AMK-miesopiskelijoiden kokemuksia segregoituneesta sosiaalialan tutkinto-ohjelmasta
Kqiku, Liri; Arampatzi, Katja (2019)
Kqiku, Liri
Arampatzi, Katja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266149
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella Metropolia Ammattikorkeakoulun miessukupuolisten sosionomiopiskelijoiden kokemuksia naisvaltaisesta sosiaalialan tutkinto-ohjelmasta. Miehet ovat yhteiskunnallisesti merkittävä joukko, mutta sosiaalialan opiskeluissa sekä työelämässä heidän määränsä ei ole kovin merkittävä. Sosiaalialaa on pidetty perinteisesti naisten linnakkeena ja siihen liitetään sellaisia arvoja ja osaamista, joita ei ole perinteisesti pidetty miesten vahvuuksina eikä miehille ominaisina persoonallisuuspiirteinä. Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi Metropolia Ammattikorkeakoulu. Tavoitteena oli tuottaa tietoa miessukupuolisten opiskelijoiden näkemyksistä miehisyydestä ja sen merkityksestä sekä miehisyyteen kohdistuvista odotuksista. Erityisesti mielenkiinnon kohteena oli sukupuolen ilmeneminen opinnoissa, työharjoitteluissa sekä oppimateriaaleissa.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostivat segregaatio, sosiaaliala, sukupuolen rakentuminen ja sen yhteiskunnallinen merkitys, oppilaitoksien sukupuolistavat käytännöt, miehisyys, sosiaalialan arvot ja stereotypiat. Lisäksi opinnäytetyössä käsiteltiin lainsäädäntöön ja sosionomi tutkintoon liittyviä teemoja. Teoriaa yhdistää miesnäkökulma ja aineistona käytettiin laajasti sukupuolentutkimusta ja erityisesti miestutkimusta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelua käyttäen. Haastattelimme kolmea miessukupuolista sosionomiopiskelijaa talvella 2018. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksista selvisi, että miehet kokevat sosiaalialan opinnot varsin tasa-arvoisina ja yhdenvertaisina. Aineistosta ilmeni kuitenkin kokemuksia sukupuoleen kohdistuvista stereotyyppisistä odotuksista ja asenteista. Sosiaalialan opinnot ovat osittain sukupuolineutraaleja ja sukupuolen monimuotoisuuden näkyväksi tekemisessä on edelleen kehitettävää.
Tulosten perusteella sukupuolen näkyväksi tekemiseen tulisi panostaa ja yksipuolista mieskuvaa tulisi laajentaa opinnoissa. Sukupuolitietoisen ja sukupuolisensitiivisen työotteen tulisi näkyä opinnoissa ja opetuksessa. Lisäksi yhdenvertaisuuden toteutumista oppilaitoksessa tulisi seurata säännöllisesti.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostivat segregaatio, sosiaaliala, sukupuolen rakentuminen ja sen yhteiskunnallinen merkitys, oppilaitoksien sukupuolistavat käytännöt, miehisyys, sosiaalialan arvot ja stereotypiat. Lisäksi opinnäytetyössä käsiteltiin lainsäädäntöön ja sosionomi tutkintoon liittyviä teemoja. Teoriaa yhdistää miesnäkökulma ja aineistona käytettiin laajasti sukupuolentutkimusta ja erityisesti miestutkimusta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelua käyttäen. Haastattelimme kolmea miessukupuolista sosionomiopiskelijaa talvella 2018. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksista selvisi, että miehet kokevat sosiaalialan opinnot varsin tasa-arvoisina ja yhdenvertaisina. Aineistosta ilmeni kuitenkin kokemuksia sukupuoleen kohdistuvista stereotyyppisistä odotuksista ja asenteista. Sosiaalialan opinnot ovat osittain sukupuolineutraaleja ja sukupuolen monimuotoisuuden näkyväksi tekemisessä on edelleen kehitettävää.
Tulosten perusteella sukupuolen näkyväksi tekemiseen tulisi panostaa ja yksipuolista mieskuvaa tulisi laajentaa opinnoissa. Sukupuolitietoisen ja sukupuolisensitiivisen työotteen tulisi näkyä opinnoissa ja opetuksessa. Lisäksi yhdenvertaisuuden toteutumista oppilaitoksessa tulisi seurata säännöllisesti.