Arjen aakkosista työelämän taitajaksi : Työvalmennus sosiaalisen työllistämisen toimialalla
Koskenlahti, Anna-Maija (2010)
Koskenlahti, Anna-Maija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811735
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ollut työvalmennuksen käsitteen avaaminen Punainen Talo – hankkeen laatukäsikirjaa varten. Työvalmennus on menetelmänä muodostunut käytännön työssä sosiaalisen työllistämisen toimialalla eri toimijoiden toteuttamana. Siksi myös työvalmennuksen käsite on osin jäsentymätön ja sen tulkinnat kirjavia.
Työn teoreettisen viitekehyksen muodostaa sosiaalinen työllistäminen. Työn tarkoituksena oli tutkia työvalmennusta kattavasti sosiaalisen työllistämisen toimintakentälle kuuluvana menetelmänä. Opinnäytetyön tutkimusosiona oli kirjalliseen aineistoon pohjautuva aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Kolmivaiheisessa analyysiprosessissa työvalmennusaineisto ensin ryhmiteltiin työvalmennuksen kokonaistavoitteiksi, sitten pelkistettiin ja lopuksi luotiin ehdotus työvalmennuksen kokonaiskäsitteistä.
Työn tuloksena syntynyt työvalmennuksen laaja määritelmä rakentuu mielekkään elämän ja mielekkään työelämän tuesta. Työvalmennuksen kokonaistavoitteet: arjen- ja elämänhallinnan tuki, työ- ja toimintakyvyn edistäminen, osaamisen lisääminen, työllistymisen tuki ja ohjaus sekä työssä jaksamisen tukeminen voidaan jakaa työvalmennuksen vaiheisiin, joita ovat kuntoutus, valmennus ja työllistäminen.
Tuloksista käy ilmi, että työvalmennus menetelmänä sisältää niin arjen aakkosten opettelun kuin työelämän taitajien synnyn. Työvalmennuksen kokonaisuutta on mahdollista hyödyntää laatukäsikirjan työstämisen pohjana.
Työn teoreettisen viitekehyksen muodostaa sosiaalinen työllistäminen. Työn tarkoituksena oli tutkia työvalmennusta kattavasti sosiaalisen työllistämisen toimintakentälle kuuluvana menetelmänä. Opinnäytetyön tutkimusosiona oli kirjalliseen aineistoon pohjautuva aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Kolmivaiheisessa analyysiprosessissa työvalmennusaineisto ensin ryhmiteltiin työvalmennuksen kokonaistavoitteiksi, sitten pelkistettiin ja lopuksi luotiin ehdotus työvalmennuksen kokonaiskäsitteistä.
Työn tuloksena syntynyt työvalmennuksen laaja määritelmä rakentuu mielekkään elämän ja mielekkään työelämän tuesta. Työvalmennuksen kokonaistavoitteet: arjen- ja elämänhallinnan tuki, työ- ja toimintakyvyn edistäminen, osaamisen lisääminen, työllistymisen tuki ja ohjaus sekä työssä jaksamisen tukeminen voidaan jakaa työvalmennuksen vaiheisiin, joita ovat kuntoutus, valmennus ja työllistäminen.
Tuloksista käy ilmi, että työvalmennus menetelmänä sisältää niin arjen aakkosten opettelun kuin työelämän taitajien synnyn. Työvalmennuksen kokonaisuutta on mahdollista hyödyntää laatukäsikirjan työstämisen pohjana.