Vahvuudet esiin! : Projektiopinnäytetyö Kärsämäen varhaiskasvatukseen
Pikkarainen, Katja (2019)
Pikkarainen, Katja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067744
Tiivistelmä
Projektiopinnäytetyön tilaajana toimi Kärsämäen kunnan sivistystoimen varhaiskasvatuspalvelut. Projektiopinnäytetyön käytännön osuudet eli interventiot toteutettiin päiväkoti Kuusipihan Kurjenmiekkojen ryhmässä. Ryhmän lapset olivat toteutushetkellä 3– 6-vuotiaita.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda positiivinen pedagogiikka osaksi Kärsämäen kunnan varhaiskasvatusta ja siten vaikuttaa varhaiskasvatuksen toimintakulttuuriin. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä lasten ja henkilökunnan tietoisuutta vahvuussanastosta, ohjata heitä huomaamaan vahvuuksia itsestä sekä toisista ihmisistä, ja huomioimaan kanssaihmisiä positiivisella tavalla. Tavoitteena oli myös luoda vahvuuksien havainnointiin sekä vahvuusperustaiseen ohjaamiseen lomake, jota voisi jatkossa käyttää Vasu-keskusteluiden tukena.
Tietoperustassa on käsitelty teoriaa pedagogisesta dokumentoinnista, positiivisesta pedagogiikasta, toimintakulttuurista ja varhaiskasvatuksesta.
Lasten ja henkilökunnan tietoisuutta vahvuuksista lisättiin toiminnallisten interventioiden avulla, joiden sisällöt muodostuivat vahvuusteeman ympärille. Lasten vanhemmat osallistuivat projektiin kirjaamalla lasten vahvuuksia ja toimittamalla ne päiväkodille. Vanhempien kirjaamat vahvuudet lisättiin lapsesta otettuun vahvuusvalokuvaan. Henkilöstö oli mukana interventioissa ja osallistui lasten vahvuuksien kirjaamiseen sekä vahvuusvihon kehittämiseen.
Opinnäytetyöprojektin tuloksena syntyi vahvuusvihko, sekä toimintamalli vahvuusvalokuvien tekemiseen. Henkilökunta oli muokannut opinnäytetyöprojektista oman näköisensä ja luonut Viikon tähtihenkilö -päivän, missä on elementtejä projektista. Projektilla ei vaikutettu koko kunnan varhaiskasvatuksen toimintakulttuuriin, mutta ryhmän toimintakulttuuri muuttui positiivisia asioita ja vahvuuksia huomioivammaksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda positiivinen pedagogiikka osaksi Kärsämäen kunnan varhaiskasvatusta ja siten vaikuttaa varhaiskasvatuksen toimintakulttuuriin. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä lasten ja henkilökunnan tietoisuutta vahvuussanastosta, ohjata heitä huomaamaan vahvuuksia itsestä sekä toisista ihmisistä, ja huomioimaan kanssaihmisiä positiivisella tavalla. Tavoitteena oli myös luoda vahvuuksien havainnointiin sekä vahvuusperustaiseen ohjaamiseen lomake, jota voisi jatkossa käyttää Vasu-keskusteluiden tukena.
Tietoperustassa on käsitelty teoriaa pedagogisesta dokumentoinnista, positiivisesta pedagogiikasta, toimintakulttuurista ja varhaiskasvatuksesta.
Lasten ja henkilökunnan tietoisuutta vahvuuksista lisättiin toiminnallisten interventioiden avulla, joiden sisällöt muodostuivat vahvuusteeman ympärille. Lasten vanhemmat osallistuivat projektiin kirjaamalla lasten vahvuuksia ja toimittamalla ne päiväkodille. Vanhempien kirjaamat vahvuudet lisättiin lapsesta otettuun vahvuusvalokuvaan. Henkilöstö oli mukana interventioissa ja osallistui lasten vahvuuksien kirjaamiseen sekä vahvuusvihon kehittämiseen.
Opinnäytetyöprojektin tuloksena syntyi vahvuusvihko, sekä toimintamalli vahvuusvalokuvien tekemiseen. Henkilökunta oli muokannut opinnäytetyöprojektista oman näköisensä ja luonut Viikon tähtihenkilö -päivän, missä on elementtejä projektista. Projektilla ei vaikutettu koko kunnan varhaiskasvatuksen toimintakulttuuriin, mutta ryhmän toimintakulttuuri muuttui positiivisia asioita ja vahvuuksia huomioivammaksi.