Monialainen yhteistyö lapsiperheiden hyvinvointipalveluissa : Kirkkonummen varhaiskasvatuksen, perhepalveluiden ja lastensuojelun henkilöstön näkemyksiä
Mollgren, Sara (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027122
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Kirkkonummen kunnan varhaiskasvatuksen monialaista yhteistyötä suhteessa lastensuojeluun ja perhepalveluihin. Työn tarkoituksena oli selvittää monialaisen yhteistyön toteutumista ja kehittämistarpeita henkilöstön arvioimana. Työssä kartoitettiin eri toimijoiden yksikkö- ja ammattialakohtaisia tarpeita ja haasteita monialaisen yhteistyön suhteen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Kirkkonummen kunnan lapsiperhepalveluiden toimijoille tietoa monialaisen yhteistyön toimivuudesta. Tavoitteena on, että opinnäytetyö toimii monialaisen yhteistyön kehittämisen välineenä ja madaltaisi kynnystä tehdä aitoa yhteistyötä eri toimialojen kesken.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys nojaa vahvasti monialaisen yhteistyön tematiikkaa käsitteleviin lakeihin, suosituksiin, ohjeistuksiin ja tutkittuun tietoon sosiaalialalla. Teoriaosuudessa käsitellään lapsiperheiden hyvinvointia ja sitä tukevia palveluita, määritellään monialainen yhteistyö, katsastetaan siihen velvoittavat lait ja ohjeistukset sekä tutustutaan sen tavoitteisiin ja edellytyksiin.
Opinnäytetyön yhteistyökumppaneina olivat Kirkkonummen perhepalvelut, lastensuojelu sekä varhaiskasvatus. Opinnäytetyön aineisto kerättiin Kirkkonummen kunnan lastensuojelun, perhepalveluiden sekä viiden suomenkielisen varhaiskasvatuksen yksikön henkilöstöille suunnatuin sähköisin kyselyin. Kyselylomake lähetettiin 151 henkilölle, vastauksia annettiin 82 kappaletta. Kokonaisvastausprosentti oli 54,3 %.
Opinnäytetyön aineiston analyysissä käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Määrällinen aineisto mahdollisti yksikkö- ja ammattialakohtaisen vertailun toimijoiden välillä. Kyselylomakkeen avointen kysymysten vastauksista koottu aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Varhaiskasvatusyksiköiden välillä oli eroja lapsiperheiden palveluiden tuntemuksessa, monialaisen yhteistyön toteutumisessa sekä sitä tukevissa rakenteissa. Myös ammattiryhmittäin tarkasteltuna erot olivat havaittavissa. Monialaisen yhteistyön kehittämistarpeet oli jaettavissa kuuteen teemaan, joita olivat: tiedon lisääminen, rakenteet ja ohjeistukset, tiedonkulku, yhteinen kehittäminen, asiakastyö ja resurssit. Kehittämistarpeet jakautuivat edelleen kehittämistavoitteiksi. Kirkkonummen varhaiskasvatuksen, perhepalveluiden ja lastensuojelun henkilöstö koki monialaisen yhteistyön kehittämisen tärkeäksi.
Asiasanat: lastensuojelu, monialainen yhteistyö, moniammatillinen yhteistyö, perhepalvelut, varhaiskasvatus.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys nojaa vahvasti monialaisen yhteistyön tematiikkaa käsitteleviin lakeihin, suosituksiin, ohjeistuksiin ja tutkittuun tietoon sosiaalialalla. Teoriaosuudessa käsitellään lapsiperheiden hyvinvointia ja sitä tukevia palveluita, määritellään monialainen yhteistyö, katsastetaan siihen velvoittavat lait ja ohjeistukset sekä tutustutaan sen tavoitteisiin ja edellytyksiin.
Opinnäytetyön yhteistyökumppaneina olivat Kirkkonummen perhepalvelut, lastensuojelu sekä varhaiskasvatus. Opinnäytetyön aineisto kerättiin Kirkkonummen kunnan lastensuojelun, perhepalveluiden sekä viiden suomenkielisen varhaiskasvatuksen yksikön henkilöstöille suunnatuin sähköisin kyselyin. Kyselylomake lähetettiin 151 henkilölle, vastauksia annettiin 82 kappaletta. Kokonaisvastausprosentti oli 54,3 %.
Opinnäytetyön aineiston analyysissä käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Määrällinen aineisto mahdollisti yksikkö- ja ammattialakohtaisen vertailun toimijoiden välillä. Kyselylomakkeen avointen kysymysten vastauksista koottu aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Varhaiskasvatusyksiköiden välillä oli eroja lapsiperheiden palveluiden tuntemuksessa, monialaisen yhteistyön toteutumisessa sekä sitä tukevissa rakenteissa. Myös ammattiryhmittäin tarkasteltuna erot olivat havaittavissa. Monialaisen yhteistyön kehittämistarpeet oli jaettavissa kuuteen teemaan, joita olivat: tiedon lisääminen, rakenteet ja ohjeistukset, tiedonkulku, yhteinen kehittäminen, asiakastyö ja resurssit. Kehittämistarpeet jakautuivat edelleen kehittämistavoitteiksi. Kirkkonummen varhaiskasvatuksen, perhepalveluiden ja lastensuojelun henkilöstö koki monialaisen yhteistyön kehittämisen tärkeäksi.
Asiasanat: lastensuojelu, monialainen yhteistyö, moniammatillinen yhteistyö, perhepalvelut, varhaiskasvatus.