Freemium-mobiilipelin monetisaatio
Franzén, Christian (2019)
Franzén, Christian
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088310
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyn monetisaatiomenetelmiin freemium-pelijulkaisuissa. Tutkimuksen pääpisteenä on erilaiset lähestymistavat tuotemyyntiin ilmaiseksi ladattavissa peleissä
graafisen suunnittelijan näkökulmasta. Tämän perehtymisen avulla pystyin hahmottamaan
tehokkaimmat keinot viestimään kohdepelaajalle mahdollisuudesta kuluttaa oikeaa valuuttaa pelin sisäänrakennetussa kaupassa premium-tuotteisiin, jotka kehittävät pelin pelattavuutta ja tarjoavat enemmän viihdettä kuluttajalle.
Tutkimani tiedon kautta käsittelen opinnäytetyössä free-to-play-2D-peliprojektin monetisaatiokeinoja, joka toimi tutkielman toiminnallisena osuutena. Peliprojektissa opinnäytetyön kirjoittaja suunnitteli uuden pelimekanismin ja konseptin, jolla pyrittiin monetisoimaan sen tarjoamalla valinnaisesti maksullisia palveluita pelin sisällä. Projektin päätavoitteena oli valmistella peliin suunniteltua grafiikka-assetteja, jota aiotaan hyödyntää pelinjulkaisun jatkokehityksessä.
Opinnäytetyöni free-to-play-pelien premium-tuotteista tarkoituksena on avata tämänhetkistä
tilannetta jatkuvasti kehittyvästä kilpailumarkkinoista pelialalla. Tutkielma on omistettu kaikille pelien markkinointisuunnittelusta, tuotegrafiikasta ja videopeleistä kiinnostuneille.
graafisen suunnittelijan näkökulmasta. Tämän perehtymisen avulla pystyin hahmottamaan
tehokkaimmat keinot viestimään kohdepelaajalle mahdollisuudesta kuluttaa oikeaa valuuttaa pelin sisäänrakennetussa kaupassa premium-tuotteisiin, jotka kehittävät pelin pelattavuutta ja tarjoavat enemmän viihdettä kuluttajalle.
Tutkimani tiedon kautta käsittelen opinnäytetyössä free-to-play-2D-peliprojektin monetisaatiokeinoja, joka toimi tutkielman toiminnallisena osuutena. Peliprojektissa opinnäytetyön kirjoittaja suunnitteli uuden pelimekanismin ja konseptin, jolla pyrittiin monetisoimaan sen tarjoamalla valinnaisesti maksullisia palveluita pelin sisällä. Projektin päätavoitteena oli valmistella peliin suunniteltua grafiikka-assetteja, jota aiotaan hyödyntää pelinjulkaisun jatkokehityksessä.
Opinnäytetyöni free-to-play-pelien premium-tuotteista tarkoituksena on avata tämänhetkistä
tilannetta jatkuvasti kehittyvästä kilpailumarkkinoista pelialalla. Tutkielma on omistettu kaikille pelien markkinointisuunnittelusta, tuotegrafiikasta ja videopeleistä kiinnostuneille.