Tieto -ja viestintäteknologian hyödyntäminen hoitotyön opinnoissa
Huovinen, Maija; Korpela, Outi; Vattula, Olivia (2019)
Huovinen, Maija
Korpela, Outi
Vattula, Olivia
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088371
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä hoitotyön opinnoissa ja niiden vaikutuksia oppimistuloksiin kuvailevaan kirjallisuuskatsaukseen valikoitujen tutkimusten tulosten mukaan. Lisäksi tarkoituksena oli verrata hoitotyön opiskelijoiden ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden tietoteknisiä valmiuksia toisiinsa valikoitujen tutkimusten tulosten mukaan. Opinnäytetyössä vastaamme seuraaviin tutkimuskysymyksiin: ”Minkälaiset tietotekniset valmiudet hoitotyön opiskelijoilla on sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattihenkilöihin verrattuna?” sekä ”Miten tieto- ja viestintätekniikan käyttö opinnoissa vaikuttaa oppimistuloksiin?”. Opinnäytetyöstä saatua tietoa voidaan hyödyntää ammattikorkeakouluopinnoissa sekä niiden kehittämisessä.
Opinnäytetyön menetelmänä käytimme kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsauksen aineistohaku haettiin seuraavista tietokannoista: Ebscohost, Google Scholar, Julkari, Jultika, Leevi ja Medic. Opinnäytetyöhömme valikoitui yhteensä kahdeksan (8) sisäänottokriteerimme täyttävää alkuperäistutkimusta.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittivat, että oppilaitokset tarjoavat tieto- ja viestintäteknologian perusopetusta, mutta opiskelijoiden taidot ovat silti työelämään siirtyessä puutteellisia. Tästä syystä teimme esimerkkitehtävän, jotta opiskelijoiden tieto- ja viestintätekniikan käyttö opinnoissa lisääntyisi. Esimerkkitehtävän tavoitteena oli saada opiskelijat hyödyntämään Terveyskylä.fi sivustoa opintojen aikana, jotta työelämässä sen käyttö olisi sujuvaa. Myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden tieto- ja viestintätekniset valmiudet eivät olleet riittäviä ja lisäkoulutusta tarvitaan. Puutteellisiin valmiuksiin vaikuttavia tekijöitä olivat esimerkiksi kielteinen asenne, matala koulutustaso, yli 40 vuoden ikä ja suuri perhekoko. Hyviin valmiuksiin vaikuttavia tekijöitä olivat lyhyt työkokemus, nuori ikä, korkeakoulutus sekä yhden hengen talous.
Tieto- ja viestintäteknologian vaikutuksista oppimistuloksiin löytyi eriäviä käsityksiä. Tutkimuksen mukaan rehtorit kokivat, ettei tieto- ja viestintäteknologiasta ole hyötyä oppimisessa. Kuitenkin suurin osa opettajista piti teknologiaa hyödyllisenä oppimisvälineenä. Heidän mielestään tietoteknologian käyttö oppitunneilla lisää myös oppilaiden aktiivisuutta ja opiskelumotivaatiota.
Opinnäytetyön menetelmänä käytimme kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsauksen aineistohaku haettiin seuraavista tietokannoista: Ebscohost, Google Scholar, Julkari, Jultika, Leevi ja Medic. Opinnäytetyöhömme valikoitui yhteensä kahdeksan (8) sisäänottokriteerimme täyttävää alkuperäistutkimusta.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittivat, että oppilaitokset tarjoavat tieto- ja viestintäteknologian perusopetusta, mutta opiskelijoiden taidot ovat silti työelämään siirtyessä puutteellisia. Tästä syystä teimme esimerkkitehtävän, jotta opiskelijoiden tieto- ja viestintätekniikan käyttö opinnoissa lisääntyisi. Esimerkkitehtävän tavoitteena oli saada opiskelijat hyödyntämään Terveyskylä.fi sivustoa opintojen aikana, jotta työelämässä sen käyttö olisi sujuvaa. Myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden tieto- ja viestintätekniset valmiudet eivät olleet riittäviä ja lisäkoulutusta tarvitaan. Puutteellisiin valmiuksiin vaikuttavia tekijöitä olivat esimerkiksi kielteinen asenne, matala koulutustaso, yli 40 vuoden ikä ja suuri perhekoko. Hyviin valmiuksiin vaikuttavia tekijöitä olivat lyhyt työkokemus, nuori ikä, korkeakoulutus sekä yhden hengen talous.
Tieto- ja viestintäteknologian vaikutuksista oppimistuloksiin löytyi eriäviä käsityksiä. Tutkimuksen mukaan rehtorit kokivat, ettei tieto- ja viestintäteknologiasta ole hyötyä oppimisessa. Kuitenkin suurin osa opettajista piti teknologiaa hyödyllisenä oppimisvälineenä. Heidän mielestään tietoteknologian käyttö oppitunneilla lisää myös oppilaiden aktiivisuutta ja opiskelumotivaatiota.