ovat tehty sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Tutkimusaineiston analysointi on toteutettu sisällönanalyysin mukaisesti.
Röntgenhoitajakoulutuksen etiikan opetukseen käytettävistä opetusmenetelmistä tehdyt tutkimukset ovat vähäisiä, mutta muiden hoitoalojen tutkimukset aiheesta ovat sovellettavissa röntgenhoitajakoulutukseen. Tutkimukset osoittavat, että etiikan oppimisessa auttavat keskustelu, esimerkkitapaukset sekä omakohtaisten kokemusten käsittely. Kirjallisuuskatsauksessa käsittelemme tutkimusaineistoa, joka sisältää kyseisiä opetusvälineitä käyttäviä opetusmenetelmiä. Opetussuunnitelmia koskevien keskeisimpien tulosten mukaan etiikan opetus on läsnä opintojaksoihin integroituna muiden aiheiden kautta, vaikkei sille opetussuunnitelman mukaan olisi erillistä opintojaksoa.
Opinnäytetyön tuloksia voi käyttää esimerkiksi ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelman kehittämiseen ja tuloksista voi olla apua opetusmateriaalin suunnittelussa. Laadukkaan etiikan opetuksen vaikutukset voivat näkyä kokonaisvaltaisessa potilastyössä ja työyhteisön hyvinvoinnissa. Jatkotutkimusehdotuksena toimme esille eri etiikan opetusmenetelmien kokeilemisen käytännössä röntgenhoitajaopiskelijoilla.
Opinnäytetyö on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Teoreettinen lähdeaineisto on kerätty tieteellisistä artikkeleista ja hoitotyön sekä röntgenhoitajan etiikkaa koskevasta kirjallisuudesta. Kirjallisuutta on haettu Cinahl-, PubMed-, Finna-, Medic- ja Medline Ovid -tietokannoista hakusanoilla, joista sovittiin ennakkoon. Haut rajattiin vuosiin 2008-2019. Opinnäytetyöhön on valikoitunut sisäänotto- ja poissulkukriteerien mukaisesti kuusi kansainvälistä tai kotimaista tutkimusta. Kaikki tutkimukset ovat tehty sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Tutkimusaineiston analysointi on toteutettu sisällönanalyysin mukaisesti.
Röntgenhoitajakoulutuksen etiikan opetukseen käytettävistä opetusmenetelmistä tehdyt tutkimukset ovat vähäisiä, mutta muiden hoitoalojen tutkimukset aiheesta ovat sovellettavissa röntgenhoitajakoulutukseen. Tutkimukset osoittavat, että etiikan oppimisessa auttavat keskustelu, esimerkkitapaukset sekä omakohtaisten kokemusten käsittely. Kirjallisuuskatsauksessa käsittelemme tutkimusaineistoa, joka sisältää kyseisiä opetusvälineitä käyttäviä opetusmenetelmiä. Opetussuunnitelmia koskevien keskeisimpien tulosten mukaan etiikan opetus on läsnä opintojaksoihin integroituna muiden aiheiden kautta, vaikkei sille opetussuunnitelman mukaan olisi erillistä opintojaksoa.
Opinnäytetyön tuloksia voi käyttää esimerkiksi ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelman kehittämiseen ja tuloksista voi olla apua opetusmateriaalin suunnittelussa. Laadukkaan etiikan opetuksen vaikutukset voivat näkyä kokonaisvaltaisessa potilastyössä ja työyhteisön hyvinvoinnissa. Jatkotutkimusehdotuksena toimme esille eri etiikan opetusmenetelmien kokeilemisen käytännössä röntgenhoitajaopiskelijoilla.