Arvon luominen kustomointikonseptin asiakkaille Case: Mercatus Custom Made
Kinnunen, Maria (2019)
Kinnunen, Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245870
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään, mitä Mercatus Custom Made -konseptin asiakkaat arvostavat ja millaista palvelua heille kannattaisi tarjota. Mercatus Custom Made on B2B-yrityksen, Mercatus Oy:n, kustomointipalveluihin erikoistunut uusi merkki.
Työ on toteutettu tapaustutkimuksena, ja sen tutkimusmenetelminä on käytetty kirjallisuustutkimusta, puolistrukturoitua kyselyä, vertailuanalyysia, haastattelua ja dokumenttien analyysia.
Kirjallisuustutkimuksen avulla on luotu teoreettinen viitekehys. Siihen kuuluu teoriaa B2B-toiminnasta, kustomoinnista, arvon kokemisesta ja palvelumuotoilusta. Puolistrukturoidulla kyselyllä selvitettiin, minkä asiakkaat kokevat arvokkaaksi ja missä olisi tarvetta kehittämiselle. Vertailuanalyysissa palvelua vertailtiin kilpailijoiden vastaaviin palveluihin verkkosivuilta löytyvän tiedon perusteella. Haastattelussa selvitettiin suunnittelijan näkemyksiä palvelusta ja toiminnan nykytilannetta. Dokumenttien analyysissa merkin tuoteryhmien myyntiosuuksia vertailtiin keskenään ja pohdittiin syitä tuoteryhmien myynninjakautumiselle.
Tutkimuksen lopputuloksena syntyi päätelmiä, miten toimintaa voitaisiin kehittää asiakkaille paremmin arvoa tuottavaksi. Asiakkaat arvostaisivat nopeampaa palvelua ja selkeämpää tietoa prosessista sekä kustomointimahdollisuuksista. Myös mahdollisuutta pieniin tuotantomääriin arvostettaisiin.
Työ on toteutettu tapaustutkimuksena, ja sen tutkimusmenetelminä on käytetty kirjallisuustutkimusta, puolistrukturoitua kyselyä, vertailuanalyysia, haastattelua ja dokumenttien analyysia.
Kirjallisuustutkimuksen avulla on luotu teoreettinen viitekehys. Siihen kuuluu teoriaa B2B-toiminnasta, kustomoinnista, arvon kokemisesta ja palvelumuotoilusta. Puolistrukturoidulla kyselyllä selvitettiin, minkä asiakkaat kokevat arvokkaaksi ja missä olisi tarvetta kehittämiselle. Vertailuanalyysissa palvelua vertailtiin kilpailijoiden vastaaviin palveluihin verkkosivuilta löytyvän tiedon perusteella. Haastattelussa selvitettiin suunnittelijan näkemyksiä palvelusta ja toiminnan nykytilannetta. Dokumenttien analyysissa merkin tuoteryhmien myyntiosuuksia vertailtiin keskenään ja pohdittiin syitä tuoteryhmien myynninjakautumiselle.
Tutkimuksen lopputuloksena syntyi päätelmiä, miten toimintaa voitaisiin kehittää asiakkaille paremmin arvoa tuottavaksi. Asiakkaat arvostaisivat nopeampaa palvelua ja selkeämpää tietoa prosessista sekä kustomointimahdollisuuksista. Myös mahdollisuutta pieniin tuotantomääriin arvostettaisiin.