Koneoppiminen Peliä oppiva ohjelma
Sahakangas, Jorma (2019)
Sahakangas, Jorma
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098512
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutustua koneoppimiseen ja luoda ohjelma, joka oppii pelaamaan peliä.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi mitä tekoäly on ja syvennytään koneoppimiseen ja sen toimintaan. Teoriaosuudessa käydään läpi myös työssä käytettyjä OpenAI-yhteisön julkaisemia tekniikoita Gym Retro ja PPO. Teoriaosuus sisältää myös käytettyjen ohjelmointikielien teorian. Työn sovellusosuudessa käytiin läpi ohjelman ja opetuksen toiminta.
Lopputuloksena saavutettiin tavoitteiden mukainen ohjelma, joka oppi pelaamaan Super Mario Bros -peliä.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi mitä tekoäly on ja syvennytään koneoppimiseen ja sen toimintaan. Teoriaosuudessa käydään läpi myös työssä käytettyjä OpenAI-yhteisön julkaisemia tekniikoita Gym Retro ja PPO. Teoriaosuus sisältää myös käytettyjen ohjelmointikielien teorian. Työn sovellusosuudessa käytiin läpi ohjelman ja opetuksen toiminta.
Lopputuloksena saavutettiin tavoitteiden mukainen ohjelma, joka oppi pelaamaan Super Mario Bros -peliä.