Suun limakalvojen ja purennan valokuvaus : Digitaalinen opetusmateriaali suuhygienistin tutkinto-ohjelman taitopaja-harjoitteluun
Mertanen, Venla; Toivainen, Petra (2019)
Mertanen, Venla
Toivainen, Petra
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904256002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904256002
Tiivistelmä
Suuhygienisti on laillistettu terveydenhuollon ammattilainen, jonka pääasialliseen työnkuvaan kuuluu väestön suun terveyden edistäminen julkisessa tai yksityisessä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä. Osana suun terveyden edistämistä voidaan pitää purennan ja limakalvojen valokuvausta kliinisen näkymän taltiointiin. Nykypäivänä valokuvien ottaminen suun terveydenhuollossa on yleistynyt ja kuvia käytetään muun muassa konsultaatiossa ja oikomishoidon suunnittelussa ja muutosten seurannassa.
Tämä opinnäytetyö on kahden suuhygienistiopiskelijan kehittämistyö, jonka tilaajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa digitaalista opetusmateriaalia Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistin tutkinto-ohjelmaa varten. Työn tilaajan tarkoitus on hyödyntää digitaalista opetusmateriaalia Ortodontia suun terveydenhoidossa -opintojaksolla. Videoiden aiheet olivat purennan ja limakalvojen valokuvaus sekä profiilikuvien ottaminen. Videot tehtiin kolmeksi eri tiedostoksi, jotta niiden aiherajaus olisi selkeä. Materiaalien tavoitteena oli lisätä suuhygienistiopiskelijoiden tietoutta ja valmiuksia kyseisten valokuvien ottamisen. Tavoitteena oli myös saada kuvien ottamisesta rutiininomaista ja luontevaa.
Työn tekeminen aloitettiin keräämällä teoriatietoa hyvästä opetusmateriaalista, digitaalisen opetusmateriaalin kuvaamisesta sekä purennan, limakalvojen ja profiilin valokuvauksesta. Tiedonhaussa hyödynnettiin Savonia-ammattikorkeakoulun kirjaston palveluja ja lääketieteellisten julkaisujen tietokantoja kuten PubMed, Medic ja Terveysportti. Teoriatiedon pohjalta laadittiin videoihin käsikirjoitukset. Videot kuvattiin Itä-Suomen yliopiston hammaslääketieteen opetusklinikan tiloissa. Kuvaamiseen käytettiin sekä video- että järjestelmäkameraa ja videot editoitiin Windows 10 -järjestelmän videoeditorilla ja ShotCut-editointiohjelmalla.
Videoista tehtiin pilottiversiot ja niistä kerättiin palautetta kahdelta suuhygienistiopiskelijaryhmältä Webropol- kyselyn avulla. Kysely sisälsi monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin 70 opiskelijalle ja siihen vastasi 16 opiskelijaa, vastausaikaa oli 9 päivää. Kyselyn perusteella tarvetta suurille muutoksille ei ollut, joten videoita ei enää muokattu.
Tämä opinnäytetyö on kahden suuhygienistiopiskelijan kehittämistyö, jonka tilaajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa digitaalista opetusmateriaalia Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistin tutkinto-ohjelmaa varten. Työn tilaajan tarkoitus on hyödyntää digitaalista opetusmateriaalia Ortodontia suun terveydenhoidossa -opintojaksolla. Videoiden aiheet olivat purennan ja limakalvojen valokuvaus sekä profiilikuvien ottaminen. Videot tehtiin kolmeksi eri tiedostoksi, jotta niiden aiherajaus olisi selkeä. Materiaalien tavoitteena oli lisätä suuhygienistiopiskelijoiden tietoutta ja valmiuksia kyseisten valokuvien ottamisen. Tavoitteena oli myös saada kuvien ottamisesta rutiininomaista ja luontevaa.
Työn tekeminen aloitettiin keräämällä teoriatietoa hyvästä opetusmateriaalista, digitaalisen opetusmateriaalin kuvaamisesta sekä purennan, limakalvojen ja profiilin valokuvauksesta. Tiedonhaussa hyödynnettiin Savonia-ammattikorkeakoulun kirjaston palveluja ja lääketieteellisten julkaisujen tietokantoja kuten PubMed, Medic ja Terveysportti. Teoriatiedon pohjalta laadittiin videoihin käsikirjoitukset. Videot kuvattiin Itä-Suomen yliopiston hammaslääketieteen opetusklinikan tiloissa. Kuvaamiseen käytettiin sekä video- että järjestelmäkameraa ja videot editoitiin Windows 10 -järjestelmän videoeditorilla ja ShotCut-editointiohjelmalla.
Videoista tehtiin pilottiversiot ja niistä kerättiin palautetta kahdelta suuhygienistiopiskelijaryhmältä Webropol- kyselyn avulla. Kysely sisälsi monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin 70 opiskelijalle ja siihen vastasi 16 opiskelijaa, vastausaikaa oli 9 päivää. Kyselyn perusteella tarvetta suurille muutoksille ei ollut, joten videoita ei enää muokattu.