Työnantajakuvan vahvistaminen oppilaitosyhteistyössä: Case: Keskinäinen vakuutusyhtiö Fennia ja ammattikorkeakoulun opinnäytetyöt
Marttinen, Tanja (2019)
Marttinen, Tanja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296255
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli Fennian työnantajakuvan vahvistaminen oppilaitosyhteistyössä kehittämällä yhtiön opinnäyteyhteistyökäytäntöjä, sekä tutkimus- ja kehittämiskokonaisuus, joka tukee sisäisten toimintamallien parantamiseen tähtääviä tavoitteitta.
Näkökulmana oli työnantajakuvaviestintä oppilaitoksissa. Työskentelytavaksi valittiin
tutkimuksellinen kehittäminen. Tutkimusote oli laadullinen ja se toteutettiin teemahaastatteluin. Tavoitteena oli saada tietoa Fennian työnantajakuvan ja oppilaitosyhteistyön nykytilasta, opiskelijoiden työelämälle ja opinnäyteyhteistyölle asettamista odotuksista sekä hyväksi koetuista opinnäyteyhteistyön toimintatavoista.
Lähtökohta opinnäyteyhteistyölle on aitoon liiketoiminnan tarpeeseen pohjautuva
hanke. Tutkimuksen perusteella opiskelijat arvostivat työnantajassa ihmislähtöisyyttä,
vuorovaikutuksellista työympäristöä ja dialogista johtamista. Näitä he odottivat toteutettavan myös opinnäyteyhteistyössä. Jotta opinnäyteyhteistyöllä voidaan vahvistaa työnantajakuvaa oppilaitosyhteistyössä, tulee hankkeen pohjalta saatujen toimintatapojen
lisäksi toteuttaa opiskelijoiden esittämiä ihmislähtöisiä arvoja toimimalla vuorovaikutuksellisesti, antamalla riittävästi palautetta ja osoittamalla kiinnostusta yhteistyötä kohtaan. Lisäksi yhteistyötä, sen tuloksia ja merkitystä tulee tehdä näkyväksi aitojen ihmisten ja tekemisen kautta. Saadun tiedon pohjalta kehitettiin opinnäyteyhteistyön toimintamalli osallistamalla yhtiön henkilöstöä sen suunnitteluun ja ideointiin työpajatoiminnalla.
Tutkimuksen tuloksena Fennia ei ollut oppilaitoksissa tunnettu, jonka vuoksi ensisijaiseksi toimenpiteeksi valittiin yhtiön tunnettuuden lisääminen aktivoimalla oppilaitosyhteistyötä. Koska yhteistyötä tehdään päätyön ohessa, se ei muutu aktiivisemmaksi
ilman selkeää toimintasuunnitelmaa. Tämän vuoksi ehdotettiin, että hankkeen yhteydessä toteutettua osallistavaa työpajatoimintaa jatketaan säännöllisillä opinnäytetyön
aiheseminaareilla.
Näkökulmana oli työnantajakuvaviestintä oppilaitoksissa. Työskentelytavaksi valittiin
tutkimuksellinen kehittäminen. Tutkimusote oli laadullinen ja se toteutettiin teemahaastatteluin. Tavoitteena oli saada tietoa Fennian työnantajakuvan ja oppilaitosyhteistyön nykytilasta, opiskelijoiden työelämälle ja opinnäyteyhteistyölle asettamista odotuksista sekä hyväksi koetuista opinnäyteyhteistyön toimintatavoista.
Lähtökohta opinnäyteyhteistyölle on aitoon liiketoiminnan tarpeeseen pohjautuva
hanke. Tutkimuksen perusteella opiskelijat arvostivat työnantajassa ihmislähtöisyyttä,
vuorovaikutuksellista työympäristöä ja dialogista johtamista. Näitä he odottivat toteutettavan myös opinnäyteyhteistyössä. Jotta opinnäyteyhteistyöllä voidaan vahvistaa työnantajakuvaa oppilaitosyhteistyössä, tulee hankkeen pohjalta saatujen toimintatapojen
lisäksi toteuttaa opiskelijoiden esittämiä ihmislähtöisiä arvoja toimimalla vuorovaikutuksellisesti, antamalla riittävästi palautetta ja osoittamalla kiinnostusta yhteistyötä kohtaan. Lisäksi yhteistyötä, sen tuloksia ja merkitystä tulee tehdä näkyväksi aitojen ihmisten ja tekemisen kautta. Saadun tiedon pohjalta kehitettiin opinnäyteyhteistyön toimintamalli osallistamalla yhtiön henkilöstöä sen suunnitteluun ja ideointiin työpajatoiminnalla.
Tutkimuksen tuloksena Fennia ei ollut oppilaitoksissa tunnettu, jonka vuoksi ensisijaiseksi toimenpiteeksi valittiin yhtiön tunnettuuden lisääminen aktivoimalla oppilaitosyhteistyötä. Koska yhteistyötä tehdään päätyön ohessa, se ei muutu aktiivisemmaksi
ilman selkeää toimintasuunnitelmaa. Tämän vuoksi ehdotettiin, että hankkeen yhteydessä toteutettua osallistavaa työpajatoimintaa jatketaan säännöllisillä opinnäytetyön
aiheseminaareilla.