Terveydenhoitajaopintojen tuottama osaaminen
Heikkilä, Noora; Tuominen, Tuija (2019)
Heikkilä, Noora
Tuominen, Tuija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245915
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää terveydenhoitajaopintojen tuottamaa ammatillista osaamista Saimaan ammattikorkeakoulusta valmistuvilta ja 150 opintopistettä opiskelleilta terveydenhoitajaopiskelijoilta. Tarkoituksena oli kuvata terveydenhoitajien käsitystä omasta ammatillisesta osaamisestaan ja selvittää terveydenhoitajakoulutuksen kehittämistarpeita. Tutkimusaineisto kerättiin terveydenhoitajaopiskelijoilta keväällä 2018 tehdyllä sähköisellä kyselylomakkeella Webropol 2.0- ohjelmalla. Tutkimuksen kaikkiin kysymyksiin vastasi 13 terveydenhoitajaopiskelijaa. Tutkimusaineisto analysoitiin syksyllä 2018 IBM SPPS Statistics 24 -ohjelmalla.
Tutkimustulosten perusteella terveydenhoitajaopiskelijat kokivat hallitsevansa parhaiten terveydenhoitajakoulutuksen osa-alueista ikääntyneiden terveydenhoitotyön (ka 3,99 n=13). Toiseksi parhaiten opiskelijat kokivat hallitsevansa terveydenhoitajatyön toiminnan lähtökohdat (ka 3,85). Tartuntatautien ehkäisy, hoito ja rokotustoiminta arvioitiin keskivertoa vahvemmaksi osaamisalueeksi (ka 3,64), kuten myös tutkimus- ja kehittämistyö sekä terveydenhoitotyön johtaminen (ka 3,60). Terveydenhoitajaopiskelijat arvioivat terveyden edistämisen työmenetelmien hallitsemisen hyväksi (ka 3,56), kun taas lasten, kouluikäisten, nuorten ja heidän perheidensä terveydenhoitotyön osaamisensa vain hieman keskinkertaista paremmaksi (ka 3,27). Selkeästi heikommin terveydenhoitajaopiskelijat arvioivat hallitsevansa oman ammatillisen osaamisensa lasta odottavien perheiden terveydenhoitotyössä (ka 3,13), työikäisten terveydenhoitotyön ja työterveyshuollon osaamisensa (ka 3,04) sekä yhteiskunnallisen ja monikulttuurisen terveyden-hoitotyön osaamisensa (ka 2,97).
Tuloksista voidaan huomata, että terveydenhoitajaopiskelijat arvioivat oman am-matillisen osaamisensa parhaiten terveydenhoitotyön ammatin etiikassa ja heikoiten oman alan perusvalmiuksissa yrittäjyydestä. Terveydenhoitajaopiskelijat toivoivat koulutukseensa enemmän lähiopetusta ja käytännön harjoittelutunteja, sekä painopisteen siirtämistä enemmän oman alan opintoihin. Tutkimusaineistoa voidaan tulevaisuudessa hyödyntää Saimaan ammattikorkeakoulussa terveydenhoitajakoulutuksen opintosuunnitelman ja kurssien sisältöjen kehittämiseen. The purpose of this study was to examine graduating public healt nurse students who have more than 150 ECTS. The objective was to find how they estimate their own professional competence based on the education of the Saimaa University of Applied Sciences. Material of this thesis was collected from graduating public health nurse students by an electronic questionnaire in Webropol 2.0 in spring 2018. 13 public health nurse students answered the questionnaire. This material was analyzed in fall 2018 with IBM SPPS Statistics 24.0 version.
According to the results public health nurse students estimated that they master elderly health care (av 3.99 n=13) best from all the courses combined. The second best the students felt that they were in control of the basis of health care work (av 3.85). Infectious disease prevention, treatment and vaccination were rated a bit higher than average (av 3.64) as were also research and development and management of health care (av 3.60). Public health nurse students evaluated their skills in the methods of improving health good (av 3.56) whereas children, school-age children, young people and their families’ health care skills just a bit above average (av 3.27). Students clearly evaluated at average or less their professional competence in the health care of pregnant families (av 3.13), the skills of working-age health care and occupational health care (av 3.04) and also social and multicultural health care (av 2.97).
Based on the study, we can see that public health nurse students and who have more than 150 ECTS estimate their overall nursing skills produced by studies a bit over the average (av 3.57). Based on the results we can see that students evaluate their professional skills to be the best in the ethics of the health care profession whereas they are the weakest in the industry's basic skills entrepreneurship. Public health nurse students hoped for more in-class lessons and practical training lessons and shifting the focus more to your own undergraduate stud-ies. In the future, research material can be utilized at the Saimaa University of Applied Sciences to develop the curriculum for nursing education and the content of courses.
Tutkimustulosten perusteella terveydenhoitajaopiskelijat kokivat hallitsevansa parhaiten terveydenhoitajakoulutuksen osa-alueista ikääntyneiden terveydenhoitotyön (ka 3,99 n=13). Toiseksi parhaiten opiskelijat kokivat hallitsevansa terveydenhoitajatyön toiminnan lähtökohdat (ka 3,85). Tartuntatautien ehkäisy, hoito ja rokotustoiminta arvioitiin keskivertoa vahvemmaksi osaamisalueeksi (ka 3,64), kuten myös tutkimus- ja kehittämistyö sekä terveydenhoitotyön johtaminen (ka 3,60). Terveydenhoitajaopiskelijat arvioivat terveyden edistämisen työmenetelmien hallitsemisen hyväksi (ka 3,56), kun taas lasten, kouluikäisten, nuorten ja heidän perheidensä terveydenhoitotyön osaamisensa vain hieman keskinkertaista paremmaksi (ka 3,27). Selkeästi heikommin terveydenhoitajaopiskelijat arvioivat hallitsevansa oman ammatillisen osaamisensa lasta odottavien perheiden terveydenhoitotyössä (ka 3,13), työikäisten terveydenhoitotyön ja työterveyshuollon osaamisensa (ka 3,04) sekä yhteiskunnallisen ja monikulttuurisen terveyden-hoitotyön osaamisensa (ka 2,97).
Tuloksista voidaan huomata, että terveydenhoitajaopiskelijat arvioivat oman am-matillisen osaamisensa parhaiten terveydenhoitotyön ammatin etiikassa ja heikoiten oman alan perusvalmiuksissa yrittäjyydestä. Terveydenhoitajaopiskelijat toivoivat koulutukseensa enemmän lähiopetusta ja käytännön harjoittelutunteja, sekä painopisteen siirtämistä enemmän oman alan opintoihin. Tutkimusaineistoa voidaan tulevaisuudessa hyödyntää Saimaan ammattikorkeakoulussa terveydenhoitajakoulutuksen opintosuunnitelman ja kurssien sisältöjen kehittämiseen.
According to the results public health nurse students estimated that they master elderly health care (av 3.99 n=13) best from all the courses combined. The second best the students felt that they were in control of the basis of health care work (av 3.85). Infectious disease prevention, treatment and vaccination were rated a bit higher than average (av 3.64) as were also research and development and management of health care (av 3.60). Public health nurse students evaluated their skills in the methods of improving health good (av 3.56) whereas children, school-age children, young people and their families’ health care skills just a bit above average (av 3.27). Students clearly evaluated at average or less their professional competence in the health care of pregnant families (av 3.13), the skills of working-age health care and occupational health care (av 3.04) and also social and multicultural health care (av 2.97).
Based on the study, we can see that public health nurse students and who have more than 150 ECTS estimate their overall nursing skills produced by studies a bit over the average (av 3.57). Based on the results we can see that students evaluate their professional skills to be the best in the ethics of the health care profession whereas they are the weakest in the industry's basic skills entrepreneurship. Public health nurse students hoped for more in-class lessons and practical training lessons and shifting the focus more to your own undergraduate stud-ies. In the future, research material can be utilized at the Saimaa University of Applied Sciences to develop the curriculum for nursing education and the content of courses.