Perehdytysopas Vaasan keskussairaalan päiväyksikölle
Öström, Riikka (2019)
Öström, Riikka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088302
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Vaasan keskussairaalan päiväyksikölle uusi perehdytysopas. Tarve perehdytysoppaaseen tuli päiväyksiköstä, joka aloitti toimintansa syksyllä 2017. Opinnäytetyön tavoitteena oli mahdollistaa uuden työntekijän pääseminen nopeammin sisälle Vaasan keskussairaalan päiväyksikön toimintaan sekä työyhteisöön. Perehdytysoppaan avulla uusi työntekijä oppii yksikön toiminnasta, toimintaperiaatteista sekä työtehtävistä. Perehdytysopas toimii myös perehdyttäjien apuvälineenä henkilökohtaisessa perehdytyksessä.
Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä olivat uusi työntekijä, perehdyttäminen, perehdyttäjä, kirjallinen opas, yksilövastuinen hoitotyö ja ryhmätyöskentely. Opinnäytetyöhön kerättiin hoitoalan ajankohtaista ja tieteellistä tutkimustietoa Medic, Cinahl ja PubMed -tietokannoista sekä alan lehdistä. Tietolähteinä käytettiin myös aiheeseen sopivaa kirjallisuutta. Tietokannoissa hakusanoina käytettiin tietokannoista riippuen: perehdyttäminen, perehdytys, toimipaikkakoulutus, mentorointi, neuvonta, opaskirjat, ohjekirjat, employee orientation, new employee ja manuals. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kolmea päiväyksikön sairaanhoitajaa sekä yhtä ulkopuolista osastonhoitajaa loppuvuodesta 2018. Perehdytysoppaan viitekehys rakentui perehdytysoppaan kohderyhmän ja hyvän kirjallisen oppaan ympärille.
Osastonhoitajan haastattelu toteutettiin sähköpostin välityksellä ja yksikön sairaanhoitajien haastattelut yksilöhaastatteluina. Haastateltavilta tiedusteltiin heidän mielipidettään perehdytysoppaan toteutumisesta teoriasta nostettujen kysymysten pohjalta. Haastattelutulosten mukaan päiväyksikköön tehty perehdytysopas oli johdonmukainen, looginen, selkeä ja oppaan sisältö oli rajattu hyvin. Perehdytysoppaan koettiin olevan hyvä katsaus päiväyksikön toiminnasta, ja oppaassa olevan tiedon koettiin olevan ajantasaista. Haastateltavat kokivat, että perehdytysopas sopii kohderyhmän käyttöön ja on hyödyksi uudelle työntekijälle ja perehdyttäjälle yksikössä. Korjausehdotuksia haastateltavilta tuli jonkin verran perehdytysoppaan kirjoitusasusta, asettelusta, tiedon täsmällisyydestä ja muutaman toimenpiteen lisäämisestä perehdytysoppaaseen.
Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä olivat uusi työntekijä, perehdyttäminen, perehdyttäjä, kirjallinen opas, yksilövastuinen hoitotyö ja ryhmätyöskentely. Opinnäytetyöhön kerättiin hoitoalan ajankohtaista ja tieteellistä tutkimustietoa Medic, Cinahl ja PubMed -tietokannoista sekä alan lehdistä. Tietolähteinä käytettiin myös aiheeseen sopivaa kirjallisuutta. Tietokannoissa hakusanoina käytettiin tietokannoista riippuen: perehdyttäminen, perehdytys, toimipaikkakoulutus, mentorointi, neuvonta, opaskirjat, ohjekirjat, employee orientation, new employee ja manuals. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kolmea päiväyksikön sairaanhoitajaa sekä yhtä ulkopuolista osastonhoitajaa loppuvuodesta 2018. Perehdytysoppaan viitekehys rakentui perehdytysoppaan kohderyhmän ja hyvän kirjallisen oppaan ympärille.
Osastonhoitajan haastattelu toteutettiin sähköpostin välityksellä ja yksikön sairaanhoitajien haastattelut yksilöhaastatteluina. Haastateltavilta tiedusteltiin heidän mielipidettään perehdytysoppaan toteutumisesta teoriasta nostettujen kysymysten pohjalta. Haastattelutulosten mukaan päiväyksikköön tehty perehdytysopas oli johdonmukainen, looginen, selkeä ja oppaan sisältö oli rajattu hyvin. Perehdytysoppaan koettiin olevan hyvä katsaus päiväyksikön toiminnasta, ja oppaassa olevan tiedon koettiin olevan ajantasaista. Haastateltavat kokivat, että perehdytysopas sopii kohderyhmän käyttöön ja on hyödyksi uudelle työntekijälle ja perehdyttäjälle yksikössä. Korjausehdotuksia haastateltavilta tuli jonkin verran perehdytysoppaan kirjoitusasusta, asettelusta, tiedon täsmällisyydestä ja muutaman toimenpiteen lisäämisestä perehdytysoppaaseen.