PIMA-kunnostukseen liittyvien kuljetuskustannusten, kuljetuksista aiheutuvien päästöjen ja logistiikan optoimointi, sekä kuljetuskaluston vertailu
Heikkinen, Markus (2019)
Heikkinen, Markus
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027205
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tarkastella ja arvioida itse tuotetun laskentapohjan perusteella erilaisten raskaiden ajo-neuvoluokkien välisiä eroja samassa työsuoritteessa liittyen pilaantuneiden maa-ainesten siirtoon kuluvaan aikaan, aiheutuviin ilman päästöihin ja kuljetuskustannuksiin. Laskentatyökalun tulisi auttaa suunnittelijaa arvioimaan työmaan valvontaan ja massojen siirtoon käytettävää aikaa (vuorokausina ja työtunteina) sekä optimoimaan maa-ainesten siirtoon käytettävien autojen määrää ja painoluokkaa. Lisäksi työkalun avulla voi-taisiin tehdä tiedotusta asiakkaalle ja sidosryhmille pilaantuneiden maa-alueiden kunnostuksesta aiheutuvista ilman päästöistä kestävän riskienhallinnan periaatteiden mukaisesti.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin aihekeskeiseen lainsäädäntöön, sekä laskentoihin vaikuttaviin tekijöihin. Lisäksi laskennoissa käytettävää lähtömateriaalia verrattiin itse tuotettuun tietoon.
Työn tuloksena kehitettiin laskenta- ja arviointimenetelmä pilaantuneiden maa-ainesten logistiikan aikasuori-tusten, ilmapäästöjen ja kuormien (ajoneuvokohtaisesti) määrittämiseksi. Laskentamenetelmä luotiin excel-pohjaiseksi. Laskentapohjaan syötetyt tiedot koottiin kolmen eri kohteen suunnitteluvaiheen tiedoista. Las-kentapohjasta saatuja ns. optimitilanteen tuloksia verrattiin massatositteista toteutuneisiin massa-, kuorma- ja aikamääreisiin sekä laskettiin edelleen varsinaisen toteutuneen työmaan ilmapäästöt. Tulosten perusteella voitiin todeta, että työssä käsiteltävien ajoneuvoluokkien välillä on eroja mm. massojen siirtoon kuluvassa ajassa, päästöissä ja tätä kautta myös työmaan kokonaiskustannuksissa.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin aihekeskeiseen lainsäädäntöön, sekä laskentoihin vaikuttaviin tekijöihin. Lisäksi laskennoissa käytettävää lähtömateriaalia verrattiin itse tuotettuun tietoon.
Työn tuloksena kehitettiin laskenta- ja arviointimenetelmä pilaantuneiden maa-ainesten logistiikan aikasuori-tusten, ilmapäästöjen ja kuormien (ajoneuvokohtaisesti) määrittämiseksi. Laskentamenetelmä luotiin excel-pohjaiseksi. Laskentapohjaan syötetyt tiedot koottiin kolmen eri kohteen suunnitteluvaiheen tiedoista. Las-kentapohjasta saatuja ns. optimitilanteen tuloksia verrattiin massatositteista toteutuneisiin massa-, kuorma- ja aikamääreisiin sekä laskettiin edelleen varsinaisen toteutuneen työmaan ilmapäästöt. Tulosten perusteella voitiin todeta, että työssä käsiteltävien ajoneuvoluokkien välillä on eroja mm. massojen siirtoon kuluvassa ajassa, päästöissä ja tätä kautta myös työmaan kokonaiskustannuksissa.