Musiikkikasvatus vaasalaisissa päiväkodeissa: Musiikin määrä ja varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemys musiikkikasvatuksen vaikutuksista lapsen kasvuun ja kehitykseen
Mäki-Leppilampi, Fiina (2019)
Mäki-Leppilampi, Fiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078113
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten musiikki ja musiikkikasvatus näkyvät vaasalaisissa päiväkodeissa. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten varhaiskasvatuksen ammattilaiset näkevät musiikkikasvatuksen vaikuttavan lasten kasvuun ja kehitykseen. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella musiikin määrää vaasalaisissa päiväkodeissa sekä tutkia, mitkä tekijät siihen vaikuttavat.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatusta, sen tarkoitusta ja tavoitteita, musiikkikasvatusta ja musiikkikasvatuksen vaikutuksia lapsen kasvuun ja kehitykseen. Teoriaosuudessa tarkasteltiin varhaiskasvatuslakia, varhaiskasvatussuunnitelman perusteita sekä varhaisiän musiikkikasvatusta.
Opinnäytetyön tutkimusosuus tehtiin laadullisella ja määrällisellä tutkimusotteella. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin vaasalaisten päiväkotien johtajille. Kyselyn avoimet kysymykset analysoitiin aineistolähtöisen analyysin avulla.
Tutkimuksessa selvisi, mitkä ovat varhaiskasvatuksen opettajien ja lastenhoitajien näkemykset musiikin vaikutuksista lasten kasvuun ja kehitykseen. Tutkimuksessa selvisi myös se, miten musiikki näkyy päiväkotien arjessa, kuinka paljon sitä on ja missä muodoissa se ryhmien arjessa ilmenee. Musiikin määrään vaikuttavat etenkin lapsiryhmien koot ja lasten suhtautuminen musiikkiin, henkilökunnan motivaatio musiikkikasvatukseen ja näkemys siitä sekä päiväkodista löytyvät materiaalit ja välineet.
The purpose of this bachelor's thesis was to find out how music and music education are a part of the work in the daycare centres in Vaasa. The purpose was also to find out what the early childhood educators think about the impact of music education on the children's growth and development. The aim was to examine how much music there is in the daycare centres in Vaasa and which factors promote the use of music.
The theoretical part of this research covers early childhood education, its purpose and aims, music education and how it affects children's growth and development. The Act on Early Childhood Education and Care, the basic principles of early childhood education and music education were also examined in the theoretical part.
Both quantitative and qualitative research methods were used. The data was collected with an electronic questionnaire which was sent to the daycare centre managers. Inductive content analysis was used to analyze the open-ended questions.
The study showed what kind of views and opinions early childhood educators have on music education as part of the early childhood education and its impact on children's growth and development. The results also show how much and in what way music is a part of the everyday life of the daycare centres. The amount of music education is influenced by especially the size of the groups, children's attitudes, the motivation of staff and materials and equipment available.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatusta, sen tarkoitusta ja tavoitteita, musiikkikasvatusta ja musiikkikasvatuksen vaikutuksia lapsen kasvuun ja kehitykseen. Teoriaosuudessa tarkasteltiin varhaiskasvatuslakia, varhaiskasvatussuunnitelman perusteita sekä varhaisiän musiikkikasvatusta.
Opinnäytetyön tutkimusosuus tehtiin laadullisella ja määrällisellä tutkimusotteella. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin vaasalaisten päiväkotien johtajille. Kyselyn avoimet kysymykset analysoitiin aineistolähtöisen analyysin avulla.
Tutkimuksessa selvisi, mitkä ovat varhaiskasvatuksen opettajien ja lastenhoitajien näkemykset musiikin vaikutuksista lasten kasvuun ja kehitykseen. Tutkimuksessa selvisi myös se, miten musiikki näkyy päiväkotien arjessa, kuinka paljon sitä on ja missä muodoissa se ryhmien arjessa ilmenee. Musiikin määrään vaikuttavat etenkin lapsiryhmien koot ja lasten suhtautuminen musiikkiin, henkilökunnan motivaatio musiikkikasvatukseen ja näkemys siitä sekä päiväkodista löytyvät materiaalit ja välineet.
The purpose of this bachelor's thesis was to find out how music and music education are a part of the work in the daycare centres in Vaasa. The purpose was also to find out what the early childhood educators think about the impact of music education on the children's growth and development. The aim was to examine how much music there is in the daycare centres in Vaasa and which factors promote the use of music.
The theoretical part of this research covers early childhood education, its purpose and aims, music education and how it affects children's growth and development. The Act on Early Childhood Education and Care, the basic principles of early childhood education and music education were also examined in the theoretical part.
Both quantitative and qualitative research methods were used. The data was collected with an electronic questionnaire which was sent to the daycare centre managers. Inductive content analysis was used to analyze the open-ended questions.
The study showed what kind of views and opinions early childhood educators have on music education as part of the early childhood education and its impact on children's growth and development. The results also show how much and in what way music is a part of the everyday life of the daycare centres. The amount of music education is influenced by especially the size of the groups, children's attitudes, the motivation of staff and materials and equipment available.