Autoalan opinnäytetöiden hyödyntäminen
Sohlberg, Jouko (2019)
Sohlberg, Jouko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088331
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on autoalan opinnäytetöiden hyödynnettävyyden kehittäminen. Työssä tarkastellaan Metropolia Ammattikorkeakoulussa autoalan jälkimarkkinointiin tehtyjä opinnäytetöitä ajalta 2015–2017. Töiden kokonaismäärä oli 265 opinnäytetyötä, joista tutkimukseen valittiin 117 autoalan jälkimarkkinointiin suuntautunutta opinnäytetyötä.
Tutkimuksessa selvitettiin, mihin autoalan jälkimarkkinoinnin eri toimintoihin ja osa-alueisiin opinnäytetöitä on tehty tutkimusjaksolla. Tavoitteena oli jakaa työt selkeisiin alaluokkiin, jotka voidaan helposti ryhmittää myös tulevaisuuden opinnäytetöitä suunniteltaessa. Lisäksi tavoitteena oli luoda asiasanahakujärjestelmä opinnäytetöiden ryhmittelyksi sekä helpottaa opinnäytetöiden löydettävyyttä. Tutkimus sisältää myös haastatteluosion, joka on tehty viidelle autoalan jälkimarkkinatoimesta vastaavalle henkilölle. Haastattelujen tarkoituksena oli selvittää autoalan jälkimarkkinointiin liittyvien opinnäytetöiden käytettävyyttä sekä selvittää yleisellä tasolla yhteistyötä ammattikorkeakoulujen ja yritysten välillä: miten yritykset näkevät hyödyt, ja hyödynnetäänkö niitä.
Tutkimus on tehty laadullisen tutkimuksena sisällönanalyysiä sekä sisällön erittelyä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina.
Opinnäytetöitä oli tehty Metropolia Ammattikorkeakoulussa viiteen eri tutkinto-ohjelmaan, ja niistä 92 % oli suuntautunut ajoneuvoalan tutkinto-ohjelmaan. Muita koulutusaloja olivat sähkötekniikka, sähkö- ja automaatiotekniikka, talotekniikka sekä tietotekniikka.
Asiasanaluokittelu rakentui neljästä eri luokasta, jotka ovat pääluokka, alaluokka 1, alaluokka 2 sekä lisätiedot. Pääluokassa kerrotaan, mihin opinnäytetyö on tehty. Alaluokka 1 antaa kuvauksen, mitä opinnäytetyössä on tehty, ja alaluokka 2 tarkentaa opinnäytetyön perustaa, onko kysymyksessä ollut kehitys, selvitys, ohjeistus, muutos vai yhteistyö. Luokkaan Lisätiedot kirjataan opinnäytetyötä kuvaava sana.
Töiden hyödynnettävyys jää usein yrityksen omaan käyttöön. Opinnäytetyön ohjaus yrityksen työpaikkaohjaan osalta ei ole aina systemaattista eikä johdonmukaista. Opinnäytetöiden sisältöjä voitaisiin nykyistä enemmän syventää sekä laajentaa toisilla opinnäytetöillä. Yritys-oppilaitosyhteistyössä voitaisiin tehdä toimintasuunnitelmat opinnäytetöiden sisällöistä yritysten kehityssuunnitelmia laadittaessa esimerkiksi kerran vuodessa.
Tutkimuksessa selvitettiin, mihin autoalan jälkimarkkinoinnin eri toimintoihin ja osa-alueisiin opinnäytetöitä on tehty tutkimusjaksolla. Tavoitteena oli jakaa työt selkeisiin alaluokkiin, jotka voidaan helposti ryhmittää myös tulevaisuuden opinnäytetöitä suunniteltaessa. Lisäksi tavoitteena oli luoda asiasanahakujärjestelmä opinnäytetöiden ryhmittelyksi sekä helpottaa opinnäytetöiden löydettävyyttä. Tutkimus sisältää myös haastatteluosion, joka on tehty viidelle autoalan jälkimarkkinatoimesta vastaavalle henkilölle. Haastattelujen tarkoituksena oli selvittää autoalan jälkimarkkinointiin liittyvien opinnäytetöiden käytettävyyttä sekä selvittää yleisellä tasolla yhteistyötä ammattikorkeakoulujen ja yritysten välillä: miten yritykset näkevät hyödyt, ja hyödynnetäänkö niitä.
Tutkimus on tehty laadullisen tutkimuksena sisällönanalyysiä sekä sisällön erittelyä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina.
Opinnäytetöitä oli tehty Metropolia Ammattikorkeakoulussa viiteen eri tutkinto-ohjelmaan, ja niistä 92 % oli suuntautunut ajoneuvoalan tutkinto-ohjelmaan. Muita koulutusaloja olivat sähkötekniikka, sähkö- ja automaatiotekniikka, talotekniikka sekä tietotekniikka.
Asiasanaluokittelu rakentui neljästä eri luokasta, jotka ovat pääluokka, alaluokka 1, alaluokka 2 sekä lisätiedot. Pääluokassa kerrotaan, mihin opinnäytetyö on tehty. Alaluokka 1 antaa kuvauksen, mitä opinnäytetyössä on tehty, ja alaluokka 2 tarkentaa opinnäytetyön perustaa, onko kysymyksessä ollut kehitys, selvitys, ohjeistus, muutos vai yhteistyö. Luokkaan Lisätiedot kirjataan opinnäytetyötä kuvaava sana.
Töiden hyödynnettävyys jää usein yrityksen omaan käyttöön. Opinnäytetyön ohjaus yrityksen työpaikkaohjaan osalta ei ole aina systemaattista eikä johdonmukaista. Opinnäytetöiden sisältöjä voitaisiin nykyistä enemmän syventää sekä laajentaa toisilla opinnäytetöillä. Yritys-oppilaitosyhteistyössä voitaisiin tehdä toimintasuunnitelmat opinnäytetöiden sisällöistä yritysten kehityssuunnitelmia laadittaessa esimerkiksi kerran vuodessa.