Taiteen tuotteistaminen : Case Anouk Studio
Heikki, Korhonen (2019)
Heikki, Korhonen
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296277
Tiivistelmä
Tutkin tässä opinnäytetyössä kuvataiteen ja Anouk Studion kehittämistä taiteen tuotteistamisen menetelmin. Tarkoituksenani on käsitellä tässä työssä erilaisia tuotteistamisen menetelmiä, taiteen tuotteistamisen hyötyjä ja problematiikkaa sekä Anouk Studion tuotteistamistarvetta sekä keinoja.
Kehitin tämän työn puitteissa Anouk Studion kehittämiskyselyn, jossa selvitin, millaista taidetta halutaan kotiin, mikä taiteessa on tärkeää, mistä taidetta ostetaan sekä kuinka Anouk Studion tuotteet nähdään. Tarkoituksenani oli kehittää Anouk Studion tuotteistamisprosessia, tuotteita sekä selvittää voiko taiteen tuotteistamista kehittää Anouk Studion näkökulmasta. Tutkin taiteen tuotteistamista aikaisempien tutkimusten pohjalta keskittyen pääsääntöisesti taiteilijoiden näkökulmaan, heidän saamiinsa hyötyihin sekä kuinka yritykset voivat hyödyntää taiteen tuotteistamista.
Kyselyssä tuli ilmi asiakkaiden haluavan ennen kaikkea haastavaa taidetta. Nykyisiin sisustustrendeihin menevät värimaailmat ja kuvioinnit eivät saaneet vastaajien kesken innostusta. Anouk Studion tuotteet saivat paljon kehuja. Monet vastaajat olivat valmiita ostamaan itselleen Anouk Studion tuotteita.
Kehitin tämän työn puitteissa Anouk Studion kehittämiskyselyn, jossa selvitin, millaista taidetta halutaan kotiin, mikä taiteessa on tärkeää, mistä taidetta ostetaan sekä kuinka Anouk Studion tuotteet nähdään. Tarkoituksenani oli kehittää Anouk Studion tuotteistamisprosessia, tuotteita sekä selvittää voiko taiteen tuotteistamista kehittää Anouk Studion näkökulmasta. Tutkin taiteen tuotteistamista aikaisempien tutkimusten pohjalta keskittyen pääsääntöisesti taiteilijoiden näkökulmaan, heidän saamiinsa hyötyihin sekä kuinka yritykset voivat hyödyntää taiteen tuotteistamista.
Kyselyssä tuli ilmi asiakkaiden haluavan ennen kaikkea haastavaa taidetta. Nykyisiin sisustustrendeihin menevät värimaailmat ja kuvioinnit eivät saaneet vastaajien kesken innostusta. Anouk Studion tuotteet saivat paljon kehuja. Monet vastaajat olivat valmiita ostamaan itselleen Anouk Studion tuotteita.