Ammattioppilaitoksen ja lukion antamien valmiuksien eroavaisuudet haettaessa korkea-asteelle
Taipalus, Jussi-Matti (2019)
Taipalus, Jussi-Matti
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306877
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää rakennusalan perustutkinnon sekä lukiokoulutuksen aikana saatuja opiskeluvalmiuksia ja niiden eroavaisuuksia haettaessa opiskelemaan rakennustekniikkaa korkea-asteelle. Työn tavoitteena oli saada tutkittua opiskelijoiden taitoja ja valmiuksia riippuen siitä, mitkä toisen asteen opinnot oli suoritettu ja ovatko nämä saadut valmiudet riittäviä rakennustekniikan korkeakouluopinnoissa. Tutkimus oli kaksiosainen. Kyselytutkimus kohdistettiin vuonna 2018 Seinäjoen ammattikorkeakoulussa aloittaneille insinööreille ja rakennusmestareille. Haastattelututkimus kohdistettiin Koulutuskeskus Sedun rakennuspuolen SILTA-opiskelijoille. Opiskelijat olivat rakennusalan perusopintojen aikana suorittaneet korkeakouluopintoja. Koulutuskeskus Sedu on ammattikoulu Seinäjoella. Kyselytutkimuksen tuloksista käy hyvin ilmi rakennustekniikan opiskelijoiden valmiuksien eroavaisuus riippuen siitä, mitkä toisen asteen opinnot on suoritettu. Haastattelututkimus osoittaa hyvin SILTA-opintojen hyödyllisyyden ja muutaman epäkohdan.