15-16 -vuotiaiden tyttöjen käsityksiä itsetunnosta
Muotka, Jutta; Palokangas, Anni (2019)
Muotka, Jutta
Palokangas, Anni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905077913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905077913
Tiivistelmä
Murrosiän muutokset aiheuttavat nuoressa hämmennystä ja epävarmuutta. Minäkuva muuttuu, ja siihen vaikuttaa paljon muiden ihmisten mielipiteet. Murrosikäisen nuoren itsetunto on herkkä negatiivisille kokemuksille ja epäonnistumisille. Lisää paineita luo sosiaalinen media ja ihanteet. Heikko itsetunto näkyy nuoren hyvinvoinnissa ja esimerkiksi koulumenestyksessä. Lisäksi heikko itsetunto voi olla yhteydessä mielenterveysongelmiin. On tärkeää tukea nuorten itsetunnon kehittymistä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erään yläkoulun 9-luokkalaisten tyttöjen ajatuksia itsetunnosta, ja kuinka itsetunnon kehittymistä voitaisiin tukea. Opinnäytetyön aiheen saimme tilauksena kyseisen yläkoulun rehtorilta. Koululla oli tarve tutkimukselle, joka selvittäisi tyttöjen itsetunnon tilanteen.
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus. Käytimme tutkimuksessa laatimaamme sähköistä Webropol-kyselylomaketta, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Kyselylomakkeen laatimiseen käytimme apuna Rosenbergin itsetunto asteikkoa. Kysymyksiä oli 15, joiden lisäksi kysyttiin vastaajan ikä ja sukupuoli. Kyselyn tarkoituksena oli saada henkilökohtaisia ja yksilöllisiä vastauksia itsetuntoon liittyen.
Aineiston analysoinnissa käytimme aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Lajittelimme kyselyn vastaukset uudestaan teemojen mukaisesti. Teemat kehittelimme aiheista, jotka tulivat esiin vastauksista. Käyttämämme teemat: itsetunto, ulkonäkö, koulu, sosiaaliset tilanteet, sosiaalinen media, ihmissuhteet ja suhtautuminen muihin sekä koti. Tytöt kokivat oman itsetuntonsa suhteellisen hyväksi. Mieltä painavia asioita oli koulukiusaaminen, ulkonäköön liittyvät paineet ja rohkeuden puuttuminen sosiaalisissa tilanteissa.
Tutkimuksen tilaaja voi hyödyntää tutkimusta kouluyhteisössä sekä kouluterveydenhuollossa. Tutkimusta voidaan myös hyödyntää nuorten mielenterveystyössä.
Tutkimuksen mukaan nuorten itsetuntoon eniten vaikuttavat ulkonäkö ja sen tuomat paineet, kiusaaminen ja aikuisten sekä muiden nuorten antama tuki ja kannustus, jotta jokainen voisi olla oma itsensä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erään yläkoulun 9-luokkalaisten tyttöjen ajatuksia itsetunnosta, ja kuinka itsetunnon kehittymistä voitaisiin tukea. Opinnäytetyön aiheen saimme tilauksena kyseisen yläkoulun rehtorilta. Koululla oli tarve tutkimukselle, joka selvittäisi tyttöjen itsetunnon tilanteen.
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus. Käytimme tutkimuksessa laatimaamme sähköistä Webropol-kyselylomaketta, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Kyselylomakkeen laatimiseen käytimme apuna Rosenbergin itsetunto asteikkoa. Kysymyksiä oli 15, joiden lisäksi kysyttiin vastaajan ikä ja sukupuoli. Kyselyn tarkoituksena oli saada henkilökohtaisia ja yksilöllisiä vastauksia itsetuntoon liittyen.
Aineiston analysoinnissa käytimme aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Lajittelimme kyselyn vastaukset uudestaan teemojen mukaisesti. Teemat kehittelimme aiheista, jotka tulivat esiin vastauksista. Käyttämämme teemat: itsetunto, ulkonäkö, koulu, sosiaaliset tilanteet, sosiaalinen media, ihmissuhteet ja suhtautuminen muihin sekä koti. Tytöt kokivat oman itsetuntonsa suhteellisen hyväksi. Mieltä painavia asioita oli koulukiusaaminen, ulkonäköön liittyvät paineet ja rohkeuden puuttuminen sosiaalisissa tilanteissa.
Tutkimuksen tilaaja voi hyödyntää tutkimusta kouluyhteisössä sekä kouluterveydenhuollossa. Tutkimusta voidaan myös hyödyntää nuorten mielenterveystyössä.
Tutkimuksen mukaan nuorten itsetuntoon eniten vaikuttavat ulkonäkö ja sen tuomat paineet, kiusaaminen ja aikuisten sekä muiden nuorten antama tuki ja kannustus, jotta jokainen voisi olla oma itsensä.