Hiihtokoulutoiminnan sisäisen viestinnän kehittäminen
Lindberg, Katri (2019)
Lindberg, Katri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078102
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin sisäisen viestinnän toimivuutta Tampereen Slalomseuran hiihtokoulutoiminnassa. Sisäistä viestintää tarkasteltiin toimeksiantajana olleen seuran näkökulmasta, mutta myös rinneyrittäjän lähtökohdasta. Opinnäytetyön ja toimeksiantajan tavoitteena oli myös kartoittaa kehittämiskohteet toiminnassa.
Teoriaosuudessa avattiin käsitteitä sisäisen viestinnän tehtävistä ja kanavista, sekä siihen liittyen sisäisen viestinnän merkityksestä hiihtokoulutoiminnassa. Teoriasta nousi esiin tulosviestinnän teoriamalli, joka tunnistettiin myös projektiviestinnässä.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen menetelmä. Aineistoa kerättiin sähköisen lomakekyselyn avulla toimeksiantajan avainhenkilöiltä, rinneyrittäjältä ja hiihdonopettajilta. Lomakekysely laadittiin teorian, toimeksiantajan ja tutkijan kysymyksistä. Tutkimuksen aineisto käsiteltiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia hyödyntämällä. Sisällönanalyysi selkeytti tutkimuksen käsitteet.
Tutkimuksessa saatiin selville, että hiihtokoulutoiminnan sisäinen viestintä toimii vahvasti sähköisten viestimien ja alustojen avulla, toiminnan uudelleenorganisointi heijastui nykytilaan sekä kehittämisen painopisteitä tunnistettiin ja kuvattiin lisää. Tuloksista todettiin, että sisäistä viestintää voidaan kehittää digitaalisten resurssien paremmalla hyödyntämisellä, toiminnan raportoinnilla, muutoksista viestittämällä ja yhteistoiminnan lisäämisellä. Tuloksien hyödyntäminen hiihtokoulutoiminnassa, yhdessä rinneyrittäjän kanssa, tarjoavat jatkossa mahdollisuuden sisäisen viestinnän tehokkaampaan käyttöön ja sujuvaan yhteistyöhön The purpose of this thesis was to examine the internal communications in Tampereen Slalomseura’s ski school activities. The fluency of internal communications was considered from the perspective of both the client, i.e. the ski school, and the enterprise operating slopes. The aim of the thesis and the client was to map development targets in the operations.
In the theoretical part, concepts related to the tasks and channels of internal communications were explored, as was the significance of internal communications in ski school activities. A theoretical model for communicating the results of the activities emerged, which was also recognised in the context of project communications.
The qualitative method was chosen as the research method. The material was collected through an electronic questionnaire from key persons at Tampereen Slalomseura, the slopes operator and the ski instructors. The questionnaire was prepared based on theory and the questions expressed by the Tampereen Slalomseura key persons and the researcher. The study material was processed by utilising theoretical content analysis. The content analysis clarified the concepts of the study.
The study revealed that the internal communications within the ski school activities rely heavily on electronic media and platforms and that the reorganization of the operations was reflected in the current status. Furthermore, development priorities were identified and described further. The results revealed that internal communications can be developed through a better utilisation of digital resources, by reporting ski school activities, by communicating about changes and by increasing collaboration. Utilisation of the results in the ski school activities together with the slopes operator will provide an opportunity for a more efficient use of internal communications and smooth cooperation.
Teoriaosuudessa avattiin käsitteitä sisäisen viestinnän tehtävistä ja kanavista, sekä siihen liittyen sisäisen viestinnän merkityksestä hiihtokoulutoiminnassa. Teoriasta nousi esiin tulosviestinnän teoriamalli, joka tunnistettiin myös projektiviestinnässä.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen menetelmä. Aineistoa kerättiin sähköisen lomakekyselyn avulla toimeksiantajan avainhenkilöiltä, rinneyrittäjältä ja hiihdonopettajilta. Lomakekysely laadittiin teorian, toimeksiantajan ja tutkijan kysymyksistä. Tutkimuksen aineisto käsiteltiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia hyödyntämällä. Sisällönanalyysi selkeytti tutkimuksen käsitteet.
Tutkimuksessa saatiin selville, että hiihtokoulutoiminnan sisäinen viestintä toimii vahvasti sähköisten viestimien ja alustojen avulla, toiminnan uudelleenorganisointi heijastui nykytilaan sekä kehittämisen painopisteitä tunnistettiin ja kuvattiin lisää. Tuloksista todettiin, että sisäistä viestintää voidaan kehittää digitaalisten resurssien paremmalla hyödyntämisellä, toiminnan raportoinnilla, muutoksista viestittämällä ja yhteistoiminnan lisäämisellä. Tuloksien hyödyntäminen hiihtokoulutoiminnassa, yhdessä rinneyrittäjän kanssa, tarjoavat jatkossa mahdollisuuden sisäisen viestinnän tehokkaampaan käyttöön ja sujuvaan yhteistyöhön
In the theoretical part, concepts related to the tasks and channels of internal communications were explored, as was the significance of internal communications in ski school activities. A theoretical model for communicating the results of the activities emerged, which was also recognised in the context of project communications.
The qualitative method was chosen as the research method. The material was collected through an electronic questionnaire from key persons at Tampereen Slalomseura, the slopes operator and the ski instructors. The questionnaire was prepared based on theory and the questions expressed by the Tampereen Slalomseura key persons and the researcher. The study material was processed by utilising theoretical content analysis. The content analysis clarified the concepts of the study.
The study revealed that the internal communications within the ski school activities rely heavily on electronic media and platforms and that the reorganization of the operations was reflected in the current status. Furthermore, development priorities were identified and described further. The results revealed that internal communications can be developed through a better utilisation of digital resources, by reporting ski school activities, by communicating about changes and by increasing collaboration. Utilisation of the results in the ski school activities together with the slopes operator will provide an opportunity for a more efficient use of internal communications and smooth cooperation.