Seksuaali- ja parisuhdetietoutta 16-19-vuotiaille pojille
Nylund, Melinda; Orava, Julia (2019)
Nylund, Melinda
Orava, Julia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402126838
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402126838
Tiivistelmä
Seksuaalisuus on olennainen osa ihmisen kokonaisvaltaista hyvinvointia ja terveyttä. Se muotoutuu ja voi saada uusia ulottuvuuksia läpi elämän. Seksuaalikasvatus edistää ihmi-sen seksuaaliterveyttä. Tutkimusten mukaan poikien tiedontarpeet eroavat koulussa saa-dusta seksuaalikasvatuksesta. Poikien tarpeissa korostuvat konkreettisuus ja realistisuus. He toivovat käytännön esimerkkejä ja rehellistä opetusta, jota voi soveltaa omaan elämään. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa sähköinen opas seksuaalisuudesta ja parisuhteista 16–19-vuotiaille pojille. Tavoitteena oli lisätä poikien tietoa seksuaalisuudesta ja parisuh-teista. Niihin liittyvät asiat ovat ajankohtaisia ja kiinnostavia aiheita tämän ikäisille nuorille. Mielenkiintoiseksi laadittu opas on mielestämme hyödyllinen keino lisätä poikien tietoa edellä mainituista asioista. Seksuaalikasvatus ja seksuaalisuuteen liittyvän tiedon lisäämi-nen on tärkeää etenkin nuorten keskuudessa, jotta jo nuoresta pitäen kyettäisiin tekemään vastuullisia päätöksiä. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Essote, ja yhteyshenkilönä toimi Mikkelin lukion terveydenhoitaja.
Opinnäytetyömme pohjautuu alkukartoituskyselyyn, joka toteutettiin opinnäytetyöprosessin alussa. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää poikien tiedontarpeita seksuaalisuudesta, ihmis-suhteista ja tulevasta oppaasta. Keskeisiksi aiheiksi nousivat seksuaalisuuden ja sukupuo-lisuuden moninaisuus, parisuhteisiin, seksiin, minäkuvaan ja epävarmuuteen liittyvät asiat sekä median ja aikuisviihteen tuomat paineet. Oppaaseen on koottu tärkeimmät asiat näistä aiheista. Toteutimme oppaan sähköisenä versiona sen monipuolisten mahdollisuuksien vuoksi. Säh-köinen opas on myös ajankohtainen ja ekologinen. Projekti eteni tuotteistamisprosessin vaiheiden mukaan, joita ovat kehittämistarpeen tunnistamis-, idea-, luonnostelu-, tuotteen kehittely- ja viimeistelyvaihe. Oppaan visuaalisesta toteutuksesta vastasi graafisen suunnit-telun opiskelija. Valmiista oppaasta pyydettiin palautetta Mikkelin ja Ristiinan lukioiden ter-veydenhoitajilta sekä oppilaskunnan hallitukselta. Sexuality is an essential part of comprehensive human health. It develops and it can also can have new dimensions throughout life. Sex education improves sexual health. Accord-ing to researches, information that boys receive at school differs from their actual needs. Their needs include concreteness and truthfulness. Boys desire for real life examples and for honest education that they can apply in their lives. The object of the thesis was to produce an electronic guide about sexuality and relation-ships for 16–19-year-old boys. The aim was to increase boys’ knowledge of sexuality and relationships. The topics related to these themes are current and interesting for this age group. We find this guide as a useful tool to increase boys’ knowledge of the topics. Sexual education and information related to sexuality is important for teenagers, in order to help them make responsible decisions early in life. The commissioner was Essote and the con-tact person was a public health nurse at Mikkelin lukio (Upper secondary school).
The thesis is based on a background survey, which was implemented at the beginning of the thesis process. The aim of the survey was to find out boys’ information needs about sexuality, relationships and our guide. The major topics were the variety of sexuality and gender, things related to relationships, sex, self-image, uncertainty, and pressure brought by media and adult entertainment. The most important facts about these topics were in-cluded in the guide. The guide was made electronic due to its multiple opportunities. Electronic guides are also current and ecological. The project was implemented according to the service management process model and it included phases such as recognizing the need for improvement, idea, drafting, developing the product, and finalizing. A student of graphic design was responsi-ble for the visual implementation of the guide. Feedback was requested from the public health nurses and students’ union of Mikkelin lukio and Ristiinan lukio.
Opinnäytetyömme pohjautuu alkukartoituskyselyyn, joka toteutettiin opinnäytetyöprosessin alussa. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää poikien tiedontarpeita seksuaalisuudesta, ihmis-suhteista ja tulevasta oppaasta. Keskeisiksi aiheiksi nousivat seksuaalisuuden ja sukupuo-lisuuden moninaisuus, parisuhteisiin, seksiin, minäkuvaan ja epävarmuuteen liittyvät asiat sekä median ja aikuisviihteen tuomat paineet. Oppaaseen on koottu tärkeimmät asiat näistä aiheista. Toteutimme oppaan sähköisenä versiona sen monipuolisten mahdollisuuksien vuoksi. Säh-köinen opas on myös ajankohtainen ja ekologinen. Projekti eteni tuotteistamisprosessin vaiheiden mukaan, joita ovat kehittämistarpeen tunnistamis-, idea-, luonnostelu-, tuotteen kehittely- ja viimeistelyvaihe. Oppaan visuaalisesta toteutuksesta vastasi graafisen suunnit-telun opiskelija. Valmiista oppaasta pyydettiin palautetta Mikkelin ja Ristiinan lukioiden ter-veydenhoitajilta sekä oppilaskunnan hallitukselta.
The thesis is based on a background survey, which was implemented at the beginning of the thesis process. The aim of the survey was to find out boys’ information needs about sexuality, relationships and our guide. The major topics were the variety of sexuality and gender, things related to relationships, sex, self-image, uncertainty, and pressure brought by media and adult entertainment. The most important facts about these topics were in-cluded in the guide. The guide was made electronic due to its multiple opportunities. Electronic guides are also current and ecological. The project was implemented according to the service management process model and it included phases such as recognizing the need for improvement, idea, drafting, developing the product, and finalizing. A student of graphic design was responsi-ble for the visual implementation of the guide. Feedback was requested from the public health nurses and students’ union of Mikkelin lukio and Ristiinan lukio.