Kirjasto mediakasvattajana : Nuorten medialukutaitoa kehittämässä
Kallio, Laura (2019)
Kallio, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905077922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905077922
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitetaan Oulun kaupunginkirjaston tarjoamaa mediakasvatusta yläasteikäisille nuorille, sekä selvitetään mediakasvatustyön kehittämismahdollisuuksia yhteistyössä informaatikoiden ja yläkoulun opettajien kanssa. Työn tavoitteena on kehittää kirjaston tarjoamaa mediakasvatusta sekä yläkoulun ja kirjaston välistä yhteistyötä.
Tietoperustassa käsitellään mediakasvatuksen merkitystä, lukutaitojen ulottuvuuksia, nuorten mediasuhteita sekä kirjaston ja yläkoulun yhteistyötä. Viitekehyksessä on hyödynnetty mediakasvatusta käsittelevää kirjallisuutta, artikkeleita ja erityisesti mediakasvatusseuran www-sivuja. Opetussuunnitelmaa on myös tarkasteltu mediakasvatuksellisesta näkökulmasta. Lisäksi opinnäytetyössä on tutkittu Oulun kaupunginkirjaston tarjoamia mediakasvatusmateriaaleja sekä yläkoulun kirjastoreittiä. Tutkimusmenetelminä on käytetty laadullista tutkimusta sekä ryhmäteemahaastatteluja ja lomakekyselyä.
Tutkimustuloksissa selvennetään kirjaston roolia mediakasvattajana, lisäkoulutuksen tarvetta sekä opettajien näkemyksiä nuorten luku- ja kirjoitustaidon tasosta. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että kirjaston rooli mediakasvattajana voidaan liittää kirjaston perustehtävien ympärille. Tiedonhaku, monilukutaidot sekä lähdekriittisyys ovat osa mediakasvatusta, mutta ne linkittyvät myös kirjaston perinteisiin tehtäviin. Koulun mediakasvatuksessa korostui enemmän eri medioihin tutustuminen, itseilmaisu ja oma tekeminen. Nuorten luku- ja kirjoitustaidon tason heikkeneminen ilmeni jokaisen opettajan vastauksessa, mutta onneksi informaatikoilta löytyi monia hyviä keinoja ja ideoita nuorten lukuinnon kasvattamiseen. Lisäkoulutusta mediakasvatukseen liittyen olivat valmiita vastaanottamaan niin opettajat kuin informaatikotkin.
Tietoperustassa käsitellään mediakasvatuksen merkitystä, lukutaitojen ulottuvuuksia, nuorten mediasuhteita sekä kirjaston ja yläkoulun yhteistyötä. Viitekehyksessä on hyödynnetty mediakasvatusta käsittelevää kirjallisuutta, artikkeleita ja erityisesti mediakasvatusseuran www-sivuja. Opetussuunnitelmaa on myös tarkasteltu mediakasvatuksellisesta näkökulmasta. Lisäksi opinnäytetyössä on tutkittu Oulun kaupunginkirjaston tarjoamia mediakasvatusmateriaaleja sekä yläkoulun kirjastoreittiä. Tutkimusmenetelminä on käytetty laadullista tutkimusta sekä ryhmäteemahaastatteluja ja lomakekyselyä.
Tutkimustuloksissa selvennetään kirjaston roolia mediakasvattajana, lisäkoulutuksen tarvetta sekä opettajien näkemyksiä nuorten luku- ja kirjoitustaidon tasosta. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että kirjaston rooli mediakasvattajana voidaan liittää kirjaston perustehtävien ympärille. Tiedonhaku, monilukutaidot sekä lähdekriittisyys ovat osa mediakasvatusta, mutta ne linkittyvät myös kirjaston perinteisiin tehtäviin. Koulun mediakasvatuksessa korostui enemmän eri medioihin tutustuminen, itseilmaisu ja oma tekeminen. Nuorten luku- ja kirjoitustaidon tason heikkeneminen ilmeni jokaisen opettajan vastauksessa, mutta onneksi informaatikoilta löytyi monia hyviä keinoja ja ideoita nuorten lukuinnon kasvattamiseen. Lisäkoulutusta mediakasvatukseen liittyen olivat valmiita vastaanottamaan niin opettajat kuin informaatikotkin.