Kilpailutustyön toteuttaminen mainostoimistoympäristössä: Visuaalisen alan ammattilaisten näkemyksiä kilpailutustyön tekemisen taustalla vaikuttavista prosesseista
Kristola, Heini (2019)
Kristola, Heini
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245890
Tiivistelmä
Mainostoimistot tukeutuvat usein kilpailutuksiin uuden liiketoiminnan hankkimiseksi. Kilpailutustyötä tehtäessä visuaalisen viestinnän ammattilaiset työskentelevät tiimissä kohti lopputulosta, joka pyrkii olemaan luova, innovatiivinen ja käytännöllinen kullekin potentiaaliselle asiakkaalle. Tässä opinnäytetyössä käsitellään visuaalisen viestinnän ammattilaisten näkemyksiä kilpailutustyön prosesseista haastattelujen sekä lähdekirjallisuuden avulla. Ymmärrys kilpailutustyöstä on ratkaisevan tärkeää alalla työskenteleville ja haastattelut näyttäytyivät erinomaisena tapana saada kokemustietoa alan ammattilaisilta. Kilpailutustyön prosessien lisäksi tarkastellaan luovuutta työhön liittyen sekä työn aiheuttamaa painetta ja stressiä.
Lopputuloksena pystyttiin muodostamaan kuusivaiheinen visualisointi kilpailutustyön vaiheista. Tärkeimpinä vaiheina näyttäytyivät taustatyö (kilpailijakartoitus ja markkina-analyysi sekä ideointi) ja konseptointi (pääviestien kiteyttäminen toimivaksi kokonaisuudeksi) sellaisen lopputuloksen saavuttamiseksi, johon tekijät olisivat mahdollisimman tyytyväisiä. Haastattelut ja lähdekirjallisuus osoittivat luovan työskentelyn mahdollistamisen sekä selkeän prosessin muodostamisen tärkeimpinä osina kilpailutustyön tekemistä. Kilpailun ymmärtäminen ja luovuuteen rohkaisemisen tavat kietoutuivat olennaisina osina aiheeseen. Ammattilaiset eivät nähneet työtä stressaavana deadlinejen, vaan enemmän työelämän hektisyyden vuoksi. Ryhmätyö sekä turvallinen ja rohkaiseva työympäristö näyttäytyivät tärkeinä ideoinnin ja luovan prosessin kannalta erityisesti kokemattomien suunnittelijoiden työssä.
Tutkielma käsittelee aluksi valittua aineiston keräysmetodia eli haastatteluja ja haastateltavat esitellään. Tämän jälkeen käsitellään kilpailutustyön tekemiseen liitettyjä prosesseja lähdemateriaalin ja haastatteluaineiston kautta. Vaiheet kiteytetään useassa visualisoinnissa, ja luovuutta työympäristössä, ideointia sekä ryhmätyötä käsitellään omassa luvussaan.
Lopputuloksena pystyttiin muodostamaan kuusivaiheinen visualisointi kilpailutustyön vaiheista. Tärkeimpinä vaiheina näyttäytyivät taustatyö (kilpailijakartoitus ja markkina-analyysi sekä ideointi) ja konseptointi (pääviestien kiteyttäminen toimivaksi kokonaisuudeksi) sellaisen lopputuloksen saavuttamiseksi, johon tekijät olisivat mahdollisimman tyytyväisiä. Haastattelut ja lähdekirjallisuus osoittivat luovan työskentelyn mahdollistamisen sekä selkeän prosessin muodostamisen tärkeimpinä osina kilpailutustyön tekemistä. Kilpailun ymmärtäminen ja luovuuteen rohkaisemisen tavat kietoutuivat olennaisina osina aiheeseen. Ammattilaiset eivät nähneet työtä stressaavana deadlinejen, vaan enemmän työelämän hektisyyden vuoksi. Ryhmätyö sekä turvallinen ja rohkaiseva työympäristö näyttäytyivät tärkeinä ideoinnin ja luovan prosessin kannalta erityisesti kokemattomien suunnittelijoiden työssä.
Tutkielma käsittelee aluksi valittua aineiston keräysmetodia eli haastatteluja ja haastateltavat esitellään. Tämän jälkeen käsitellään kilpailutustyön tekemiseen liitettyjä prosesseja lähdemateriaalin ja haastatteluaineiston kautta. Vaiheet kiteytetään useassa visualisoinnissa, ja luovuutta työympäristössä, ideointia sekä ryhmätyötä käsitellään omassa luvussaan.