Johtaminen ja esimiestyö nuorisokodissa
Pippola, Eki-Jussi (2019)
Pippola, Eki-Jussi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067884
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus johtamisen ja esimiestyön vaikutuksista työntekijöiden motivaatioon, työkykyyn ja hyvinvointiin sekä sitoutuneisuuteen organisaatiota kohtaan. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat nuorisokodin työntekijät sekä heidän esimiehensä. Tutkimukseen haastateltiin yhteensä kolmetoista työntekijää, mukaan laskettuna kaksi esimiestä. Nuorisokoti on 11- asiakaspaikkainen lastensuojelun erityisyksikkö Etelä-Pohjanmaalla.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluissa kysyttiin työntekijöiden omakohtaisia kokemuksia esimiestyön vaikuttavuudesta työntekijöiden motivaatioon, työkykyyn ja -hyvinvointiin sekä sitoutuneisuuteen. Työntekijöiden haastatteluiden avulla selvitettiin, mitkä keinot he kokevat merkityksellisiksi näissä aihealueissa. Lisäksi tutkimukseen haastateltiin nuorisokodin esimiehet. Heidän haastatteluistaan selvitettiin, mitä ovat ne keinot, joita he voivat esimerkiksi motivointiin käyttää. Tutkimuksessa selvitettiin sekä esimiesten että työntekijöiden näkökulmasta, minkälainen on hyvä johtaja niin ominaisuuksiltaan kuin johtamistavoiltaankin.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Laadullisen tutkimuksen ominaispiirteitä tässä opinnäytetyössä ovat muun muassa todellisen elämän ja kokemusten kuvaaminen teemahaastatteluiden avulla sekä se, että tutkimuksen kohderyhmä on valittu tarkoituksenmukaisesti.
Keskeinen tutkimustulos on, että esimies voi henkilöstöjohtamisen keinoin vaikuttaa työntekijöiden motivaatioon ja työhyvinvointiin ja se puolestaan lisää työntekijöiden sitoutumista organisaatioon. Tutkimuksen johtopäätökseksi voidaan todeta, että työvuorosuunnittelun ja palautteen antamisen kautta esimies voi motivoida työntekijöitä ja samalla lisätä heidän kokemaansa työhyvinvointia. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa nuorisokodin esimiehille siitä, miten hen-kilöstöjohtamisen keinoilla esimiehet voivat vaikuttaa työntekijöiden motivaati-oon, työhyvinvointiin ja -kykyyn sekä sitoutuneisuuteen.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluissa kysyttiin työntekijöiden omakohtaisia kokemuksia esimiestyön vaikuttavuudesta työntekijöiden motivaatioon, työkykyyn ja -hyvinvointiin sekä sitoutuneisuuteen. Työntekijöiden haastatteluiden avulla selvitettiin, mitkä keinot he kokevat merkityksellisiksi näissä aihealueissa. Lisäksi tutkimukseen haastateltiin nuorisokodin esimiehet. Heidän haastatteluistaan selvitettiin, mitä ovat ne keinot, joita he voivat esimerkiksi motivointiin käyttää. Tutkimuksessa selvitettiin sekä esimiesten että työntekijöiden näkökulmasta, minkälainen on hyvä johtaja niin ominaisuuksiltaan kuin johtamistavoiltaankin.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Laadullisen tutkimuksen ominaispiirteitä tässä opinnäytetyössä ovat muun muassa todellisen elämän ja kokemusten kuvaaminen teemahaastatteluiden avulla sekä se, että tutkimuksen kohderyhmä on valittu tarkoituksenmukaisesti.
Keskeinen tutkimustulos on, että esimies voi henkilöstöjohtamisen keinoin vaikuttaa työntekijöiden motivaatioon ja työhyvinvointiin ja se puolestaan lisää työntekijöiden sitoutumista organisaatioon. Tutkimuksen johtopäätökseksi voidaan todeta, että työvuorosuunnittelun ja palautteen antamisen kautta esimies voi motivoida työntekijöitä ja samalla lisätä heidän kokemaansa työhyvinvointia. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa nuorisokodin esimiehille siitä, miten hen-kilöstöjohtamisen keinoilla esimiehet voivat vaikuttaa työntekijöiden motivaati-oon, työhyvinvointiin ja -kykyyn sekä sitoutuneisuuteen.