Taidekasvatusprojekti Hakalahden päiväkotiin
Kuikka, Heidi (2019)
Kuikka, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088349
Tiivistelmä
Taidekasvatusprojektin tilaajana oli Kokkolan kaupungin sivistystoimi. Interventiot tehtiin Hakalahden päiväkodin ruotsinkieliseen ryhmään. Taidekasvatusprojektin tavoitteena oli lisätä osallisuutta varhaiskasvatukseen ryhmäytymisen avulla. Ryhmään luotiin turvallinen ilmapiiri, jotta jokaisella lapsella oli mahdollisuus tulla kuulluksi ja nähdyksi temperamentista riippumatta. Jokaisessa interventiossa korostui jokaisen yksilön rooli tärkeänä osana ryhmää. Interventioissa harjoiteltiin hienomotorisia taitoja askartelun avulla ja lisättiin fyysistä aktiivisuutta harjoittamalla kehon hallintaa. Interventioissa tuettiin myös lapsen luontaista mielenkiintoa tutkimiseen ja luotiin yhdessä taidetta leikin kautta.
Viimeinen interventio toteutettiin yhteistyössä Kokkolan kaupunginkirjaston kanssa. Osana Loistavaa!-viikon ohjelmaa pidettiin kirjaston aulassa Hakalahden päiväkodin lasten tuottama taidenäyttely. Lapset tuottivat taidetta pienryhmissä ja nämä teokset koottiin yhdeksi näyttelyksi. Kirjastossa järjestettiin myös lapsen oikeuksien päivänä Pehmolelujen yökylä, johon kaikilla lähiseudun lapsilla oli mahdollisuus tuoda oma pehmolelunsa. Samalla perheet pääsivät tutustumaan kirjastoon ja kulttuuriin.
Taidekasvatusprojektin dokumentoinnin välineenä käytettiin sanapilveä, jonka käyttöä varhaiskasvattajille opetettiin ennen interventioita. He kirjasivat muistiin jokaisen intervention aikana lasten mietteitä, ja näin saatiin lapset osalliseksi interventioiden suunnittelussa.
Viimeinen interventio toteutettiin yhteistyössä Kokkolan kaupunginkirjaston kanssa. Osana Loistavaa!-viikon ohjelmaa pidettiin kirjaston aulassa Hakalahden päiväkodin lasten tuottama taidenäyttely. Lapset tuottivat taidetta pienryhmissä ja nämä teokset koottiin yhdeksi näyttelyksi. Kirjastossa järjestettiin myös lapsen oikeuksien päivänä Pehmolelujen yökylä, johon kaikilla lähiseudun lapsilla oli mahdollisuus tuoda oma pehmolelunsa. Samalla perheet pääsivät tutustumaan kirjastoon ja kulttuuriin.
Taidekasvatusprojektin dokumentoinnin välineenä käytettiin sanapilveä, jonka käyttöä varhaiskasvattajille opetettiin ennen interventioita. He kirjasivat muistiin jokaisen intervention aikana lasten mietteitä, ja näin saatiin lapset osalliseksi interventioiden suunnittelussa.