Kulttuurituottaja klassisen musiikin saavutettavuuden kehittäjänä.
Koivisto, Karoliina (2019)
Koivisto, Karoliina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037524
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tutkii, miten klassinen musiikki, musiikin tekijät ja yleisö saadaan kohtaamaan. Tarkastelen tätä teemaa tuotannollisesta näkökulmasta ja käyttämällä esimerkkinä Concert Gate - sivustoa. Concert Gate on Tanskassa toimiva kehittyvä kotisivu klassisen musiikin konserttitarjonnalle ja se on osa Kööpenhaminan Yliopiston Data Science innovaatio tutkimustyö-
tä. Työni lähtökohtaan ovat vaikuttaneet omat kokemukset muusikkona ja tuottajana klassisen musiikin kentällä Suomessa ja Tanskassa.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli klassisen musiikin konserttitarjonnan kehittäminen ja saavutettavuuden parantaminen. Pohdin työssäni yleisötyön merkitystä ja miten saada uutta kohdeyleisöä sekä millä tavalla yleisö ja esiintyjät voisivat verkostoitua paremmin. Opinnäytetyössäni hahmotellaan miksi klassinen musiikki ei saavuta kuulijaansa, miten tietoisuutta klassisen musiikin konserttitarjonnasta voidaan lisätä ja miksi klassiseen musiikkiin yhdistetään vieläkin elitismi. Opinnäytetyön tuloksena loin konserttikävijälle klassisen musiikin oppaan, jonka ohjeistukset auttavat ensikertalaista klassisessa konsertissa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä olen käyttänyt havainnointia, haastatteluja ja benchmarkkausta. Hyödynnän opinnäytetyössäni laajasti Concert Gate - sivuston tietomateriaalia, joka käsittelee muun muuassa palvelun arvolupausta, klassisen musiikin taustaa ja konserttiperinnettä, sekä klassisen musiikin hyötyjä ja haasteita. Olen työskennellyt Concert Gaten taiteellisena tuottajana joulukuusta 2017 alkaen. Tapahtumatuotannon kehittämistyönä tein Concert Gaten strategian, jota hyödynnän myös tutkimusmateriaalina opinnäytetyössäni. Opas klassisen musiikin konserttikävijälle liitettiin Concert Gate - sivustolle opinnäytetyön tutkimustulosten pohjalta osana sivuston kehittämistyötä. This thesis researches how classical music, the authors of music and the audience can be encountered. I approached this theme from the point of view of cultural producing, and I use the website Concert Gate as an example of audience outreach tool. Concert Gate is a developing website for classical music concerts In Denmark. It is a part of Science Innovation projects at the University of Copenhagen. My thesis is inspired by my personal experiences as a musician and a producer in the field of classical music In Finland and Denmark.
The aim of the research was to improve the presentation of concerts and enhance the accessibility of classical music. I considered the importance of audience outreach and how to develop communication between the artist and the audience.
In my thesis I outline why classical music does not reach its listener, how the awareness of the offering of classical music concerts can be raised, and why classical music is still associated with elitism. After analysing the collected data, the goal of the thesis was to develop a beginner’s guide to classical music concerts, which consists of instructions and information that helps new audience to participate in a concert for the first time.
The empirical part of the thesis consists of observation, interviews and benchmarking. In my thesis I make extensive use of the Concert Gate information material, which include the value promise of the service, background of classical music and the concert tradition, as well as the benefits and challenges of Classical Music.
I have worked as a creative producer of Concert Gate from December 2017. In my previous work for the project I have written a strategy for Concert Gate, which I also use as research material in my thesis. The beginners guide for classical music concerts, which is based on the results of the thesis, was added to the Concert Gate website as part of the site development work.
tä. Työni lähtökohtaan ovat vaikuttaneet omat kokemukset muusikkona ja tuottajana klassisen musiikin kentällä Suomessa ja Tanskassa.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli klassisen musiikin konserttitarjonnan kehittäminen ja saavutettavuuden parantaminen. Pohdin työssäni yleisötyön merkitystä ja miten saada uutta kohdeyleisöä sekä millä tavalla yleisö ja esiintyjät voisivat verkostoitua paremmin. Opinnäytetyössäni hahmotellaan miksi klassinen musiikki ei saavuta kuulijaansa, miten tietoisuutta klassisen musiikin konserttitarjonnasta voidaan lisätä ja miksi klassiseen musiikkiin yhdistetään vieläkin elitismi. Opinnäytetyön tuloksena loin konserttikävijälle klassisen musiikin oppaan, jonka ohjeistukset auttavat ensikertalaista klassisessa konsertissa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä olen käyttänyt havainnointia, haastatteluja ja benchmarkkausta. Hyödynnän opinnäytetyössäni laajasti Concert Gate - sivuston tietomateriaalia, joka käsittelee muun muuassa palvelun arvolupausta, klassisen musiikin taustaa ja konserttiperinnettä, sekä klassisen musiikin hyötyjä ja haasteita. Olen työskennellyt Concert Gaten taiteellisena tuottajana joulukuusta 2017 alkaen. Tapahtumatuotannon kehittämistyönä tein Concert Gaten strategian, jota hyödynnän myös tutkimusmateriaalina opinnäytetyössäni. Opas klassisen musiikin konserttikävijälle liitettiin Concert Gate - sivustolle opinnäytetyön tutkimustulosten pohjalta osana sivuston kehittämistyötä.
The aim of the research was to improve the presentation of concerts and enhance the accessibility of classical music. I considered the importance of audience outreach and how to develop communication between the artist and the audience.
In my thesis I outline why classical music does not reach its listener, how the awareness of the offering of classical music concerts can be raised, and why classical music is still associated with elitism. After analysing the collected data, the goal of the thesis was to develop a beginner’s guide to classical music concerts, which consists of instructions and information that helps new audience to participate in a concert for the first time.
The empirical part of the thesis consists of observation, interviews and benchmarking. In my thesis I make extensive use of the Concert Gate information material, which include the value promise of the service, background of classical music and the concert tradition, as well as the benefits and challenges of Classical Music.
I have worked as a creative producer of Concert Gate from December 2017. In my previous work for the project I have written a strategy for Concert Gate, which I also use as research material in my thesis. The beginners guide for classical music concerts, which is based on the results of the thesis, was added to the Concert Gate website as part of the site development work.