Alle kolmevuotiaan lapsen osallisuuden toteutuminen varhaiskasvatuksessa kasvattajien näkökulmasta
Kauppi, Satu; Mäkipää, Roosa (2019)
Kauppi, Satu
Mäkipää, Roosa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078066
Tiivistelmä
Tämä opinnnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena on tutkia varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkökulmia alle kolmevuotiaan lapsen osallisuuden toteutumisesta päiväkodissa. Opinnäytetyön yhteistyötahona toimii Seinäjoen kaupungin kaksi päiväkotia, joiden kasvattajat työskentelevät alle kolmevuotiaiden lapsiryhmissä. Tutkimuksen tavoitteena on muodostaa kokonaiskuva alle kolmevuotiaan lapsen osallisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Tämän tutkimuksen tutkimuskysymyksiä olivat: 1. Miten alle kolmevuotiaan lapsen osallisuus toteutuu varhaiskasvatuksessa? 2. Miten alle kolmevuotiaan lapsen osallisuutta ja kuulemista tuetaan varhaiskasvatuksessa? 3. Millaisia näkemyksiä varhaiskasvattajilla on alle kolmevuotiaan lapsen osallisuudesta?
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee alle kolmevuotiaan lapsen kehitystä ja osallisuutta. Osallisuuden moninaisuutta tarkastellaan eri lakien, mallien ja aikuisen roolin kautta. Lisäksi teoriaosuudessa avataan osallisuuteen liittyvää käsitteistöä. Aineisto kerättiin teemahaastattelumenetelmällä haastattelemalla kahtatoista varhaiskasvatuksen ammattilaista. Haastateltavat olivat lastentarhanopettajia ja lastenhoitajia ja haastattelut toteutettiin yksilö- ja ryhmähaastatteluina. Aineiston analyysissa käytettiin menetelminä sisällönanalyysia sekä teemoittelua. Teemoiksi muodostui: päiväkodin pienryhmätoiminta, lapsen kuuleminen päiväkodissa, kasvattajan rooli varhaiskasvatuksessa sekä kasvattajan näkökulma osallisuudesta.
Tutkimuksen tuloksista selvisi lapsen kuulemisen ja havainnoinnin tärkeys osallisuuden toteutumisen kannalta. Myös lapsen ja kasvattajan välinen vuorovaikutus näyttäytyi tärkeässä roolissa. Pienryhmätoiminta ja arjen rauhallisuus nähtiin merkittävinä tekijöinä osallisuuden mahdollistamisen suhteen. Tutkimustuloksissa korostui lapsilähtöisen varhaiskasvatuksen merkitys lapsen osalisuuden toteutumisen suhteen. Kasvattajan rooli koettiin osallisuuden kannalta olevan toiminnan mahdollistaja. Suurimpina haasteina osallisuuden toteutumiselle nähtiin olevan kiire ja resurssien puute.
Tämän tutkimuksen tutkimuskysymyksiä olivat: 1. Miten alle kolmevuotiaan lapsen osallisuus toteutuu varhaiskasvatuksessa? 2. Miten alle kolmevuotiaan lapsen osallisuutta ja kuulemista tuetaan varhaiskasvatuksessa? 3. Millaisia näkemyksiä varhaiskasvattajilla on alle kolmevuotiaan lapsen osallisuudesta?
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee alle kolmevuotiaan lapsen kehitystä ja osallisuutta. Osallisuuden moninaisuutta tarkastellaan eri lakien, mallien ja aikuisen roolin kautta. Lisäksi teoriaosuudessa avataan osallisuuteen liittyvää käsitteistöä. Aineisto kerättiin teemahaastattelumenetelmällä haastattelemalla kahtatoista varhaiskasvatuksen ammattilaista. Haastateltavat olivat lastentarhanopettajia ja lastenhoitajia ja haastattelut toteutettiin yksilö- ja ryhmähaastatteluina. Aineiston analyysissa käytettiin menetelminä sisällönanalyysia sekä teemoittelua. Teemoiksi muodostui: päiväkodin pienryhmätoiminta, lapsen kuuleminen päiväkodissa, kasvattajan rooli varhaiskasvatuksessa sekä kasvattajan näkökulma osallisuudesta.
Tutkimuksen tuloksista selvisi lapsen kuulemisen ja havainnoinnin tärkeys osallisuuden toteutumisen kannalta. Myös lapsen ja kasvattajan välinen vuorovaikutus näyttäytyi tärkeässä roolissa. Pienryhmätoiminta ja arjen rauhallisuus nähtiin merkittävinä tekijöinä osallisuuden mahdollistamisen suhteen. Tutkimustuloksissa korostui lapsilähtöisen varhaiskasvatuksen merkitys lapsen osalisuuden toteutumisen suhteen. Kasvattajan rooli koettiin osallisuuden kannalta olevan toiminnan mahdollistaja. Suurimpina haasteina osallisuuden toteutumiselle nähtiin olevan kiire ja resurssien puute.