Yrittäjien verkostoituminen: Yrittäjien tyytyväisyys yrittäjäjärjestön palveluihin
Tuikka, Janne (2019)
Tuikka, Janne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067683
Tiivistelmä
Yrittäjyyden ja yrittäjien asema yhteiskunnassa on merkittävä. Yrittäjälle verkostoituminen on tärkeää, sekä yrityksen että oman itsensä hyvinvoinnin kannalta. Yksi yrittäjän verkostoitumisen muotoja on jäsenyys yrittäjäjärjestöissä. Opinnäytetyön teoriaviitekehys koostui yrittäjyydestä, yksinyrittäjyydestä sekä verkostoitumisesta. Teoriaosuudessa käsitellään myös itsensä työllistämistä ja pakkoyrittäjyyttä sekä erityisesti yrittäjän verkostoitumista.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa tutkittiin yrittäjien verkostoitumista sekä heidän tyytyväisyyttään yrittäjäjärjestön tarjoamiin palveluihin. Myös yrittäjien sekä yksinyrittäjien vastausten eroavaisuuksia tutkittiin. Työn yhtenä hypoteesina oli ajatus, että yksinyrittäjälle verkostoituminen on suurempi syy yrittäjäjärjestön jäsenyyteen.
Työ tehtiin Seinäjoen Yrittäjien toimeksiantona, tarkoituksena selvittää järjestön jäsenten kokemuksia järjestön tärkeimmistä tehtävistä, viestinnästä, tapahtumista ja eduista sekä selvittää jäsenten yleinen tyytyväisyys järjestöön. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä, ja aineisto kerättiin internetkyselyllä, joka lähetettiin Seinäjoen Yrittäjien jäsenille.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että jäsenet ovat kokonaisuudessaan tyytyväisiä Seinäjoen Yrittäjien tarjoamiin palveluihin. Tuloksista käy ilmi myös, että jäsenet pitävät verkostoitumista merkittävänä syynä jäsenyydelle. Yllättävää tuloksissa on, että sekä yrittäjien ja yksinyrittäjien mielestä verkostoituminen on yhtä tärkeä syy jäsenyydelle järjestössä. Tutkimukseen tuli myös paljon avoimia vastauksia sekä ehdotuksia, mikä kertoo jäsenien kiinnostuksesta toiminnan kehittämistä kohtaan.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa tutkittiin yrittäjien verkostoitumista sekä heidän tyytyväisyyttään yrittäjäjärjestön tarjoamiin palveluihin. Myös yrittäjien sekä yksinyrittäjien vastausten eroavaisuuksia tutkittiin. Työn yhtenä hypoteesina oli ajatus, että yksinyrittäjälle verkostoituminen on suurempi syy yrittäjäjärjestön jäsenyyteen.
Työ tehtiin Seinäjoen Yrittäjien toimeksiantona, tarkoituksena selvittää järjestön jäsenten kokemuksia järjestön tärkeimmistä tehtävistä, viestinnästä, tapahtumista ja eduista sekä selvittää jäsenten yleinen tyytyväisyys järjestöön. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä, ja aineisto kerättiin internetkyselyllä, joka lähetettiin Seinäjoen Yrittäjien jäsenille.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että jäsenet ovat kokonaisuudessaan tyytyväisiä Seinäjoen Yrittäjien tarjoamiin palveluihin. Tuloksista käy ilmi myös, että jäsenet pitävät verkostoitumista merkittävänä syynä jäsenyydelle. Yllättävää tuloksissa on, että sekä yrittäjien ja yksinyrittäjien mielestä verkostoituminen on yhtä tärkeä syy jäsenyydelle järjestössä. Tutkimukseen tuli myös paljon avoimia vastauksia sekä ehdotuksia, mikä kertoo jäsenien kiinnostuksesta toiminnan kehittämistä kohtaan.