Fysioterapiayrityksen dokumentoinnin kehittäminen
Nieminen, Sirpa (2010)
Nieminen, Sirpa
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061412159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061412159
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli uudistaa fysioterapiayrityksen dokumentointi käytäntöjä. Kehitettävät osa-alueet olivat fysioterapiaprosessin kirajllinen kuvaaminen ( fysioterapiapalute ) ja asiakkaan fysioterapiatapahtumaan liittyvä dokumentointi. Kehittämismenetelmänä sovellettiin toimintatutkimusta ja kehittävää työntutkimusta. Nykytilan analyysi tehtiin teoriatiedon, yrityksen nykyisten dokumentointikäytäntöjen, fysioterapiayrittäjien teemahaastatteluiden sekä yrityksessä työskentelevien fysioterapeuttien ITE-arviointien avulla.
Fysioterapiayrityksen dokumentoinnin taustatekijöinä toimivat Suomen lainsäädäntö, fysioterapiajärjestöjen kansalliset ja kansainväliset ohjeistukset, kunkin fysioterapiayrityksen toimintaideologia ( arvot, kuntoutuksellinen viitekehys, toiminnan strategiat ) ja fysioterapian maksajatahojen ohjeistukset. Sähköistä asiakashallintaohjelmaa käyttävien yrittäjien tulee huomioida sähköiseen potilasasiakirjaan ja rakenteiseen kirjaamiseen annetut kansalliset ohjeistukset. Fysioterapianimikkeistöä tulee käyttää fysioterapia-asiakirjojen ja –termistön yhtenäisyyden parantumiseksi.
Fysioterapiayrittäjien teemahaastatteluissa korostui Kelan Vaikeavammaisten avoterapiastandardi fysioterapiayrittäjien dokumentointikäytäntöjä ohjaavana tahona. ICF-luokitusta tai fysioterapianimikkeistöä ei hyödynnetty dokumentointiasiakirjoissa systemaattisesti. Yrityksessä toteutetun ITE-arvioinnin perusteella pienissäkin yrityksissä on syytä tiedostaa työyhteisöviestinnän merkitys yhteisiä dokumentoinnin toimintalinjoja määriteltäessä ja yrityksen toimintaa kehitettäessä. Kirjoitettu tieto ohjaa toimintaa paremmin kuin suulliset ohjeet ja sopimukset.
Fysioterapiayrityksen dokumentoinnin taustatekijöinä toimivat Suomen lainsäädäntö, fysioterapiajärjestöjen kansalliset ja kansainväliset ohjeistukset, kunkin fysioterapiayrityksen toimintaideologia ( arvot, kuntoutuksellinen viitekehys, toiminnan strategiat ) ja fysioterapian maksajatahojen ohjeistukset. Sähköistä asiakashallintaohjelmaa käyttävien yrittäjien tulee huomioida sähköiseen potilasasiakirjaan ja rakenteiseen kirjaamiseen annetut kansalliset ohjeistukset. Fysioterapianimikkeistöä tulee käyttää fysioterapia-asiakirjojen ja –termistön yhtenäisyyden parantumiseksi.
Fysioterapiayrittäjien teemahaastatteluissa korostui Kelan Vaikeavammaisten avoterapiastandardi fysioterapiayrittäjien dokumentointikäytäntöjä ohjaavana tahona. ICF-luokitusta tai fysioterapianimikkeistöä ei hyödynnetty dokumentointiasiakirjoissa systemaattisesti. Yrityksessä toteutetun ITE-arvioinnin perusteella pienissäkin yrityksissä on syytä tiedostaa työyhteisöviestinnän merkitys yhteisiä dokumentoinnin toimintalinjoja määriteltäessä ja yrityksen toimintaa kehitettäessä. Kirjoitettu tieto ohjaa toimintaa paremmin kuin suulliset ohjeet ja sopimukset.