Ohjelmistorobotiikka (RPA) osana asiakaspalveluprosessia
Hämäläinen, Jarno (2019)
Hämäläinen, Jarno
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027237
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä ohjelmistorobotiikkaan (Robotic Process Automation, RPA) ja tutustua sen tarjoamiin mahdollisuuksiin prosessien automatisoinnissa. Tarkoitus oli saada kokemusta RPA-ohjelmiston käytöstä, tutustua ohjelmistorobotiikkaan teknologiana ja tuoda esiin sen hyötyjä ja haittoja.
Opinnäytetyössä käydään läpi automaation historia sekä tekoälyn ja ohjelmistorobotiikan kehityksen vaiheet. Toteutukseen valittu ohjelmisto sekä ohjelmistorobotiikkasovellusten yleiset ominaisuudet esitellään. Käytännön toteutuksessa automatisoitu prosessi oli uuden kuituliittymäasiakkaan tietojen lisääminen toimeksiantajan asiakastietojärjestelmään.
Lopuksi käydään läpi opinnäytetyöprosessia, ammatillista kehittymistä ja ohjelmistorobotiikan soveltuvuutta yritysten prosessien automatisointiin. Lisäksi pohditaan tekoälyn vaikutuksia automaatiototeutuksiin tulevaisuudessa. The aim of the thesis was to explore software robotics (Robotic Process Automation, RPA) and to learn about the possibilities it offers in automating processes. The purpose was to gain experience in using the RPA software, to familiarize with software robotics as a technology and to highlight its benefits and disadvantages.
The thesis covers the history of automation, the development of artificial intelligence and software robotics. The program selected for implementation as well as usual features of software robotics applications are introduced. As a practical implementation of the automated process was entering the information of a new fiber connection client’s information into the commissioner’s customer database.
Finally, the thesis process, professional development and the suitability of software robotics for the automation of enterprise processes are reviewed. In addition, the future impact of artificial intelligence on automation is considered.
Opinnäytetyössä käydään läpi automaation historia sekä tekoälyn ja ohjelmistorobotiikan kehityksen vaiheet. Toteutukseen valittu ohjelmisto sekä ohjelmistorobotiikkasovellusten yleiset ominaisuudet esitellään. Käytännön toteutuksessa automatisoitu prosessi oli uuden kuituliittymäasiakkaan tietojen lisääminen toimeksiantajan asiakastietojärjestelmään.
Lopuksi käydään läpi opinnäytetyöprosessia, ammatillista kehittymistä ja ohjelmistorobotiikan soveltuvuutta yritysten prosessien automatisointiin. Lisäksi pohditaan tekoälyn vaikutuksia automaatiototeutuksiin tulevaisuudessa.
The thesis covers the history of automation, the development of artificial intelligence and software robotics. The program selected for implementation as well as usual features of software robotics applications are introduced. As a practical implementation of the automated process was entering the information of a new fiber connection client’s information into the commissioner’s customer database.
Finally, the thesis process, professional development and the suitability of software robotics for the automation of enterprise processes are reviewed. In addition, the future impact of artificial intelligence on automation is considered.