”VOISINKO OLLA VAIN ÄITI” : Äitien kokemuksia erityislapsen vanhemman identiteetistä ja sen muotoutumisesta
Paatero-Korhonen, Emma (2019)
Paatero-Korhonen, Emma
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296342
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin äitien kokemuksia erityislapsen vanhemman identiteetin muotoutumisesta. Tietoa etsittiin erityislapsen vanhemman identiteetistä, identiteetin muotoutumisen prosessista ja prosessiin mahdollisesti vaikuttaneista teemoista.
Opinnäytetyöllä tuotettiin tietoa Selviytyjät-hankkeelle, joka on Mikkelin seudun Omaishoitajat ja Läheiset ry:n alaisuudessa toimiva hanke 2018–2020. Hankkeen tarkoituksena on tuottaa ja kehittää palveluita erityislapsiperheille ja tukea heidän jaksamistaan. Identiteetin muotoutumisen tutkimisella selvitettiin vanhempien henkiseen jaksamiseen vaikuttavia tekijöitä ja lisättiin tietoa identiteetin muotoutumisesta erityislapsiperheille ja palveluntuottajille.
Teoriatausta käsitteli erityislapsen vanhemmuutta, erityislasta, kriisiä, vertaistukea ja identiteettiä. Identiteetin käsitteessä keskityttiin sen muotoutumiseen. Lähestymistapa oli narratiivinen ja keskittyi vanhempien kertomuksiin siitä, kuinka heistä oli tullut se henkilö, joka he tänä päivänä kokivat olevansa. Tutkimuksessa käytiin läpi teemoja, joilla on voinut olla vaikutusta identiteetin muotoutumiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla viittä erityislapsen äitiä joulukuussa 2018. Aineisto analysoitiin narratiivisesti sekä teemoittelemalla. Analyysi tapahtui teoria- ja aineistolähtöisesti.
Tuloksena oli erityislapsen äidin mallitarinan muotoileminen ja teemojen merkitysten erittely. Mallitarinassa kuvattiin identiteetin muotoutumisen prosessia. Ensimmäisestä huolesta edettiin totuuden selviämiseen, siitä harmaaseen kauteen ja taistelijaksi ryhtymiseen ja lopulta selviytyjäksi kasvamiseen. Identiteetin muotoutumiseen vaikuttavista teemoista esiin nousi kriisin tunne muotoutumista eteenpäin viejänä, vertaistuki identiteettimallien antajana, läheiset hyväksynnän tarjoajina sekä palvelut identiteetin vahvistajana, kun lapsen erityisyyttä jouduttiin perustelemaan.
Johtopäätöksenä oli, että erityislapsen vanhemman identiteetin muotoutuminen oli pitkä ja monivaiheinen prosessi, jonka varrella oli useita vaikuttavia teemoja, mutta kokemuksissa silti samankaltaisuuksia. Identiteetin muotoutumisen prosessille merkitystä oli kriisistä selviytymisen tunteella, vertaistuen kautta saadulla kokemusten jakamisella ja mallitarinoilla sekä ammattilaisten suhtautumisella vanhempaan ja lapseen.
Opinnäytetyöllä tuotettiin tietoa Selviytyjät-hankkeelle, joka on Mikkelin seudun Omaishoitajat ja Läheiset ry:n alaisuudessa toimiva hanke 2018–2020. Hankkeen tarkoituksena on tuottaa ja kehittää palveluita erityislapsiperheille ja tukea heidän jaksamistaan. Identiteetin muotoutumisen tutkimisella selvitettiin vanhempien henkiseen jaksamiseen vaikuttavia tekijöitä ja lisättiin tietoa identiteetin muotoutumisesta erityislapsiperheille ja palveluntuottajille.
Teoriatausta käsitteli erityislapsen vanhemmuutta, erityislasta, kriisiä, vertaistukea ja identiteettiä. Identiteetin käsitteessä keskityttiin sen muotoutumiseen. Lähestymistapa oli narratiivinen ja keskittyi vanhempien kertomuksiin siitä, kuinka heistä oli tullut se henkilö, joka he tänä päivänä kokivat olevansa. Tutkimuksessa käytiin läpi teemoja, joilla on voinut olla vaikutusta identiteetin muotoutumiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla viittä erityislapsen äitiä joulukuussa 2018. Aineisto analysoitiin narratiivisesti sekä teemoittelemalla. Analyysi tapahtui teoria- ja aineistolähtöisesti.
Tuloksena oli erityislapsen äidin mallitarinan muotoileminen ja teemojen merkitysten erittely. Mallitarinassa kuvattiin identiteetin muotoutumisen prosessia. Ensimmäisestä huolesta edettiin totuuden selviämiseen, siitä harmaaseen kauteen ja taistelijaksi ryhtymiseen ja lopulta selviytyjäksi kasvamiseen. Identiteetin muotoutumiseen vaikuttavista teemoista esiin nousi kriisin tunne muotoutumista eteenpäin viejänä, vertaistuki identiteettimallien antajana, läheiset hyväksynnän tarjoajina sekä palvelut identiteetin vahvistajana, kun lapsen erityisyyttä jouduttiin perustelemaan.
Johtopäätöksenä oli, että erityislapsen vanhemman identiteetin muotoutuminen oli pitkä ja monivaiheinen prosessi, jonka varrella oli useita vaikuttavia teemoja, mutta kokemuksissa silti samankaltaisuuksia. Identiteetin muotoutumisen prosessille merkitystä oli kriisistä selviytymisen tunteella, vertaistuen kautta saadulla kokemusten jakamisella ja mallitarinoilla sekä ammattilaisten suhtautumisella vanhempaan ja lapseen.