Secondhand-lastenvaateliikkeen yrittäjäksi : Markkinatutkimus Turun seudulla
Ojala, Suvi (2019)
Ojala, Suvi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306836
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää lastenvaatteiden secondhand-liikkeen kysyntää Turun seudulla. Kiinnostuksen kohteena on vertaiskauppa, C2C-kauppa, joka on viime vuosina kasvanut Internetissä toimivien osto-/myyntisivustojen ansiosta. Tutkimus rajataan lastenvaatteiden vertaiskaupassa myyjän näkökulmaan.
Kysyntää selvitetään aikaisempien tutkimusten sekä tämän opinnäytetyön puitteissa tehdyn markkinatutkimuksen avulla. Markkinatutkimuksella kerätään tietoa potentiaalisten asiakkaitten tavoista ja kokemuksista myydä käytettyjä lastenvaatteita. Ensin tutkimuksessa selvitetään vertaiskaupan nykytilaa: missä lastenvaatteita myydään ja mikä motivoi niiden myyntiin. Lisäksi selvitetään eri myyntipaikkojen toimivuutta sekä motiiveja mahdollisen secondhand-liikkeen käyttämiselle. Markkinatutkimus tehdään lomaketutkimuksena eräässä Turun alueen perhekerhossa sekä Facebook-ryhmässä, johon kuuluu lasten vanhempia. Lomakkeen avoimet kysymykset analysoidaan sisällönanalyysillä ja tuloksia verrataan aikaisempiin tutkimuksiin samalta alalta.
Tuloksista selviää, että lastenvaatteiden myymistä motivoi turhasta tavarasta eroon pääseminen, rahan ansaitseminen ja kierrätys. Tärkeimmät kanavat myynnille ovat Facebookin kirpputoriryhmät, itsepalvelukirpputorit ja Internetin myyntisivustot. Vertaisverkkokaupan kanavat voittavat rahallisessa hyödyssä ja tavoitettavuudessa muut kanavat, mutta häviävät muille ajassa ja vaivassa sekä riskeissä kaupan peruuntumisesta. Secondhand-kauppaa käytettäisiin sen helppouden takia. Sieltä pitäisi myös saada hyvä myyntituotto ja liikkeen pitäisi olla hyvin saavutettavissa. The aim of this Bachelor’s thesis is to find out whether there is demand for a secondhand children’s clothing store in Turku region. The interest lies on consumer to consumer commerce, C2C, which has grown lately because of the online selling/buying sites. The research is limited to the seller’s point of view in C2C commerce in children’s clothing.
The demand is studied with the help of previously made research and the market research which is made in this thesis project. The market research collects information of the habits and experiences to sell used children’s clothes by the potential customers. First the present state of the C2C commerce is studied. Where are the used children’s clothes sold and what motivates into selling them. Additionally, how functional the different selling places are and what the motivatios are to use a secondhand store is studied.
The market research is made as a survey research with a questionnaire. Data is collected in a meeting group of families and in a Facebook parents group in Turku region. The open-ended questions are analysed with the means of the content analysis and the results are compared with the former research results in the same field.
The results show that selling used children’s clothes is motivated by getting rid of unnecessary products, making money and recycling. The most important channels for selling are Facebook’s buy and sell groups, flea markets and buy and sell sites online. The C2C e-commerce benefits profit and market efficiency but it disadvantages the cost of time and effort and the possibility of the deal cancellation compared with some other channels. A secondhand store would be used because of its easiness. A seller should get a good profit on sales and the store should be in a good location.
Kysyntää selvitetään aikaisempien tutkimusten sekä tämän opinnäytetyön puitteissa tehdyn markkinatutkimuksen avulla. Markkinatutkimuksella kerätään tietoa potentiaalisten asiakkaitten tavoista ja kokemuksista myydä käytettyjä lastenvaatteita. Ensin tutkimuksessa selvitetään vertaiskaupan nykytilaa: missä lastenvaatteita myydään ja mikä motivoi niiden myyntiin. Lisäksi selvitetään eri myyntipaikkojen toimivuutta sekä motiiveja mahdollisen secondhand-liikkeen käyttämiselle. Markkinatutkimus tehdään lomaketutkimuksena eräässä Turun alueen perhekerhossa sekä Facebook-ryhmässä, johon kuuluu lasten vanhempia. Lomakkeen avoimet kysymykset analysoidaan sisällönanalyysillä ja tuloksia verrataan aikaisempiin tutkimuksiin samalta alalta.
Tuloksista selviää, että lastenvaatteiden myymistä motivoi turhasta tavarasta eroon pääseminen, rahan ansaitseminen ja kierrätys. Tärkeimmät kanavat myynnille ovat Facebookin kirpputoriryhmät, itsepalvelukirpputorit ja Internetin myyntisivustot. Vertaisverkkokaupan kanavat voittavat rahallisessa hyödyssä ja tavoitettavuudessa muut kanavat, mutta häviävät muille ajassa ja vaivassa sekä riskeissä kaupan peruuntumisesta. Secondhand-kauppaa käytettäisiin sen helppouden takia. Sieltä pitäisi myös saada hyvä myyntituotto ja liikkeen pitäisi olla hyvin saavutettavissa.
The demand is studied with the help of previously made research and the market research which is made in this thesis project. The market research collects information of the habits and experiences to sell used children’s clothes by the potential customers. First the present state of the C2C commerce is studied. Where are the used children’s clothes sold and what motivates into selling them. Additionally, how functional the different selling places are and what the motivatios are to use a secondhand store is studied.
The market research is made as a survey research with a questionnaire. Data is collected in a meeting group of families and in a Facebook parents group in Turku region. The open-ended questions are analysed with the means of the content analysis and the results are compared with the former research results in the same field.
The results show that selling used children’s clothes is motivated by getting rid of unnecessary products, making money and recycling. The most important channels for selling are Facebook’s buy and sell groups, flea markets and buy and sell sites online. The C2C e-commerce benefits profit and market efficiency but it disadvantages the cost of time and effort and the possibility of the deal cancellation compared with some other channels. A secondhand store would be used because of its easiness. A seller should get a good profit on sales and the store should be in a good location.