3-6-vuotiaan lapsen septinen infektio sairaalan ulkopuolisessa ensihoidossa : koulutus ensihoitajaopiskelijoille
Hiltula, Saara-Maria; Rantanen, Jemina (2019)
Hiltula, Saara-Maria
Rantanen, Jemina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027180
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää myöhäisleikki-ikäisen eli 3-6-vuotiaan lapsen septistä infektiota; sen aiheuttajia, ennustetta ja vaikuttavuutta, oireita ja kliinisiä löydöksiä sekä siihen liittyvää sairaalan ulkopuolista ensihoitoa. Tarkoituksena oli selvittää myös myöhäisleikki-ikäisten lasten vitaalielintoimintojen normaaleja viitearvoja ja koulutuksen järjestämistä. Työn tavoitteena oli tuottaa koulutus Tampereen ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoille. Koulutuksen tavoitteena oli lisätä ensihoitajaopiskelijoiden tietoutta myöhäisleikki-ikäisen lapsen septiseen infektioon liittyvistä erityispiirteistä ja sen tunnistamisen tärkeydestä.
Opinnäytetyö koostettiin kahdesta osasta, joista ensimmäinen osa muodostui teoriaosasta ja toinen toiminnan tuotoksesta, eli koulutuksesta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin lasten näkökulmasta septisen infektion aiheuttajia, ennustetta ja vaikuttavuutta, oireita ja kliinisiä löydöksiä sekä septistä sokkia. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin tarkemmin septiseen infektioon liittyvää ensihoitoa myöhäisleikki-ikäisten lasten kohdalla; ensiarviota, tarkennettua tilanarviota ja hoitoa sairaalan ulkopuolisessa ensihoidossa. Teoriaosuudessa on käsitelty myös myöhäisleikki-ikäisten lasten vitaalielintoimintojen normaaleja viitearvoja ja koulutuksen järjestämistä. Ensihoitajaopiskelijoille suunnatussa koulutuksessa asioita käytiin läpi tiivistetysti teoriaosuudessa esiin tulleista aiheista.
Opinnäytetyötä tehdessä selvisi, että sepsis on nykyään maailmanlaajuisesti yksi johtavimmista kuolinsyistä lasten tehohoidossa. Tarkoituksenmukainen ja viivytyksettä aloitettu hoito parantaa huomattavasti lapsipotilaiden ennustetta. Tästä syystä sepsiksen mahdollisimman varhainen tunnistaminen on keskeisessä roolissa, jotta lapsipotilas saa mahdollisimman nopeasti tarvitsemaansa hoitoa.
Kehittämisehdotuksena olisi pitää enemmän septiseen infektioon liittyvää koulutusta tuleville terveydenhuoltoalan ammattilaisille, jotka työssään mahdollisesti kohtaavat lapsipotilaita. Erityisesti septisen infektion nopean tunnistamisen ja viivytyksettömän hoidon aloittamisen tärkeyttä tulisi korostaa.
Opinnäytetyö koostettiin kahdesta osasta, joista ensimmäinen osa muodostui teoriaosasta ja toinen toiminnan tuotoksesta, eli koulutuksesta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin lasten näkökulmasta septisen infektion aiheuttajia, ennustetta ja vaikuttavuutta, oireita ja kliinisiä löydöksiä sekä septistä sokkia. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin tarkemmin septiseen infektioon liittyvää ensihoitoa myöhäisleikki-ikäisten lasten kohdalla; ensiarviota, tarkennettua tilanarviota ja hoitoa sairaalan ulkopuolisessa ensihoidossa. Teoriaosuudessa on käsitelty myös myöhäisleikki-ikäisten lasten vitaalielintoimintojen normaaleja viitearvoja ja koulutuksen järjestämistä. Ensihoitajaopiskelijoille suunnatussa koulutuksessa asioita käytiin läpi tiivistetysti teoriaosuudessa esiin tulleista aiheista.
Opinnäytetyötä tehdessä selvisi, että sepsis on nykyään maailmanlaajuisesti yksi johtavimmista kuolinsyistä lasten tehohoidossa. Tarkoituksenmukainen ja viivytyksettä aloitettu hoito parantaa huomattavasti lapsipotilaiden ennustetta. Tästä syystä sepsiksen mahdollisimman varhainen tunnistaminen on keskeisessä roolissa, jotta lapsipotilas saa mahdollisimman nopeasti tarvitsemaansa hoitoa.
Kehittämisehdotuksena olisi pitää enemmän septiseen infektioon liittyvää koulutusta tuleville terveydenhuoltoalan ammattilaisille, jotka työssään mahdollisesti kohtaavat lapsipotilaita. Erityisesti septisen infektion nopean tunnistamisen ja viivytyksettömän hoidon aloittamisen tärkeyttä tulisi korostaa.