Nuorten määritelmiä erilaisuudesta ja sen kohtaamisesta -Kehyksenä Minun Silmin, Sinun Silmin -kurssi kahdeksannen luokan oppilaille
Huhtamo, Malla-Inkeri; Solja, Kellokoski (2019)
Huhtamo, Malla-Inkeri
Solja, Kellokoski
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905017098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905017098
Tiivistelmä
Huhtamo, Malla-Inkeri & Kellokoski, Solja.
Nuorten määritelmiä erilaisuudesta ja sen kohtaamisesta -Kehyksenä Minun Silmin, Sinun Silmin -kurssi kahdeksannen luokan oppilaille
Helsinki, kevät 2019, 49s, 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön kehyksenä toimi kahdeksannelle luokalle ohjattu Minun Silmin, Sinun Silmin -kurssi. Kurssin tarkoituksena on ehkäistä erilaisuuden pelkoa ja ääriajattelua sekä opettaa nuoria ymmärtämään ja kohtaamaan erilaisia arvoja. Kurssi perustuu Cambridgen yliopiston tutkijoiden kehittämään ja Helsingin kaupungin kanssa yhteistyössä räätälöityyn 13–19-vuotiaiden nuorten ohjelmaan. Työyhteistyökumppanina oli Minun Silmin, Sinun Silmin -hanke, Helsingin kaupunginkanslian Turvallisuus- ja valmiusyksikkö.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Minun Silmin, Sinun Silmin -kurssi vaikuttaa oppilaiden määritelmiin ja kokemuksiin ihmisistä, jotka he mahdollisesti kokevat erilaiseksi itseensä ja/tai lähipiiriinsä verrattuna. Tarkoituksena oli myös selvittää, millaisia keinoja nuori saa kurssilta tullakseen toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja tuovatko teemahaastattelut lisäymmärrystä menetelmän onnistumisesta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Ennen ja jälkeen kurssin haastateltiin viisi kahdeksannen luokan oppilasta. Haastattelujen tuloksia verrattiin kurssiin kuuluvien ennen- ja jälkeen -kyselylomakkeiden vastauksiin.
Tulosten mukaan nuorten todella erilaiseksi nimeämä ryhmä ei merkittävästi muuttunut kurssin myötä, mutta kuvaukset näistä erilaisiksi koetuista ihmisistä muuttuivat positiivisempaan suuntaan. Oppilaiden kyky asettua toisen ihmisen asemaan vahvistui. Jokainen haastatteluun osallistunut oppilas sai keinoja tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Vastaukset teemahaastatteluissa olivat laajempia kuin kirjallisissa lomakkeissa. Tulevaisuudessa teemahaastattelut toisivat lisäarvoa kurssin vaikuttavuuden selvittämiseen. Tulosten valossa voi todeta, että ohjelma kehittää nuorten monialaista ajattelua ja nuori kykenee ottamaan paremmin huomioon erilaisia näkökulmia sekä arvoja, mikä auttaa vastakkainasettelun ja ääriajattelun ehkäisyssä.
Nuorten määritelmiä erilaisuudesta ja sen kohtaamisesta -Kehyksenä Minun Silmin, Sinun Silmin -kurssi kahdeksannen luokan oppilaille
Helsinki, kevät 2019, 49s, 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön kehyksenä toimi kahdeksannelle luokalle ohjattu Minun Silmin, Sinun Silmin -kurssi. Kurssin tarkoituksena on ehkäistä erilaisuuden pelkoa ja ääriajattelua sekä opettaa nuoria ymmärtämään ja kohtaamaan erilaisia arvoja. Kurssi perustuu Cambridgen yliopiston tutkijoiden kehittämään ja Helsingin kaupungin kanssa yhteistyössä räätälöityyn 13–19-vuotiaiden nuorten ohjelmaan. Työyhteistyökumppanina oli Minun Silmin, Sinun Silmin -hanke, Helsingin kaupunginkanslian Turvallisuus- ja valmiusyksikkö.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Minun Silmin, Sinun Silmin -kurssi vaikuttaa oppilaiden määritelmiin ja kokemuksiin ihmisistä, jotka he mahdollisesti kokevat erilaiseksi itseensä ja/tai lähipiiriinsä verrattuna. Tarkoituksena oli myös selvittää, millaisia keinoja nuori saa kurssilta tullakseen toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja tuovatko teemahaastattelut lisäymmärrystä menetelmän onnistumisesta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Ennen ja jälkeen kurssin haastateltiin viisi kahdeksannen luokan oppilasta. Haastattelujen tuloksia verrattiin kurssiin kuuluvien ennen- ja jälkeen -kyselylomakkeiden vastauksiin.
Tulosten mukaan nuorten todella erilaiseksi nimeämä ryhmä ei merkittävästi muuttunut kurssin myötä, mutta kuvaukset näistä erilaisiksi koetuista ihmisistä muuttuivat positiivisempaan suuntaan. Oppilaiden kyky asettua toisen ihmisen asemaan vahvistui. Jokainen haastatteluun osallistunut oppilas sai keinoja tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Vastaukset teemahaastatteluissa olivat laajempia kuin kirjallisissa lomakkeissa. Tulevaisuudessa teemahaastattelut toisivat lisäarvoa kurssin vaikuttavuuden selvittämiseen. Tulosten valossa voi todeta, että ohjelma kehittää nuorten monialaista ajattelua ja nuori kykenee ottamaan paremmin huomioon erilaisia näkökulmia sekä arvoja, mikä auttaa vastakkainasettelun ja ääriajattelun ehkäisyssä.