Taekwondon 1-tason junioriohjaajakoulutus mentoroinnin keinoin
Närhi, Roosa (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037475
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää 1-tason (50h) ohjaajakoulutus seuran sisäisenä koulutuksena hyödyntäen mentorointia opetusmenetelmänä. Koulutuksen tavoitteena oli lisätä seuran ohjaajamäärää erityisesti nuorten ohjaajien kautta.
Työ toteutettiin projektina Budokwai ry Taekwondon tilaamana, yhteyshenkilönä seuran pääopettaja Jarkko Mäkinen. Koulutuksen valmistelu aloitettiin tammikuussa 2018 Krista Mäkisen vuosina 2014-2016 toteuttamiin seuran sisäisiin koulutuksiin peilaten. Koulutuksen pilotti toteutettiin 1.3-31.9.2018 välisenä aikana. Koulutukseen osallistuneiden palautekyselyt tehtiin tammikuussa 2019 ja lopullinen raportti valmistui huhtikuussa 2019.
Eri lajiliittojen 1-tason koulutukset toteutetaan tyypillisesti sisällöiltään VOK-hankkeen ohjeistuksen mukaisina urheiluopistoissa viikonloppukoulutuksina. 1-tason koulutukset on suunnattu varsin aloitteleville ohjaajille, jolloin ohjauksen perusasiat ja käytännönläheisyys ovat keskeistä. Viikonloppujen tiivis tietopaketti ei palvele tätä kohderyhmää kovinkaan hyvin, minkä vuoksi tässä opinnäytetyössä koulutus uudistetaan tuomalla se aitoon toimintaympäristöön seuran tiloihin.
Koulutuksessa keskeisintä on käytännönläheisyys. Koulutus koostu lähiopetuksesta, käytännön ohjaustehtävistä, etätehtävistä sekä mentoroinnista. Mentoreina toimivat seuran omat kokeneet ohjaajat, jotka opastavat uudet ohjaajat toimintaan ja antavat heille itseluottamusta ja varmuutta. Koulutuksen tavoitteena on, että koulutuksen päättyessä osallistujat pystyvät ohjaamaan ryhmää itsenäisesti. Lisäksi koulutuksen tavoitteena on tarjota nuorille harrastajille motivaatiota jatkaa seuratoiminnassa, vaikka oma harrastaminen tai urheilu ei antaisi enää riittävää motivaatiota. Ohjaajakoulutuksella ja ohjaajaksi rekrytoimisella pyritään siis myös ehkäisemään nuorten drop out -ilmiötä. Tämän opinnäytetyön tuotoksena on yllä mainittuun kuvaukseen vastaava ohjaajakoulutuspaketti, sisältäen koulutuksen rungon, lähikoulutuksien luentomateriaalin, käytännön ohjaustehtävät sekä ennakkotehtävät.
Pilotointikoulutus vastasi kaikkiin sille asetettuihin tavoitteisiin hyvin tai erinomaisesti. Kokonaisuudessa seuran sisäinen koulutus on erinomainen tapa toteuttaa 1-tason koulutus. Koulutuksen jälkeen jokainen koulutuksen suorittanut oli valmis ohjaamaan harjoituksen itsenäisesti. Lisäksi koulutus lisäsi osallistujien motivaatiota osallistua seuratoimintaan. Nuorille koulutus avasi jo koulutuksen aikana ovia työelämään, sekä antoi itseluottamusta, rohkeutta esiintymiseen ja sosiaalisia taitoja. Kehitettäväksi jäi sekä vertaismentoroinnin että henkilökohtaisen mentoroinnin tarkempi ohjeistus, jotta mentoreilla sekä aktoreilla olisi parempi kuva mentoroinnin tavoitteista ja osaamista mentorointiprosessin läpiviemiselle.
Työ toteutettiin projektina Budokwai ry Taekwondon tilaamana, yhteyshenkilönä seuran pääopettaja Jarkko Mäkinen. Koulutuksen valmistelu aloitettiin tammikuussa 2018 Krista Mäkisen vuosina 2014-2016 toteuttamiin seuran sisäisiin koulutuksiin peilaten. Koulutuksen pilotti toteutettiin 1.3-31.9.2018 välisenä aikana. Koulutukseen osallistuneiden palautekyselyt tehtiin tammikuussa 2019 ja lopullinen raportti valmistui huhtikuussa 2019.
Eri lajiliittojen 1-tason koulutukset toteutetaan tyypillisesti sisällöiltään VOK-hankkeen ohjeistuksen mukaisina urheiluopistoissa viikonloppukoulutuksina. 1-tason koulutukset on suunnattu varsin aloitteleville ohjaajille, jolloin ohjauksen perusasiat ja käytännönläheisyys ovat keskeistä. Viikonloppujen tiivis tietopaketti ei palvele tätä kohderyhmää kovinkaan hyvin, minkä vuoksi tässä opinnäytetyössä koulutus uudistetaan tuomalla se aitoon toimintaympäristöön seuran tiloihin.
Koulutuksessa keskeisintä on käytännönläheisyys. Koulutus koostu lähiopetuksesta, käytännön ohjaustehtävistä, etätehtävistä sekä mentoroinnista. Mentoreina toimivat seuran omat kokeneet ohjaajat, jotka opastavat uudet ohjaajat toimintaan ja antavat heille itseluottamusta ja varmuutta. Koulutuksen tavoitteena on, että koulutuksen päättyessä osallistujat pystyvät ohjaamaan ryhmää itsenäisesti. Lisäksi koulutuksen tavoitteena on tarjota nuorille harrastajille motivaatiota jatkaa seuratoiminnassa, vaikka oma harrastaminen tai urheilu ei antaisi enää riittävää motivaatiota. Ohjaajakoulutuksella ja ohjaajaksi rekrytoimisella pyritään siis myös ehkäisemään nuorten drop out -ilmiötä. Tämän opinnäytetyön tuotoksena on yllä mainittuun kuvaukseen vastaava ohjaajakoulutuspaketti, sisältäen koulutuksen rungon, lähikoulutuksien luentomateriaalin, käytännön ohjaustehtävät sekä ennakkotehtävät.
Pilotointikoulutus vastasi kaikkiin sille asetettuihin tavoitteisiin hyvin tai erinomaisesti. Kokonaisuudessa seuran sisäinen koulutus on erinomainen tapa toteuttaa 1-tason koulutus. Koulutuksen jälkeen jokainen koulutuksen suorittanut oli valmis ohjaamaan harjoituksen itsenäisesti. Lisäksi koulutus lisäsi osallistujien motivaatiota osallistua seuratoimintaan. Nuorille koulutus avasi jo koulutuksen aikana ovia työelämään, sekä antoi itseluottamusta, rohkeutta esiintymiseen ja sosiaalisia taitoja. Kehitettäväksi jäi sekä vertaismentoroinnin että henkilökohtaisen mentoroinnin tarkempi ohjeistus, jotta mentoreilla sekä aktoreilla olisi parempi kuva mentoroinnin tavoitteista ja osaamista mentorointiprosessin läpiviemiselle.