Musiikin merkitys sirkuksen luomisessa ja esittämisessä
Vaalimaa, Marianne (2019)
Vaalimaa, Marianne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067845
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee musiikin ja nykysirkuksen luomisen ja esittämisen suhdetta. Tutkielmassa kerrotaan, mitä musiikki on ja millaisia vaikutuksia sillä on ihmiseen fysiologisesti, fyysisesti ja psyykkisesti. Tutkielmassa peilataan musiikin suhdetta liikkeeseen, sirkusesitykseen ja sen luomiseen sekä sirkusvälineeseen.
Opinnäytetyön kirjallinen lähdeaineisto koostuu pääosin tanssin, voimistelun ja musiikin alan tutkimuksista ja artikkeleista. Tutkielmaa varten kaksi sirkusammattilaista vastasivat kyselyyn musiikin käytöstä omien esiintymis- ja ohjauskokemusten pohjalta.
Lähtökohtana työlleni oli havainto, että sirkusesityksissä käytetyn musiikin rooli on vahvasti sidoksissa esiintyjän tai ohjaajan omiin musiikillisiin käsityksiin. Selvitän tässä tutkielmassani, miten musiikkia käytetään osana sirkuksen luomisprosessia ja esityksiä, miten musiikki konkreettisesti vaikuttaa produktion etenemiseen ja minkä verran näitä vaikutuksia tiedostetaan ja huomioidaan käytännössä.
Musiikki on abstrakti käsite, joka vaikuttaa ihmiseen fyysisesti ja psyykkisesti. Ihminen aistii musiikkia, liikettä ja liikkeen näkemistä moniaistisesti. Musiikki ja sirkus kohtaavat muun muassa rytmien kautta. Sirkustaiteilijoiden ja musiikintekijöiden yhteistyö voi olla molemmille osapuolille opettavaista, kun erilaiset työskentelytavat risteävät tai kohtaavat.
This thesis addresses the relationship between music and creating and performing contemporary circus. The thesis defines what music is and what kind of effects it has on human physiologically, physically and psychically. In my thesis I study how music influenses movement, circus performance and its creative process and a circus equipment.
The theoretical framework of the thesis comes from studies and articles of dance, gymnastics and music. For the thesis two circus professionals answered an inquiry about their experiences with using music in performing and directing circus.
Starting point for this thesis is an observation that the role of the music used in circus performings is strictly linked to the musical understanding of the performer or the director. In this thesis I attemp to find out the effects of music in the process of creating circus and the actual performance, how music affects on the progress of the production concretely and how much these effects are being recognized and concidered in practice.
Music is an abstract concept which has effects on human physically and psychically. Human senses music, movement and seeing a movement in a multisensoral way. Music and circus encounter through rhytms among other things. Co-operation between circus artists and musicians can be educational to both sides when different ways of working cross or encounter.
Opinnäytetyön kirjallinen lähdeaineisto koostuu pääosin tanssin, voimistelun ja musiikin alan tutkimuksista ja artikkeleista. Tutkielmaa varten kaksi sirkusammattilaista vastasivat kyselyyn musiikin käytöstä omien esiintymis- ja ohjauskokemusten pohjalta.
Lähtökohtana työlleni oli havainto, että sirkusesityksissä käytetyn musiikin rooli on vahvasti sidoksissa esiintyjän tai ohjaajan omiin musiikillisiin käsityksiin. Selvitän tässä tutkielmassani, miten musiikkia käytetään osana sirkuksen luomisprosessia ja esityksiä, miten musiikki konkreettisesti vaikuttaa produktion etenemiseen ja minkä verran näitä vaikutuksia tiedostetaan ja huomioidaan käytännössä.
Musiikki on abstrakti käsite, joka vaikuttaa ihmiseen fyysisesti ja psyykkisesti. Ihminen aistii musiikkia, liikettä ja liikkeen näkemistä moniaistisesti. Musiikki ja sirkus kohtaavat muun muassa rytmien kautta. Sirkustaiteilijoiden ja musiikintekijöiden yhteistyö voi olla molemmille osapuolille opettavaista, kun erilaiset työskentelytavat risteävät tai kohtaavat.
This thesis addresses the relationship between music and creating and performing contemporary circus. The thesis defines what music is and what kind of effects it has on human physiologically, physically and psychically. In my thesis I study how music influenses movement, circus performance and its creative process and a circus equipment.
The theoretical framework of the thesis comes from studies and articles of dance, gymnastics and music. For the thesis two circus professionals answered an inquiry about their experiences with using music in performing and directing circus.
Starting point for this thesis is an observation that the role of the music used in circus performings is strictly linked to the musical understanding of the performer or the director. In this thesis I attemp to find out the effects of music in the process of creating circus and the actual performance, how music affects on the progress of the production concretely and how much these effects are being recognized and concidered in practice.
Music is an abstract concept which has effects on human physically and psychically. Human senses music, movement and seeing a movement in a multisensoral way. Music and circus encounter through rhytms among other things. Co-operation between circus artists and musicians can be educational to both sides when different ways of working cross or encounter.