Kätisyyden merkitys rumpusetin soitossa : Open handed –soittotapa vasenkätisenä
Pakkala, Johannes (2019)
Pakkala, Johannes
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088178
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni esittelen ns. open handed -soittotavan soveltamista rumpusetille ja siitä aiheutuvia soittoteknisiä ongelmia ja hyötyjä. Open handed -soittotapa soveltuu etenkin vasenkätisille rumpaleille, jotka haluavat soittaa oikeakätistä rumpusettiä.
Tavoitteeni on tuoda esiin sellaisia soittoteknisiä haasteita ja etuja, joita oikeakätisen setin soitto vasenkätisenä on aiheuttanut. Kokoan yhteen ns. perussoittoon liittyviä ongelmia ja tarjoan niihin sellaisia ratkaisuja, jotka olen ajan saatossa todennut toimiviksi. Ratkaisujen lähtökohtana on, että vasen käsi pystytään pitämään dominoivana kätenä. Haasteiden lisäksi työssä tutkitaan yhtä lailla open handed –soittotavasta aiheutuvia välittömiä etuja.
Lähdeaineistoni koostuu rumpuopetusoppaista sekä e-videoista ja -artikkeleista. Merkittävänä aineistona on kuudelle rumpalille tekemäni kysely. Tavoitteeni oli kyselyn avulla kartoittaa tottumuksia mm. seuraavista asioista: kätisyys ja sen vaikutus soittotekniseen ajatteluun, raajojen välinen koordinaatio, rumpusetin asettelu ja ongelmanratkaisu soiton sujuvuuden parantamiseksi. Kyselytuloksia käytän omien pohdintojeni tukena. Tekstin tukena työssä on useita kuvia ja nuottiesimerkkejä.
Opinnäytetyöni osoittaa, että vasenkätisenä open handed –soitto saattaa aiheuttaa tarpeetonta cross handed –soittoa oikealle päin. Tästä aiheutuu ongelmia mm. vuorokäsikompeissa ja ns. oikeakätis-ystävällisissä fraaseissa. Ratkaisuna näihin ongelmiin on huomion kiinnittäminen settiasetteluun, soittoasentoon sekä luovaan ongelmanratkaisuun, joka voi liittyä mm. käsijärjestysten muunteluun tai rohkeasti oikean käden yli komppaamiseen.
Merkittävinä hyötyinä open handed –soitossa ovat avoin liikerata monissa kompeissa, oikean käden vapautuminen sekä luovan ongelmanratkaisun kehittyminen. Tämä johtaa parhaimmillaan omalaatuiseen soundiin ja ideoihin varsinkin improvisaatiossa.
Open handed –soittotapa tuntuu yleistyvän. Opinnäytetyöni herättää toivottavasti ajatuksia rytmimusiikin kentällä toimivissa muusikoissa sekä antaa pedagogeille tietoa open handed –rumpalien opettamiseen. Olisi tervetullutta, että open handed –aiheiset opetusaineistot ja tutkimukset lisääntyisivät tulevaisuudessa.
Tavoitteeni on tuoda esiin sellaisia soittoteknisiä haasteita ja etuja, joita oikeakätisen setin soitto vasenkätisenä on aiheuttanut. Kokoan yhteen ns. perussoittoon liittyviä ongelmia ja tarjoan niihin sellaisia ratkaisuja, jotka olen ajan saatossa todennut toimiviksi. Ratkaisujen lähtökohtana on, että vasen käsi pystytään pitämään dominoivana kätenä. Haasteiden lisäksi työssä tutkitaan yhtä lailla open handed –soittotavasta aiheutuvia välittömiä etuja.
Lähdeaineistoni koostuu rumpuopetusoppaista sekä e-videoista ja -artikkeleista. Merkittävänä aineistona on kuudelle rumpalille tekemäni kysely. Tavoitteeni oli kyselyn avulla kartoittaa tottumuksia mm. seuraavista asioista: kätisyys ja sen vaikutus soittotekniseen ajatteluun, raajojen välinen koordinaatio, rumpusetin asettelu ja ongelmanratkaisu soiton sujuvuuden parantamiseksi. Kyselytuloksia käytän omien pohdintojeni tukena. Tekstin tukena työssä on useita kuvia ja nuottiesimerkkejä.
Opinnäytetyöni osoittaa, että vasenkätisenä open handed –soitto saattaa aiheuttaa tarpeetonta cross handed –soittoa oikealle päin. Tästä aiheutuu ongelmia mm. vuorokäsikompeissa ja ns. oikeakätis-ystävällisissä fraaseissa. Ratkaisuna näihin ongelmiin on huomion kiinnittäminen settiasetteluun, soittoasentoon sekä luovaan ongelmanratkaisuun, joka voi liittyä mm. käsijärjestysten muunteluun tai rohkeasti oikean käden yli komppaamiseen.
Merkittävinä hyötyinä open handed –soitossa ovat avoin liikerata monissa kompeissa, oikean käden vapautuminen sekä luovan ongelmanratkaisun kehittyminen. Tämä johtaa parhaimmillaan omalaatuiseen soundiin ja ideoihin varsinkin improvisaatiossa.
Open handed –soittotapa tuntuu yleistyvän. Opinnäytetyöni herättää toivottavasti ajatuksia rytmimusiikin kentällä toimivissa muusikoissa sekä antaa pedagogeille tietoa open handed –rumpalien opettamiseen. Olisi tervetullutta, että open handed –aiheiset opetusaineistot ja tutkimukset lisääntyisivät tulevaisuudessa.