Jatkavan mallin tuoteanalyysi ja kehitysmahdollisuudet: Case: Reima Oy
Rankala, Mirkku (2019)
Rankala, Mirkku
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905047592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905047592
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää jatkavan toiminnallisen Lanialuskerraston vahvuudet, haasteet ja kehitysmahdollisuudet Reima Oy yritykselle. Tuotteiden analyysi oli yritykselle ajankohtainen jakelukanavamuutosten yhteydessä.
Tutkimus oli tapaustutkimukselle tyypilliseen tapaan monimenetelmällinen. Ensin määriteltiin teorian pohjalta, mikä on hyvin suunniteltu tuote. Tämän teorian pohjalta laadittiin puolistrukturoitu haastattelu yrityksen työntekijöille, jotka toimivat asiantuntijoina tutkimuksen kohteena olevalle tuotteelle. Haastatteluiden pohjalta esiin nousseiden asioiden ja hiljaisen tiedon pohjalta rakennettiin kyselylomake, joka suunnattiin kuluttajille. Myös havainnointia käytettiin aineistonkeruumenetelmänä.
Kerätyn aineiston perusteella laadittiin analyysi ja kehitysehdotukset. Analyysi toteutettiin niin, että verrattiin haastatteluiden pohjalta saatua hiljaista tietoa ja oletuksia kyselystä koottuun kuluttajatietoaineistoon. Tämän jälkeen niistä muodostettiin nelikenttäanalyysi ja tehtiin vertaileva arviointi kilpailevista tuotteista.
Syntyneistä johtopäätöksistä voidaan todeta, että Lani on perustarpeet täyttävä, toiminnallinen ja kuluttajan mieltymykset huomioon ottava ajaton perustuote, jonka vahvuus on materiaalissa sekä suunnittelullisissa ratkaisuissa. Sillä on oma paikkansa jatkavana tuotteena mallistossa, ja se erottuu kilpailevien tuotteiden joukosta. Tuotteen arvoa voisi nostaa kehittämällä sen materiaalia tai valmistusprosessia sekä keskittämällä markkinointia viestittämään vieläkin selkeämmin tietoa tuotteesta kuluttajalle.
Tutkimus oli tapaustutkimukselle tyypilliseen tapaan monimenetelmällinen. Ensin määriteltiin teorian pohjalta, mikä on hyvin suunniteltu tuote. Tämän teorian pohjalta laadittiin puolistrukturoitu haastattelu yrityksen työntekijöille, jotka toimivat asiantuntijoina tutkimuksen kohteena olevalle tuotteelle. Haastatteluiden pohjalta esiin nousseiden asioiden ja hiljaisen tiedon pohjalta rakennettiin kyselylomake, joka suunnattiin kuluttajille. Myös havainnointia käytettiin aineistonkeruumenetelmänä.
Kerätyn aineiston perusteella laadittiin analyysi ja kehitysehdotukset. Analyysi toteutettiin niin, että verrattiin haastatteluiden pohjalta saatua hiljaista tietoa ja oletuksia kyselystä koottuun kuluttajatietoaineistoon. Tämän jälkeen niistä muodostettiin nelikenttäanalyysi ja tehtiin vertaileva arviointi kilpailevista tuotteista.
Syntyneistä johtopäätöksistä voidaan todeta, että Lani on perustarpeet täyttävä, toiminnallinen ja kuluttajan mieltymykset huomioon ottava ajaton perustuote, jonka vahvuus on materiaalissa sekä suunnittelullisissa ratkaisuissa. Sillä on oma paikkansa jatkavana tuotteena mallistossa, ja se erottuu kilpailevien tuotteiden joukosta. Tuotteen arvoa voisi nostaa kehittämällä sen materiaalia tai valmistusprosessia sekä keskittämällä markkinointia viestittämään vieläkin selkeämmin tietoa tuotteesta kuluttajalle.