Dataraportti yrityksen välillisenä markkinointiviestinnän työkaluna : case Restarant Oy
Kilpinen, Sanna (2019)
Kilpinen, Sanna
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266142
Tiivistelmä
Datan määrän nopea kasvu on saanut yritykset ymmärtämään sen arvon ja merkityksen. Datavarantoja hyödyntämällä voidaan tehdä täysin uutta ja merkittävää liiketoimintaa, mutta se vaatii rohkeutta, kokeilevaa ilmapiiriä ja uusien toimintamallien kehittämistä. Dataraporteista on tullut jo arkipäivää markkinointiviestinnässä, mutta niiden hyödyntämistä välillisenä ja aktivoivana markkinointiviestinnän toimintaan aktivoivana työkaluna ei ole tutkittu.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuspainotteinen kehittämistyö, joka toteutettiin toimeksiantona teknologiayritys Restarant Oy:lle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisella dataraportilla Restarant Oy saisi osallistettua ravintola-alan asiakkaansa mukaan yrityksensä markkinointiviestintään. Restarant Oy halusi osallistaa asiakkaansa eli ravintoloitsijat markkinointiviestintäänsä sen tehostamiseksi. Dataraportti osallistaa ravintolotsijoita, sillä se motivoi ravintoloitsijaa parantamaan oman ravintolansa suoritusta Restarant Oy:n mobiilisovelluksessa. Opinnäytetyössä tutkittiin, millaiset viestinnälliset keinot aikaansaavat toimintaa, ja miten keinoja voidaan hyödyntää dataraportissa. Tuoteosana syntyi toimeksiantajalle osallistavan dataraportin luonnos sanallistamisesimerkkeineen.
Työn teoreettisessa osassa avataan tarkemmin dataraportointia, osallistavaa viestintää ja datan visualisointia. Aihetta lähestytään viestintä- ja markkinointipsykologian periaatteiden kautta.
Opinnäytetyöhön liittyvä kysely toteutettiin ravintola-alalla johtotehtävissä oleville henkilöille keväällä 2019 ja se keräsi yhteensä 41 vastausta. Kyselytutkimuksessa tutkittiin ravintola-alan edustajien näkemyksiä dataraportin toteutuksesta, ja pyrittiin selvittämään, millaiset dataraportin ominaisuudet palvelisivat vastaajia parhaiten.
Tutkimustulokset osoittivat, että dataraportista on mahdollista tehdä osallistava markkinointiviestinnän työkalu. Osallistavuus toteutuu raportissa erilaisten viestintäpsykologisten keinojen, sanallistamisen ja visuaalisuuden avulla. Tutkimuksen mukaan vaikuttavimpia toimeenpanevia keinoja, joita dataraportissa oli mahdollista hyödyntää, olivat ihmisen psykologisia perustarpeita ja tunteita koskettavat data-, teksti- ja ulkoasuvalinnat. Esimerkiksi toimivia keinoja olivat ravintoloitsijoiden ammatillisen identiteetin ja minäkuvan vahvistaminen liittämällä dataan itsetuntoa kohottavia viestejä, kateuden tunteen herättäminen kilpailijavertailulla sekä ravintoloitsijoiden turvallisuuden tarpeen hyödyntäminen sanallisesti. The exponential growth of data has forced companies to understand its value and meaning. New and remarkable business can be done by taking advantage of data but it demands courage, experimental atmosphere and development of new procedures. Although data reports have begun a part of marketing communications, it as an indirect and activating tool has not been under research before.
This thesis is a research-focused development work that was done as an assignment by technology company Restarant Ltd. The aim of the thesis was to find out, how Restarant Ltd. could involve their customers to the company’s marketing communications. Restarant Ltd. wanted to involve their customers, in other words, the restaurant managers to their marketing communications to make it more efficient. The data report is involving because it motivates the restaurant owners to improve their performance in the mobile app of Restarant Ltd. This thesis describes what kind of communication principles motivate to function and how to take advantage of these principles in data reporting. Inclusive data report example with optional texts was created for the commissioner as a product component.
The theoretical framework of the thesis opens up data reporting, inclusive communication and data visualization. The subject is approached by the basic principles of marketing and communication psychology.
The survey of this thesis was executed in the spring 2019 for people working in a management position in the restaurant sector and it collected 41 responses. The survey researched what type of features in the data report would serve the respondents best. The results of this survey showed that it is possible to create an inclusive data report that is used as a tool in marketing communications. In the report, involvement was included in it with different principles of communication psychology, verbalization and visualization. According to the study the most efficient motivators to be used in data report were data, text and visual features related to psychological human needs and emotions. Strengthening the professional identity of the restaurant owners by adding text that uplift self-esteem, arousing jealousy by competitor comparison and taking advantage of the human need of safety were all found as efficient motivators.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuspainotteinen kehittämistyö, joka toteutettiin toimeksiantona teknologiayritys Restarant Oy:lle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisella dataraportilla Restarant Oy saisi osallistettua ravintola-alan asiakkaansa mukaan yrityksensä markkinointiviestintään. Restarant Oy halusi osallistaa asiakkaansa eli ravintoloitsijat markkinointiviestintäänsä sen tehostamiseksi. Dataraportti osallistaa ravintolotsijoita, sillä se motivoi ravintoloitsijaa parantamaan oman ravintolansa suoritusta Restarant Oy:n mobiilisovelluksessa. Opinnäytetyössä tutkittiin, millaiset viestinnälliset keinot aikaansaavat toimintaa, ja miten keinoja voidaan hyödyntää dataraportissa. Tuoteosana syntyi toimeksiantajalle osallistavan dataraportin luonnos sanallistamisesimerkkeineen.
Työn teoreettisessa osassa avataan tarkemmin dataraportointia, osallistavaa viestintää ja datan visualisointia. Aihetta lähestytään viestintä- ja markkinointipsykologian periaatteiden kautta.
Opinnäytetyöhön liittyvä kysely toteutettiin ravintola-alalla johtotehtävissä oleville henkilöille keväällä 2019 ja se keräsi yhteensä 41 vastausta. Kyselytutkimuksessa tutkittiin ravintola-alan edustajien näkemyksiä dataraportin toteutuksesta, ja pyrittiin selvittämään, millaiset dataraportin ominaisuudet palvelisivat vastaajia parhaiten.
Tutkimustulokset osoittivat, että dataraportista on mahdollista tehdä osallistava markkinointiviestinnän työkalu. Osallistavuus toteutuu raportissa erilaisten viestintäpsykologisten keinojen, sanallistamisen ja visuaalisuuden avulla. Tutkimuksen mukaan vaikuttavimpia toimeenpanevia keinoja, joita dataraportissa oli mahdollista hyödyntää, olivat ihmisen psykologisia perustarpeita ja tunteita koskettavat data-, teksti- ja ulkoasuvalinnat. Esimerkiksi toimivia keinoja olivat ravintoloitsijoiden ammatillisen identiteetin ja minäkuvan vahvistaminen liittämällä dataan itsetuntoa kohottavia viestejä, kateuden tunteen herättäminen kilpailijavertailulla sekä ravintoloitsijoiden turvallisuuden tarpeen hyödyntäminen sanallisesti.
This thesis is a research-focused development work that was done as an assignment by technology company Restarant Ltd. The aim of the thesis was to find out, how Restarant Ltd. could involve their customers to the company’s marketing communications. Restarant Ltd. wanted to involve their customers, in other words, the restaurant managers to their marketing communications to make it more efficient. The data report is involving because it motivates the restaurant owners to improve their performance in the mobile app of Restarant Ltd. This thesis describes what kind of communication principles motivate to function and how to take advantage of these principles in data reporting. Inclusive data report example with optional texts was created for the commissioner as a product component.
The theoretical framework of the thesis opens up data reporting, inclusive communication and data visualization. The subject is approached by the basic principles of marketing and communication psychology.
The survey of this thesis was executed in the spring 2019 for people working in a management position in the restaurant sector and it collected 41 responses. The survey researched what type of features in the data report would serve the respondents best. The results of this survey showed that it is possible to create an inclusive data report that is used as a tool in marketing communications. In the report, involvement was included in it with different principles of communication psychology, verbalization and visualization. According to the study the most efficient motivators to be used in data report were data, text and visual features related to psychological human needs and emotions. Strengthening the professional identity of the restaurant owners by adding text that uplift self-esteem, arousing jealousy by competitor comparison and taking advantage of the human need of safety were all found as efficient motivators.