Hyllytyspalvelun hinnoittelu : Case: Yritys X
Rodriguez, Oscar (2019)
Rodriguez, Oscar
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904256028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904256028
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Suomessa toimivalle Yritys X:lle, jonka hyllytyspalvelun sekä hyllyjen hinnoitteluun haluttiin uusia ideoita ja selkeämpi toimintamalli. Opinnäytetyön tarkoituksena oli pohtia, mitä hinnoittelussa tulisi ottaa huomioon Yritys X:n tavoitteiden sekä alan kilpailijoiden hinnoittelun pohjalta. Pohdinnassa otettiin huomioon myös palvelujen hinnoittelu asiakasyritysten näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda hinnoittelupohjaa hyllytyspalvelulle ja hyllyille. Aineistoa tutkimukseen saatiin ryhmähaastattelusta, johon osallistui viisi Yritys X:n työntekijää. Palveluista aiheutuvia kustannuksia selvitettiin Yritys X:n dataan ja havaintoihin perustuen. Yritys X:n palveluiden hinnoittelussa oli epäselvää, minkä perusteella ja kuinka hinnoittelu tulisi toteuttaa ja perustella asiakasyrityksille. Tällä hetkellä palveluiden kustannukset tuovat ongelmia Yritys X:n kannattavuuteen, ja varsinkin uusien asiakkuuksien syntyessä palveluiden hinnoittelussa ja sopimusten sisällössä esiintyy epävarmuutta. Hinnoittelussa on tavoitteena ottaa huomioon tässä tutkimuksessa esiintyviä asioita. Tässä tutkimuksessa tuloksia saatiin tutkijan havaintojen, datan sekä teemahaastattelun avulla, joka toteutettiin ryhmähaastatteluna viiden Yritys X:n työntekijän kanssa. Tulosten perusteella tuotteiden hinnoittelu ja palveluiden hinnoittelu tulisi tehdä erikseen. Palveluita hinnoiteltaessa varsinkin kustannusten huomiointi nousi tärkeäksi seikaksi.