Vikasimulaattorin suunnittelu ja toteutus opetuskäyttöön : Volvo S80
Kiviniemi, Aki (2019)
Kiviniemi, Aki
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306986
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tehtiin Seinäjoen koulutuskeskus Sedun auto-osastolle. Työn tarkoituksena oli suunnitella ja tehdä vikasimulaattori koulutuskeskuksen koulutusajoneuvo Volvo S80:een. Vikasimulaattoria tultaisiin käyttämään oppilaiden koulutuksessa osana heidän opintosuunnitelmansa mukaista ajoneuvojen sähköistä vianhakua.
Työ aloitettiin tutustumalla ajoneuvon johdotuksiin, kytkentäkaavioihin ja CAN-väylään. Vikasimulaattorin viat rajattiin koskemaan vain moottorinohjausta. Vikasimulaattoriin rakennettiin 10 erilaista vikaa. Viat ovat erinäisiä katkoksia johtimien välillä ja virtapiiriin lisätyillä kuormavastuksilla voidaan simuloida vikoja ja saadaan tällä lailla huijattua auton alkuperäisiä signaalitietoja. Pääosin vikojen kytkentä merkitsee vikakoodin vikamuistiin.
Työssä tutustutaan työn kohteena olevan Volvon moottori- ja vaihteistokokoonpanoon. Lisäksi esitellään pakokaasujen valvontajärjestelmä, sekä siihen liittyvää lainsäädäntöä käydään lävitse. Tässä työssä perehdytään myös CAN-väylään, koska se on yleisin käytössä oleva väyläteknillinen ratkaisu ja yksi tehty vika liittyy siihen. Työssä kerrotaan myös muutamasta pedagogisesta mallista, koska vikasimulaattoria tullaan hyödyntämään opetuskäytössä. Simulaattorista tehtiin myös tehtävämateriaali, oppilaalle ja opettajalle oma versionsa. Opettajalle suunnattu tehtävämateriaali ei tule julkaistavaan versioon.
Työ aloitettiin tutustumalla ajoneuvon johdotuksiin, kytkentäkaavioihin ja CAN-väylään. Vikasimulaattorin viat rajattiin koskemaan vain moottorinohjausta. Vikasimulaattoriin rakennettiin 10 erilaista vikaa. Viat ovat erinäisiä katkoksia johtimien välillä ja virtapiiriin lisätyillä kuormavastuksilla voidaan simuloida vikoja ja saadaan tällä lailla huijattua auton alkuperäisiä signaalitietoja. Pääosin vikojen kytkentä merkitsee vikakoodin vikamuistiin.
Työssä tutustutaan työn kohteena olevan Volvon moottori- ja vaihteistokokoonpanoon. Lisäksi esitellään pakokaasujen valvontajärjestelmä, sekä siihen liittyvää lainsäädäntöä käydään lävitse. Tässä työssä perehdytään myös CAN-väylään, koska se on yleisin käytössä oleva väyläteknillinen ratkaisu ja yksi tehty vika liittyy siihen. Työssä kerrotaan myös muutamasta pedagogisesta mallista, koska vikasimulaattoria tullaan hyödyntämään opetuskäytössä. Simulaattorista tehtiin myös tehtävämateriaali, oppilaalle ja opettajalle oma versionsa. Opettajalle suunnattu tehtävämateriaali ei tule julkaistavaan versioon.