Digitaalisen markkinoinnin nykytila pk-yrityksissä
Keskinen, Antti (2019)
Keskinen, Antti
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027152
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia digitaalista markkinointia ja kyselytutki-muksen avulla selvittää, miten sitä hyödynnetään Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Pirkanmaan maakuntien pk-yrityksissä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kerrotaan perusasioita digitaalisesta markkinoinnista, verkkosivuista, hakukoneoptimoinnista, hakukonemainonnasta, sosiaalisesta mediasta, sähköpostimarkkinoinnista ja web-analytiikasta. Empiirises-sä osassa kuvattiin kyselytutkimuksen kokoamista ja tutkimustulosten analysointia.
Kyselytutkimuksessa selvisi, että digitaalista markkinointia hyödynnetään paljon pk-yrityksissä, mutta markkinointia tulisi vielä kehittää web-analytiikan avulla. The objective of this thesis was to study digital marketing and find out through a survey how its utilized in small and medium-sized businesses in the regions of Southern Ostrobothnia, Ostrobothnia and Pirkanmaa.
The theoretical framework of the thesis explains the basics of digital marketing, websites, search engine optimization, search engine advertising, social media, email marketing and web analytics. The empirical part of the thesis describes the survey process and the analysis of the research results.
The survey revealed that digital marketing is much utilized by small and medium-sized businesses, but marketing should be further developed through web analytics.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kerrotaan perusasioita digitaalisesta markkinoinnista, verkkosivuista, hakukoneoptimoinnista, hakukonemainonnasta, sosiaalisesta mediasta, sähköpostimarkkinoinnista ja web-analytiikasta. Empiirises-sä osassa kuvattiin kyselytutkimuksen kokoamista ja tutkimustulosten analysointia.
Kyselytutkimuksessa selvisi, että digitaalista markkinointia hyödynnetään paljon pk-yrityksissä, mutta markkinointia tulisi vielä kehittää web-analytiikan avulla.
The theoretical framework of the thesis explains the basics of digital marketing, websites, search engine optimization, search engine advertising, social media, email marketing and web analytics. The empirical part of the thesis describes the survey process and the analysis of the research results.
The survey revealed that digital marketing is much utilized by small and medium-sized businesses, but marketing should be further developed through web analytics.