Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisesta dokumentoinnista yhteistyössä huoltajien kanssa
Dahlgren, Katja; Vatén, Anne (2019)
Dahlgren, Katja
Vatén, Anne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245911
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisesta dokumentoinnista: Millaisia pedagogisen dokumentoinnin tapoja he kertovat käyttävänsä suunnitelluissa tapaamisissa tai muussa sovitussa toiminnassa tapahtuvassa yhteistyössä huoltajien kanssa, sekä mikä näitä valintoja heidän kertomansa mukaan ohjaa. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös, millaiset pedagogisen dokumentoinnin tavat toimivat varhaiskasvatuksen opettajien kertoman mukaan parhaiten, kun tavoitteena on huoltajien osallisuuden lisääminen. Tavoitteena tällä opinnäytetyöllä on tuottaa ajankohtaista tietoa pedagogisesta dokumentoinnista pääkaupunkiseudulla. Opinnäytetyö on toteutettu osana Metropolia Ammattikorkeakoulun hanketta Pedagoginen dokumentointi osana oman työn arviointia ja osallisuuden tukemista.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osio toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla varhaiskasvatuksen opettajia kuudessa varhaiskasvatusyksikössä pääkaupunkiseudulla. Haastateltujen varhaiskasvatuksen opettajien käsitys pedagogisesta dokumentoinnista ja sen tarjoamista mahdollisuuksista huoltajien kanssa oli monipuolinen. Monet vastaajista kokivat valokuvien ja videoiden tuottamisen yhtenä mielekkäimpänä dokumentointitapana, jota käytettiin useimmin myös huoltajien osallisuutta lisäämään pyrkivässä toiminnassa osana viestintää ja muuta vuorovaikutusta. Myös varhaiskasvatussuunnitelmakeskustelut sekä vanhempainillat nähtiin luontevina tilaisuuksina pedagogiselle dokumentoinnille, ja huoltajia kannustettiin osallistumaan. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden määritelmään pedagogisesta dokumentoinnista oli perehdytty tarkasti, ja varhaiskasvatuksen opettajat olivat osallistuneet myös pedagogista dokumentointia koskevaan kehittämistyöhön esimerkiksi Pedagoginen dokumentointi -hankkeen seminaariin osallistuen tai aiheeseen omassa varhaiskasvatusyksikössä paneutuen.
Haasteena koettiin henkilöstön määrään ja kiireeseen liittyvä resurssien vähyys sekä toisinaan myös asianmukaisten tai toimivien dokumentointivälineiden puuttuminen. Myös pedagogisen dokumentoinnin käsite herätti yhä osalle vastaajista kysymyksiä tai erimielisyyksiä. Haastatteluaineistomme perusteella varhaiskasvatuksen opettajien valmiuksia pedagogisen dokumentoinnin prosessiin yhteistyössä huoltajien kanssa tulisi vielä vahvistaa lisäämällä esimerkiksi tietoa huoltajien osallistumisen mahdollisuuksista ja tätä tukevista erilaisista pedagogisen dokumentoinnin tavoista. This Bachelor’s thesis studies, how the early childhood education teachers in the capital region are experiencing the pedagogical documentation. The thesis concentrates on the planned meetings or other agreed cooperation between the early childhood education teachers and the guardians. The thesis studies what kind of pedagogical documentation methods the early childhood education teachers are using according to them, what in their opinion motivates the selection of the methods, and which methods they see as the best methods when the aim is to increase the level of the participation of the guardians. The aim of this Bachelor’s thesis was to produce current information on pedagogical documentation in the capital region and it was done in cooperation with the Pedagogical Documentation project run by Metropolia University of Applied Sciences.
The thesis was conducted a qualitative research. The data was collected by interviewing early childhood education teachers in six early childhood education centers in the capital region. The data indicated that early childhood education teachers had a diverse understanding of the pedagogical documentation and of the possibilities it offers for the cooperation with the guardians. Many of the early childhood education teachers felt that photos and videos were among the most pleasant ways to make documentation. Photos and videos were also one the most used documentation methods in communication and other interaction when the aim was to increase the participation of the guardians. The early childhood education discussions and the parents' evenings were seen as a natural situation for pedagogical documentation, and the guardians were encouraged to participate widely. The early childhood education teachers were familiar with the description of the pedagogical documentation presented in the National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care, and they had also participated in development work as part of the Pedagogical Documentation project or in their own workplace.
Limited resources and rush were seen as a challenge, and also the technical equipment were in some cases lacking or poor. The concept of pedagogical documentation still raised some questions or disagreements among the staff. On the basis of the interviews, the data indicate that early childhood education teachers would benefit from streghtening their skills in performing pedagogical documentation in cooperation with the guardians by providing them information of the possibilities and the different methods available for increasing the level of participation of the guardians.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osio toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla varhaiskasvatuksen opettajia kuudessa varhaiskasvatusyksikössä pääkaupunkiseudulla. Haastateltujen varhaiskasvatuksen opettajien käsitys pedagogisesta dokumentoinnista ja sen tarjoamista mahdollisuuksista huoltajien kanssa oli monipuolinen. Monet vastaajista kokivat valokuvien ja videoiden tuottamisen yhtenä mielekkäimpänä dokumentointitapana, jota käytettiin useimmin myös huoltajien osallisuutta lisäämään pyrkivässä toiminnassa osana viestintää ja muuta vuorovaikutusta. Myös varhaiskasvatussuunnitelmakeskustelut sekä vanhempainillat nähtiin luontevina tilaisuuksina pedagogiselle dokumentoinnille, ja huoltajia kannustettiin osallistumaan. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden määritelmään pedagogisesta dokumentoinnista oli perehdytty tarkasti, ja varhaiskasvatuksen opettajat olivat osallistuneet myös pedagogista dokumentointia koskevaan kehittämistyöhön esimerkiksi Pedagoginen dokumentointi -hankkeen seminaariin osallistuen tai aiheeseen omassa varhaiskasvatusyksikössä paneutuen.
Haasteena koettiin henkilöstön määrään ja kiireeseen liittyvä resurssien vähyys sekä toisinaan myös asianmukaisten tai toimivien dokumentointivälineiden puuttuminen. Myös pedagogisen dokumentoinnin käsite herätti yhä osalle vastaajista kysymyksiä tai erimielisyyksiä. Haastatteluaineistomme perusteella varhaiskasvatuksen opettajien valmiuksia pedagogisen dokumentoinnin prosessiin yhteistyössä huoltajien kanssa tulisi vielä vahvistaa lisäämällä esimerkiksi tietoa huoltajien osallistumisen mahdollisuuksista ja tätä tukevista erilaisista pedagogisen dokumentoinnin tavoista.
The thesis was conducted a qualitative research. The data was collected by interviewing early childhood education teachers in six early childhood education centers in the capital region. The data indicated that early childhood education teachers had a diverse understanding of the pedagogical documentation and of the possibilities it offers for the cooperation with the guardians. Many of the early childhood education teachers felt that photos and videos were among the most pleasant ways to make documentation. Photos and videos were also one the most used documentation methods in communication and other interaction when the aim was to increase the participation of the guardians. The early childhood education discussions and the parents' evenings were seen as a natural situation for pedagogical documentation, and the guardians were encouraged to participate widely. The early childhood education teachers were familiar with the description of the pedagogical documentation presented in the National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care, and they had also participated in development work as part of the Pedagogical Documentation project or in their own workplace.
Limited resources and rush were seen as a challenge, and also the technical equipment were in some cases lacking or poor. The concept of pedagogical documentation still raised some questions or disagreements among the staff. On the basis of the interviews, the data indicate that early childhood education teachers would benefit from streghtening their skills in performing pedagogical documentation in cooperation with the guardians by providing them information of the possibilities and the different methods available for increasing the level of participation of the guardians.