Osallistavaa tukea vanhemmille Nuorten vastaanottotoiminnassa. Opas vanhemmalle tavoiteneuvottelua varten.
Engman, Ulla; Simoinen, Natalia (2019)
Engman, Ulla
Simoinen, Natalia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245912
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämispainotteisena, toiminnallisena opinnäytetyönä. Yhteistyökumppaneina olivat Helsingin kaupungin, Nuorten vastaanottotoiminta sekä kokemusasiantuntijaryhmä. Tarkoituksena oli laatia opas vanhemmille tavoiteneuvotteluun osallistumisen avuksi tilanteessa, jossa heidän nuorensa on sijoitettuna osastolle arviointia varten. Oppaan tavoitteena on vahvistaa vanhempien osallisuutta ja valmiuksia osallistua tavoiteneuvotteluun, joka on keskeinen alku yhteiselle työskentelylle. Opinnäytetyön lähtökohtana oli pohdinta, kuinka huomioida vanhempia ja vahvistaa heidän osallisuuttaan palvelun aikana. Halusimme kuulla erityisesti kokemusasiantuntijoita.
Oppaan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin osallistettiin sekä osastojen henkilökuntaa, johtoa että vanhempia kokemusasiantuntijoina yhdessä keskustellen, huomioiden kommentit niin sisältöön kuin ulkoasuunkin. Pyysimme koko tekoprosessin ajan yhteistyökumppaneiltamme palautetta. Saimme kokemusasiantuntijoilta arvokasta tietoa ja neuvoja, mitä oppaan tulisi sisältää. Opas syntyi yhteistyössä heidän kanssaan ja lopulta meidän omin linjauksin ja valinnoin. Henkilöstön ja johdon palaute oli pääosin positiivista. Oppaan hyödyllisyys ja tarkoituksenmukaisuus asiakastyössä sekä vanhempien osallistamisen mahdollisuudet nähtiin selkeinä ja tärkeinä.
Teoriaosuudessa painottuu vanhempien osallisuus nuorten vastaanottotoiminnassa, kokemusasiantuntijuus, vanhempien rooli kokemusasiantuntijoina sekä hyvän oppaan kriteerit. Toimintaympäristön ja palvelun kuvaus on esitelty laajasti.
Työryhmät ovat sitoutuneet ottamaan oppaan käyttöön. Se tarjotaan vanhemmalle asiakkuuden alkaessa. Tavoitteena on, että opas käännetään usealle eri kielelle vastaamaan asiakasperheiden tarpeita. On tärkeää, että vanhempi saa tietoa hänelle ymmärrettävällä kielellä.
Oppaan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin osallistettiin sekä osastojen henkilökuntaa, johtoa että vanhempia kokemusasiantuntijoina yhdessä keskustellen, huomioiden kommentit niin sisältöön kuin ulkoasuunkin. Pyysimme koko tekoprosessin ajan yhteistyökumppaneiltamme palautetta. Saimme kokemusasiantuntijoilta arvokasta tietoa ja neuvoja, mitä oppaan tulisi sisältää. Opas syntyi yhteistyössä heidän kanssaan ja lopulta meidän omin linjauksin ja valinnoin. Henkilöstön ja johdon palaute oli pääosin positiivista. Oppaan hyödyllisyys ja tarkoituksenmukaisuus asiakastyössä sekä vanhempien osallistamisen mahdollisuudet nähtiin selkeinä ja tärkeinä.
Teoriaosuudessa painottuu vanhempien osallisuus nuorten vastaanottotoiminnassa, kokemusasiantuntijuus, vanhempien rooli kokemusasiantuntijoina sekä hyvän oppaan kriteerit. Toimintaympäristön ja palvelun kuvaus on esitelty laajasti.
Työryhmät ovat sitoutuneet ottamaan oppaan käyttöön. Se tarjotaan vanhemmalle asiakkuuden alkaessa. Tavoitteena on, että opas käännetään usealle eri kielelle vastaamaan asiakasperheiden tarpeita. On tärkeää, että vanhempi saa tietoa hänelle ymmärrettävällä kielellä.